Vandaag was een cruciale dag in het voortbestaan van KTM. De continuïteit van het merk is voorlopig gegarandeerd. De schuldeisers hebben dinsdagochtend in de handelsrechtbank van Ried het saneringsplan voor de motorfietsfabrikant goedgekeurd. Of het bedrijf met deze beslissing definitief gered is nog lang niet zeker.
In een persbericht liet KTM weten dat aandeelhouders 50 miljoen op tafel leggen om de productie midden maart weer op te starten. Dat is een veel lager bedrag dan de 150 miljoen euro die de afgelopen dagen in de Oostenrijkse pers circuleerde.
Daarmee is de kous niet af maar werd er wel vertrouwen geschapen onder de investeerders. Dit betekent dat er nog ongeveer 600 miljoen euro nodig is om het herstructureringsquotum van 30 procent te dekken. Heel precies heeft KTM 548 miljoen euro nodig. Om die reorganisatiequota te halen, rekent men op een investeerder. Wie zal dat zijn? De naam Bajaj is de afgelopen weken herhaaldelijk genoemd, omdat het Indiase bedrijf al een belangrijke rol speelt als leverancier en verkooppartner.
In ieder geval heeft KTM nu nog eens drie maanden, namelijk tot 23 mei om dit verschuldigde bedrag op te hoesten.
Stephan Zöchling, Remus eigenaar en CEO van Pierer Industrie AG sinds 1 januari en voorzitter van de Raad van Commissarissen van Pierer Mobility AG sinds 27 januari, maakt ook geen geheim van zijn avances. Daarnaast worden er blijkbaar ook gesprekken gevoerd met BMW. Het motormerk van de Duitse premiumfabrikant vestigde vorig jaar een verkooprecord met de levering van 210.408 motorfietsen. De grootste markt was Duitsland. Om dit in perspectief te plaatsen: in het voorgaande jaar werden 268.000 motorfietsen van de KTM Group verkocht aan eindklanten.
De sleutel van dit saneringsplan én de toekomst van KTM liggen dus bij wie gaat investeren. Wordt vervolgd.
Foto: KTM
Tekst: Danny Hermans