Published On: 7 februari 2025

In onze reeks KNMV’er in beeld laten we bekende en onbekende motorrijders, officials, instructeurs, sporters, etc. aan het woord over hun passie voor motorrijden en -sport. Stuk voor stuk échte KNMV-ambassadeurs binnen de Nederlandse motorwereld, die zich allen op hun eigen manier inzetten voor jou en jouw motorplezier; of je nu zelf rijdt, racet of als fan de sport volgt. Dit keer official Patrick te Veldhuis. Voor de mensen in motocross en zijspancrosswereld is Patrick te Veldhuis letterlijk en figuurlijk de grote regelneef en de spin in het web. Hij zorgt er samen met een club van KNMV-vrijwilligers voor dat een motorsportevenement in goede banen wordt geleid. Patrick heeft al jarenlange ervaring en draagt de motorsport in Nederland een warm hart toe.

Hoe oud ben je en hoelang ben je al betrokken bij de KNMV?
“Ik ben Patrick te Veldhuis, 45 jaar oud en sinds 2006 betrokken bij de KNMV. Ik woon in de prachtige Achterhoek, een regio waar we gezegend zijn met meerdere motocrossbanen op korte afstand van elkaar.”

Hoe ben jij in aanraking gekomen met de motorsport?
“Mijn passie voor motorsport begon dankzij mijn oom, die aan motocross deed. Later raakte ik nog meer betrokken toen een buurman mij meenam naar wedstrijden. Vanuit die ervaring begon ik verschillende teams te ondersteunen. In 1999 werd ik monteur bij Team Willemsen uit Lochem. Dat jaar werden ze voor het eerst wereldkampioen zijspancross; een fantastisch seizoen om deel van uit te maken. In 2005 trad ik toe tot het bestuur van een motorclub in de Achterhoek. Dat was een mooie tijd waarin ik veel ervaring opdeed. Vervolgens werd ik lid van de KNMV-ledenraad. Na verschillende jaren merkte ik dat ik nog meer kon betekenen. Vanaf 2014 ben ik daarom actief als official bij motocrosswedstrijden.”

Wat is jouw drijfveer om als official de motorsport te ondersteunen?
“Mijn drijfveer is het begeleiden van evenementen en ervoor zorgen dat ze succesvol verlopen voor de organiserende clubs. Daarnaast geniet ik ervan om in het weekend lekker buiten in de natuur te zijn, zeker na een week binnen op kantoor te hebben gezeten. Zonder officials zijn evenementen niet mogelijk. Daarom doen we dit werk met hart en ziel voor de clubs, rijders, teams en begeleiders.”

Wat zijn de werkzaamheden van een official?
“De taken van een official verschillen per functie en type evenement. Bij motocross zijn er diverse rollen, zoals wedstrijdleider, assistent-wedstrijdleider, sportcommissaris, tijdwaarnemer, juryvoorzitter, technische official, medische official en coördinator. Zelf vervul ik de rollen van wedstrijdleider, sportcommissaris, tijdwaarnemer en coördinator bij motocross- en enduro-evenementen. Daarnaast leiden we jaarlijks baancommissarissen op bij organisatoren. Deze baancommissarissen spelen een cruciale rol tijdens wedstrijden, zowel voor de wedstrijdleiders als voor de rijders. Hun inzet verdient de waardering van iedereen.”

Wat maakt deze functie voor jou zo aantrekkelijk?
“Voor mij is het heerlijk om na een drukke werkweek in de natuur te zijn. Het sociale aspect, het vele lopen en contact met mensen, maakt het extra leuk. Het is echt een uitlaatklep.”

Aan welke belangrijke voorwaarden moet volgens jou een official voldoen?
“Een official moet neutraal zijn, affiniteit hebben met de sport en op meerdere vlakken inzetbaar zijn.”

Kun jij ons meenemen in één mooi moment als official?
“Dat was bij een kermiscross, waar ik door de organisatie gevraagd ben om als wedstrijdleider te draaien op hun evenement. Daar constateerde ik een overtreding van de rijder die sprong onder een gezwaaide gele vlag. Die rijder liet ik bij mij komen en vroeg hem of hij wist waarom hij zich moest melden. Nee, dat wist hij niet. Ik zei tegen hem: ‘je hebt doorgesprongen onder gezwaaid geel, en hij bleef vol houden dat het niet zo was, tot dat hij vroeg aan mij of ik ‘die andere rijders ook zien springen!’ Oh, dus je weet wel waar ik het over heb……. De volgende dag kwam hij zijn excuses aanbieden. Een ander hoogtepunt was in mijn rol als teammanager van TeamNL bij de Nations voor zijspannen en quads. In 2021 wonnen we de Europese titel met het sidecarteam. Dat was een onvergetelijke ervaring en gaf me een heel andere kijk op evenementen.”

Kun je ons meenemen in één dag van een official?
Een dag als official begint al weken van tevoren met een voorbespreking met de organisator. De dag vóór het evenement controleer ik het circuit en bespreek ik de laatste details. Op de dag zelf ben ik twee uur voor aanvang aanwezig. Er volgen briefings met de hoofden van dienst, het medische team en de baancommissarissen. Tijdens de wedstrijd houd ik het verloop in de gaten, maak ik rondes over het circuit en spreek ik rijders aan bij overtredingen. Ik overleg met andere officials en zorg dat alles soepel verloopt, ook als er onverwachte situaties ontstaan. Na de laatste wedstrijd volgt een nabespreking met de organisatie en woon ik de huldiging bij. De dag eindigt met een dankwoord aan alle vrijwilligers. Thuis maak ik het wedstrijdrapport en stuur dat op.”

Door: KNMV
Geplaatst: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: Damon Teerink