Na vier jaar in de MXGP en twee jaar in AMA SX/MX blijft Beta haar viertakt crossmotor verder verfijnen. Hoewel, eigenlijk is een grondige update een betere omschrijving voor de Beta RX450 MY26. Remy Van Alebeek ging ‘m voor ons testen in Montevarchi!
Top-10 noteringen in de MXGP (Jeremy Van Horebeek en Ben Watson) en AMA Supercross (Colt Nichols en Benny Bloss), vicekampioen Internazionali d’Italia Supercampione (Jeremy Van Horebeek) en ’n knappe P5 (Jason Clermont) in de eindstand van het pas afgelopen Franse MX1 kampioenschap.
Het zijn maar enkele van de adelbrieven die Beta’s 450cc crosser kan voorleggen. In ieder geval bewees de RX450 de afgelopen seizoenen dat-ie uit het juiste hout is gesneden.
RideAbility voorop
Toprijders loofden Beta’s MX1 wapen om zijn handelbaarheid en gebruiksgemak. Qua frame toonde de Beta zich immers uitzonderlijk performant. Meer zelfs: met het gedeponeerde ‘RideAbility’ als concept gaat de Italiaanse fabrikant voor het RX gamma prat op een gemakkelijk te rijden motor die zowel profs als amateurs vertrouwen en controle biedt aan elk tempo en onder alle omstandigheden.
Het grote manco? Pure power. Voor modeljaar 2026 pakt Beta groots uit met een stevig geüpdatete RX450. Een greep uit de nieuwigheden:
Motorblok
- Nieuwe cilinderkop ontwikkeld via CFD-analyse en flowbench-tests
- Herontworpen inlaatkanaal
- Nieuwe zuiger met wrijvingsreducerende coating voor betere efficiëntie
- Vernieuwde balans-as voor minder trillingen en minder vermoeidheid
- Herwerkte mappings, inclusief verbeterde opstart- en toerenbegrenzerstrategieën
- Meer koppel over het hele toerenbereik, onder alle rijomstandigheden
Uitlaatsysteem
- Nieuwe uitlaatbocht ontworpen voor meer doorstroming en betere vermogensafgifte
- Demper in samenwerking met HGS ontwikkeld om het geluidsniveau te beperken conform de nieuwste FIM-regels
- Meer vermogen, maar stiller en minder vermoeiend voor de rijder
Rijwielgedeelte & gebruiksgemak
- Nieuw verstevigd frame met verbeterde balhoofdstijfheid
- Aluminium subframe vervangen door lichtgewicht kunststof
- 48 mm Kayaba-voorvork en monoshock opnieuw afgestemd op het nieuwe frame
- Nissin-remsysteem met zwevende remschijf vooraan (260 mm) en 240 mm achteraan
- Gereedschapsloos te verwijderen luchtfilter en intuïtieve toegang tot onderhoud
Elektronica
- Elektrische starter met compacte TXF-lithiumbatterij
- Twee selecteerbare mappings + tractiecontrole voor elke ondergrond of rijstijl
Paradepaardje Beta MX lineup
Oké tot zover de theorie. Nog even meegeven dat Beta claimt dat de nieuwe RX450 qua vermogen opvallend dicht in de buurt van dat van de MRT Racing Beta fabrieksmotoren komt.
De RX 450 is zonder twijfel het paradepaardje van Beta op MX vlak. Wauw, wat heeft deze bijzondere MX1 motor mij verrast! Ik had zelf nog niet eerder op een Beta 450 gereden, dus ik wist totaal niet wat ik kon verwachten.
Pittig uitsturen!
Na mijn sessie op de 250 ben ik op de 450 gesprongen en vanaf de eerste meters op de baan voelde dit goed. Een aangename verrassing aangezien ik al bijna 3 jaar niet op een 4-takt heb gereden.
Hierdoor kon ik vanaf de 2e ronde gelijk het tempo op voeren om de beste indruk te krijgen van deze motor. Wat me daarbij opviel, was het vermogen uit de bocht. De motor doet gewoon wat jij wil. Jij vraagt, hij levert. Ik houd er wel van als een motor lekker agressief uit de bocht komt, en dat kan met deze 450.
Moment van de waarheid
Oké, Montevarchi is geen zware zandbak maar het eerste deel van mijn test was zeker een meevaller. Dus hoe zit het nu met veelgeprezen handelbaarheid van de RX 450?
De vering is standaard iets harder gemaakt dan die van de 250, wat voor mij iets beter uitkwam. De motor volgde goed over de rem- en acceleratieknippen. In combinatie met het perfect werkende Nissin/Galfer remsysteem liet hij zich makkelijk sturen in de afhangende bochten. Na een aantal ronden heb ik de traction control aangezet om te kijken of die een meerwaarde had. En jawel, dit bleek een grote plus te zijn.
Het maakte niet uit hoe hard ik op het gas ging, of ik in een spoor zat of niet, of er een afhangende bocht was, de traction control deed wat-ie moest doen. De wielspin werd geminimaliseerd waardoor het rijden nog aangenamer werd. De motor bleef gewoon “plakken’’ aan de grond bij uitaccelereren!
Conclusie
Kortom, de RX 450 is een motor met het karakter van een echte 450. Sterk in ieder toerengebied, lekker lange versnellingen, een motor die doet wat jij van hem vraagt. Hij laat zichzelf makkelijk afdraaien in iedere bocht en is super wendbaar vanaf de eerste meters.
Met een prijs van €9.990,- in België en €10.225,- in Nederland zit de 450 een stuk hoger dan de tweetakt modellen. Maar hij biedt veel waar voor zijn geld. Met KYB vering, HGS uitlaat, Xtrig stuurklemmen en degelijke remmen krijg je een compleet pakket.
Toegegeven, Beta heeft nog steeds het imago van een ‘nieuw’ of ‘exotisch’ merk. Maar dit model laat zien dat ze serieus meespelen in het viertaktsegment. Als ik een cijfer voor de prijs/kwaliteit mag geven: 7,5 à 8. En wie weet wordt dat binnenkort nog hoger.
Prijs België: € 9.990 (incl. BTW)
Prijs Nederland: € 10.225 (incl. BTW)
Beschikbaar vanaf: eind juli
Dealer zoeken: Klik hier
RX 450 4T – Technische specificaties
Chassis
Frame: Molybdeenstaal met dubbel wiegframe, gesplitst boven de uitlaatpoort
Wielbasis: 1475 mm
Max. lengte: 2170 mm
Max. breedte: 830 mm
Max. hoogte: 1270 mm
Zithoogte: 945 mm
Bodemvrijheid: 335 mm
Voetsteunhoogte: 422 mm
Drooggewicht: 104,5 kg (voor 51,4 kg; achter 53,1 kg)
Tankinhoud: 7,0 liter
Reserve: 1,4 liter
Vering
Voorvering: Kayaba USD voorvork Ø48 mm
Achtervering: Kayaba Monoshock met progressieve hefboomconstructie
Veerweg schokdemper: 133 mm
Veerweg voorwiel: 305 mm
Veerweg achterwiel: 300 mm
Remmen
Voorrem: Galfer Wave schijf Ø260 mm met zwevende dubbele zuigerremklauw
Achterrem: Galfer Wave schijf Ø240 mm met zwevende enkele zuigerremklauw
Wielen
Voorvelg: 21 x 1,6 – 36 spaken
Achtervelg: 19 x 2,15 – 36 spaken
Voorband: 80/100 – 21, Michelin StarCross 5 Medium
Achterband: 110/90 – 19, Michelin StarCross 5 Medium
Motor
Type: Eencilinder, 4-takt, vloeistofgekoeld
Boring x slag: 97 x 60,8 mm
Cilinderinhoud: 449,3 cc
Compressieverhouding: 13,5:1
Kleppensysteem: DOHC met finger follower, 4 kleppen (inlaat titanium, uitlaat staal)
Starter: Elektrische starter
Ontsteking: ACG Kokusan
Bougie: NGK LKAR 8A-9
Smering: 2 oliepompen
Brandstofsysteem: Elldor elektronische injectie
Gasklep: Ø46 mm
Koppeling: Natte meerplaatskoppeling
Primaire overbrenging: Z.31/72
Versnellingen: 5
Eindoverbrenging: Ketting
Motorolie: SAE 10W/50 (0,8 l) + SAE 10W/40 (0,8 l)
Tekst: Remy Van Alebeek
Foto’s: Beta