Ondanks uitdagende marktomstandigheden kijkt KTM AG terug op een sterke eerste halfjaar in 2025. De Oostenrijkse motorfietsfabrikant maakte bekend dat het wereldwijd meer dan 100.000 motoren aan eindklanten verkocht. Daarnaast leverde het ruim 50.000 tweewielers af aan dealers en importeurs.
Positief aan dit alles is de interesse van klanten voor het merk en de trouw van de echte KTM fans. In hoeverre het gaat om nieuwe motoren die met een goede marge aan de man werden gebracht, is onduidelijk. Gelet op eerdere berichten i.v.m. onverkochte voorraden en het pauzeren van productie gedurende 6 maanden hebben overjaarse modellen zonder twijfel een aanzienlijk aandeel in de verkoop.
Sterke verkoopcijfers wereldwijd
In de eerste helft van 2025 leverde KTM 50.286 motorfietsen aan dealers en importeurs. Aan eindklanten werden wereldwijd 100.391 motoren verkocht. De vraag naar motoren onder alle merken van de KTM-groep blijft wereldwijd onverminderd hoog.
Vertrouwen en veerkracht
Volgens de nieuwe CEO Gottfried Neumeister (foto boven) toont dit resultaat aan dat de band tussen KTM en zijn community sterk blijft: “De afgelopen zes maanden hebben bewezen dat de steun van onze community onverminderd is. Onze innovatieve kracht, unieke knowhow en passie zijn bepalend voor onze sterke marktpositie. Meer dan 100.000 verkochte motoren in een uitdagend halfjaar bewijzen dat onze modellen wereldwijd in trek blijven. We zitten weer op het juiste spoor.”
Efficiënt voorraadbeheer en actieve heropstart
Naast de positieve verkoopcijfers wist KTM ook zijn voorraadniveaus aanzienlijk te verlagen. Tegelijk werd de volledige toeleveringsketen succesvol geheractiveerd, wat het fundament versterkt voor duurzame groei.
KTM werft opnieuw actief aan – in Oostenrijk en daarbuiten
Het bedrijf start opnieuw een grootschalige rekruteringscampagne en zoekt gekwalificeerde medewerkers, met name op het hoofdkantoor in Oostenrijk maar ook internationaal. “Wat de afgelopen maanden duidelijk maakten: onze kracht komt van onze mensen. KTM groeit opnieuw en zoekt daarom enthousiast talent voor al onze vestigingen. Wie actief wil meebouwen aan de toekomst van het merk, is bij ons aan het juiste adres,” aldus Neumeister.
Kandidaten kunnen rekenen op een internationale werkomgeving en ondersteuning bij verhuis en integratie. Deze nieuwe golf van aanwervingen komt er na massale ontslagen zowel op het hoofdkantoor in Mattighofen als in de verschillende landen waar KTM een lokaal kantoor heeft.
Klanttevredenheid en kwaliteit centraal
Na de onzekerheid van het voorbije jaar kijkt KTM vooruit en legt de focus op klantgerichtheid, kwaliteit en langetermijnsucces. Via initiatieven als “Orange Blood” en het participatieve “Orange Board”, betrekt het merk klanten rechtstreeks bij innovatie en besluitvorming. Uit meer dan 5.000 inzendingen werd een comité van 15 klanten samengesteld dat feedback geeft aan het management over belangrijke thema’s. Met het nieuwe Dealer Excellence Center wordt ook het wereldwijde dealernetwerk ondersteund, met als doel sterkere klantbinding en een betere service.
“Alleen wanneer we de klant centraal stellen en inzetten op kwaliteit en onderscheidend vermogen, zal dit zich vertalen in toekomstig economisch succes,” besluit Neumeister.
Foto’s: KTM, Luca Piffaretti, Tschann E.