Vandaag werden de schuldeisers van KTM ontvangen om te kijken of er een voorlopig akkoord kon gesloten worden. De regionale rechtbank van Ried heeft vanmiddag besloten om de insolvente KTM AG en haar dochterondernemingen KTM Components GmbH en KTM Forschungs & Entwicklungs GmbH verder te laten werken onder eigen beheer. Het aantal ontslagen zou 200 eenheden minder kunnen zijn dan eerst aangekondigd.
Voor KTM en haar personeel was het een opluchting, maar daarmee is het bedrijf niet definitief gered. Stefan Pierer, CEO van KTM, was ook niet aanwezig op de zitting. Hij werd vertegenwoordigd door Gottfried Neumeister, Co-CEO van Pierer Mobility.
Gottfried Neumeister: “Dit is echter pas de eerste fase in een herstructureringsproces van 90 dagen.” Er is een proces gestart om strategische of financiële investeerders te vinden. Het proces wordt uitgevoerd door Citibank. Volgens vertegenwoordigers van de schuldeisers hebben drie potentiële investeerders intentieverklaringen ingediend in de procedure.” Neumeister wilde ze niet bij naam noemen, maar bevestigde dat “onze Indiase partner Bajaj Auto” er ook bij zat.
Volgens de aangestelde insolventiedeskundige Karl-Heinz Götze zijn deze drie investeerders alleen al bereid om in totaal 700 miljoen euro bij te dragen. Ook het aantal ontslagen zal wellicht lager uitvallen dan gevreesd: “Het reorganisatieplan voorzag nog in 500 ontslagen, maar nu zouden het er “maximaal 200” kunnen zijn. De werknemers zouden hun loon van december binnen de wettelijke termijn moeten ontvangen – d.w.z. aan het einde van de maand of tegen 15 januari.
De werknemers van KTM krijgen hun salaris van november en kerstbonussen blijkbaar uit het compensatiefonds voor faillissementen. Nu blijkt ook dat een dochteronderneming van het failliete KTM Components GmbH, Vöcklabrucker Metallgießerei GmbH, het faillissement heeft aangevraagd. Daar zullen nog eens 134 jobs sneuvelen. Het bedrijf giet allerhande metalen en produceert o.a. de achterbruggen voor de KTM off-roadmotoren.
De productie in Mattighofen ligt sinds vorige week vrijdag stil en ook in januari en februari zal er geen productie plaatsvinden vanwege de hoge voorraadniveaus. Zoals gemeld heeft KTM ongeveer 130.000 motoren op voorraad, waarvan ten minste een deel niet voldoet aan de Euro5+ emissienorm die volgend jaar van kracht wordt.
Volgens verenigingen ter bescherming van schuldeisers heeft KTM schulden opgebouwd van in totaal minstens 1,8 miljard euro, waarvan een groot deel van ongeveer 1,3 miljard euro bij banken zou liggen. Een volgende bijeenkomst die moet beslissen over de toekomst van KTM is gepland voor 24 januari. Een dag later volgt er een stemming over het herstructureringsplan.
Foto’s: KTM
Tekst: Danny Hermans