Published On: 30 januari 2025

De FIM en FIM Europe hebben de geluidsnorm voor de Wereld- en Europese kampioenschappen Motorcross op 1 januari 2025 met 3 dba verlaagd. De nieuwe norm bij de meting volgens de FIM 2 Meter Max methode voor de wedstrijd is dus 109 dba met een tolerantie van 2 dba of 111 dba max.

Deze wijziging is een goede stap voorwaarts want betekent een belangrijke geluidsvermindering van levensbelang voor het voortbestaan van onze sport. Eind vorig jaar en begin dit jaar zijn er diverse overlegmomenten geweest met de trainingscircuits waarbij ook de industrie werd betrokken en er geluidstests werden uitgevoerd met diverse nieuwe modellen maar ook met oudere crossmotoren waarbij een nieuwe uitlaat en luchtfilter werden geplaatst.

De conclusie van al deze vergaderingen en testen is dat er nood is aan een overgangsjaar om de rijders die geen WK/EK rijden toe te laten zich aan de nieuwe FIM norm aan te passen.

Daarom besliste de BMB werkgroep motorcross om de geluidsnorm voor 2025 vast te leggen op 110 dba met een tolerantie van 2dba oftewel 112 dba max. Deze geluidsnorm zal ook van toepassing zijn wanneer je gaat trainen op de Belgische trainingscircuits (Lommel,  Genk, Komen, Lierneux). De KNMV norm is eveneens 112 dba max geldig voor zowel trainingen als wedstrijden in Nederland.

Opgelet: rijders die deelnemen aan het WK of EK zullen bij hun deelname aan deze wedstrijden wel aan de FIM norm van 111dba max moeten voldoen!

Hoe weet ik of mijn motor voldoet aan de nieuwe norm?

Kom dan op zaterdag 15 februari vanaf 12 uur naar het trainingscircuit van Lommel ! Onze technische commissie zal er met het nodige materiaal aanwezig zijn om je motorfiets te meten volgens de FIM 2 meter max methode.

We raden alle rijders ook aan om hun dealer te contacteren, zij hebben de technische know how om je te helpen je motor klaar te maken aan deze nieuwe norm.