De Amerikaanse pionier in elektrische motorfietsen, Zero Motorcycles, waagt zich met de gloednieuwe Zero XB en XE voor het eerst aan het off-roadsegment. Daarmee positioneert het merk zich pal tegenover concurrenten zoals Surron en Talaria. Om uit te zoeken of deze nieuwkomers ook echt hun mannetje staan, trokken wij naar het motorpark van Olmen voor een uitgebreide test.
Met de introductie van de XB en XE mikt Zero duidelijk op een jonger publiek. De Zero XB is geclassificeerd als bromfiets, terwijl de krachtigere XE binnen het segment tot 125cc motoren valt — beide dus perfect voor beginnende motorrijders of wie op zoek is naar een duurzaam alternatief voor woon-school- of woon-werkverkeer.
Maar de echte vraag is natuurlijk: “waarom zou je binnen dit segment specifiek voor deze elektrische modellen kiezen?” Het antwoord zit niet alleen in hun praktische inzetbaarheid, maar vooral in het FUN-gehalte. Beide machines combineren een speels karakter en flexibiliteit in ondergrond met een verrassend toegankelijke rijervaring. Of je nu door de stad cruist of juist wil gaan voor een uitdagende off-road rit, zelfs de meest onervaren rijder kan met een glimlach van oor tot oor zorgeloos opstappen.

De nieuwe Zero XB (links) en Zero XE (rechts)
XB:
We begonnen onze dag met een kleine rondrit rond het motorpark en al snel bleek dat de smalle singletracks haast op maat gemaakt waren voor de Zero XB. Deze lichte motorfiets combineert de wendbaarheid van een mountainbike met het gemak en het intuïtieve plezier van een gashendel. Dat dit plezier universeel was werd meteen duidelijk toen onze Spaanse collega al na de eerste rit schreeuwde “I wanna buy one!”
Kijken we wat dieper naar het rijgedrag, dan valt op dat de XB iets puntiger en directer aan de voorkant aanvoelt dan bijvoorbeeld zijn tegenhanger van Surron. Met name in het losse zand vroeg dit toch even gewenning, maar een kleine switch van regen mode 2 naar 1, wat overigens makkelijk instelbaar was via het display aan het stuur, zorgde andermaal voor een net iets fijner gevoel in deze zandstroken.
Na het off-roadgedeelte trokken we met de XB de openbare weg op. Hier konden we de gashendel volledig opentrekken — voor zover dat gaat. De Zero XB is begrensd tot 45km/u, maar het is duidelijk dat het potentieel van deze motor hoger ligt. Vooral bij het accelereren voel je het directe koppel en het speelse karakter van de elektromotor. Wel merkten we dat, eens de topsnelheid bereikt is, de overgang van versnellen naar constante snelheid vrij abrupt is, waardoor je zelfs even een remmend effect ervaart.
Tot slot biedt de Zero XB naast een handige achteruitrijstand, tractie controle, … ook 3 verschillende rij-modi. Eco, standaard en sport. Verrassend genoeg was het vooral de Eco-modus die indruk maakte. Ondanks het energiebesparende karakter voelt de motor in deze stand niet traag aan. Ook tijdens het rijden in groep bleef het tempo vlot, wat deze modus ideaal maakt voor langere ritten of als je batterijverbruik wil optimaliseren zonder aan rijplezier in te boeten. Op de weg navigeer je comfortabel in Eco, om vervolgens off-road over te schakelen naar Sport en het volle potentieel van de motor los te laten.

De Zero XB is een zeer wendbare motorfiets en is misschien wel de ideale upgrade voor een MTB!
XE
Voor het tweede deel van onze testdag verruilden we de Zero XB voor zijn grotere broer, de XE. Op het programma stond een stevige off-roadrit van twee uur, meer dan genoeg tijd om het karakter van deze motor ten volle te ontdekken. Met een topsnelheid van 85 km/u en identieke interface als de XB, voelden we ons meteen thuis en konden we onze voorkeursinstellingen van eerder die dag vlot overnemen.
Ook is het rijgedrag van de XE is zeer vergelijkbaar met dat van de XB, alleen met dit verschil dat de limiet van 85km/u hier (zeker tijdens off-road ritten) nauwelijks opvalt. De voorkant van de motor voelt echter wel wat zwaar, wat tijdens ritten op de openbare weg toch het gevoel van een straat motor imiteert en voor extra stabiliteit zorgt. (Natuurlijk is dit waar Zero het meest expertise in heeft.) Het was echter in de meer zanderige stroken dat de voorkant in de bochten de neiging had om wat weg te lopen. Gelukkig laat de vering zich eenvoudig aanpassen, waardoor je deze ook makkelijk zelf kan afstellen om zo het rijgedrag naar jouw hand te zetten.

Zowel off-road als op de openbare voelt Zero XE zich thuis.
Wat écht indruk maakte, was de actieradius. Na twee uur stevig rijden, inclusief veel lange stukken op hoge snelheid, stond de batterij nog op 36%. Dat stemt hoopvol voor de meer technische endurotochten, waarbij het verbruik doorgaans lager ligt. De batterij is overigens net als bij de XB makkelijk uitneembaar en is de lader ook eenvoudig mee te nemen. Een extra pluspunt voor avonturiers die onderweg willen bijladen of wisselen.

Ook op het crossparcours kon de XE goed uit de voeten!
Besluit
Zero mikt met de XB en EX duidelijk op een nieuwe generatie rijders: jongeren, instappers, maar evengoed doorwinterde motards die iets lichts en speels willen naast hun zwaardere motor. De verschillende rijmodi, en makkelijke instelbaarheid van de motor maken deze ideaal voor ieder niveau van rijder.
Of je nu opzoek bent naar een motor die geschikt is voor het dagelijkse woon-werkverkeer, of juist garant staat voor avontuur in het weekend. Dan zijn de Zero XB en XE absoluut het ontdekken waard. Met hun onderhoudsarme elektrische aandrijving, gebruiksvriendelijke bediening en verrassend veelzijdige prestaties zijn ze klaar voor elke rit en bovenal veel FUN!
Bovendien werkt Zero er momenteel hard aan om met deze modellen hun dealernetwerk verder uit te breiden, waarmee ze een nog beter service willen garanderen.
Tekst en video: Dieter Jans