KTM-baas Stefan Pierer ruilt van functie met Gottfried Neumeister en is nu alleen nog co-CEO. Naast Neumeister is blijkbaar ook de baas van uitlaatfabrikant Remus betrokken bij de strijd om KTM.
Na drie weken zonder persberichten en interviews, maar wel de presentatie van verschillende modellen voor 2025, kwam eergisteren het nieuws dat Stefan Pierer een stap opzij zet binnen Pierer Mobility. Dat hoeft niet te verbazen, want op vrijdag 24 januari vond in Ried im Innkreis de tweede crediteurenvergadering plaats van de insolvente KTM AG en haar dochterondernemingen KTM Forschungs-& Entwicklungs-GmbH en KTM Components.
De 68-jarige KTM-baas Pierer ligt al weken in de vuurlinie van zo’n 5.400 schuldeisers, waaronder een aantal banken, leveranciers en de werknemers. Pierer’s move kan daarom worden gezien als een poging om de situatie te kalmeren in de aanloop naar de vergadering van schuldeisers en zichzelf uit de vuurlinie te halen. Het lijkt erop dat Pierer nog steeds een hand wil hebben in de reorganisatie van zijn groep.
De cijfers voor KTM kleuren nog altijd dieprood.
De eerste voorlopige gegevens voor het boekjaar 2024 werden gepubliceerd – zoals verwacht met het oog op de insolventie, een dramatische balans. Meer dan 1.800 werknemers verloren intussen hun baan. Met een omzet van 1,9 miljard euro (2023: 2,7 miljard) wordt een verlies van 300 miljoen euro verwacht en zal de netto schuld waarschijnlijk verder oplopen.
Om de voorraden te verminderen werd de productie teruggebracht tot 230.000 motoren, ongeveer een kwart minder dan in 2023. De verkoop aan dealers daalde met 21 procent tot ongeveer 292.500 stuks, waarvan 60.000 via de Indiase partner Bajaj.
Veel motoren verkocht met te veel korting?
Pierer Mobility ziet het als een positieve ontwikkeling dat er intussen 40.000 motoren uit voorraad zijn verkocht – oorspronkelijk opgegeven als ongeveer 135.000. Daarnaast blijft de vraag groot: in 2024 werden 268.000 motoren door dealers aan hun klanten verkocht, bijna evenveel als in 2023. Het is wel zo dat de dealers sinds de zomer van 2024 enorme kortingen geven op de merken KTM, Husqvarna, GasGas en MV Agusta, wat de verkoop aanzienlijk heeft gestimuleerd.
De buitengewone algemene vergadering van Pierer Mobility op maandag 27 januari moet meer informatie geven over welke investeerders geïnteresseerd zijn in KTM. Naast de Indiase auto- en motorfabrikant Bajaj en het Chinese motormerk CFMoto is blijkbaar ook een financieel fonds uit Hong Kong een van de geïnteresseerde partijen. Stephan Zöchling, hoofd van de Oostenrijkse uitlatenfabrikant Remus, lijkt sinds kort in beeld te zijn. Hij wordt tijdens de vergadering op 27 januari gekozen in de Raad van Commissarissen van Pierer Mobility.
Hij heeft blijkbaar al in het bedrijf geïnvesteerd: Zöchling heeft net voor het einde van 2024, met een kapitaalinjectie van 65 miljoen euro in de Pierer Group, het faillissement en daarmee de onmiddellijke sluiting van KTM kunnen afwenden.
Samen met fabrikant Bajaj Auto zou hij bereid zijn om op lange termijn 600 miljoen euro te investeren in de reorganisatie van KTM. Er zijn personen binnen de groep die ervan uit gaan dat Zöchling op termijn de aandelen wil overnemen van KTM-eigenaar Stefan Pierer.
De toekomst van KTM blijft onzeker. Er staan nog zo een 600 miljoen euro aan verplichtingen open. De fabriek ligt momenteel stil. Herstructureringsbewindvoerder Vogl kondigde na de rechtszitting op vrijdag aan dat het bedrijf op 17 maart zijn activiteiten zou moeten hervatten. Of dat een realistische datum is, zal nog moeten blijken. De hele KTM Group had eind 2023 ongeveer 6.000 werknemers; momenteel zijn dat er 4.400, waaronder iets minder dan 2.000 bij KTM AG, berekende Vogl. KTM AG had nog ongeveer 2.500 werknemers toen de insolventieprocedure werd geopend.
Foto’s: KTM en Pierer Mobility
Tekst: Danny Hermans