Triumph Motorcycles heeft spannende vernieuwingen aangekondigd voor zijn performante TF 250-X crossmotor. De 2026-versie bouwt verder op het succes van zijn debuut en bevestigt zijn status als één van de referenties in het uiterst competitieve MX2 segment.
Dankzij Guillem Farres en Camden McLellan boekte het Britse merk dit jaar zijn eerste reekszeges in het WK MX2. Dankzij meer vermogen, verbeterde rijeigenschappen en een agressieve nieuwe look, is de ook de nieuwe productiemotor klaar om te presteren — recht uit de kist.
Belangrijkste updates voor 2026
-
- Volledig nieuw luchtfilterhuis en uitlaat voor maximale luchtstroom en prestaties
- Geoptimaliseerde motormapping voor snellere gasrespons en krachtigere acceleratie
- Nieuwe Exedy high-performance koppeling met hogere koppelcapaciteit en verbeterde duurzaamheid
- Herziene KYB-ophanging voor meer balans, betere controle en stabielere bochten
- Opvallende nieuwe graphics in Triumph Performance Yellow, met duurzame in-mould decals
Gebouwd om te winnen
De TF 250-X is ontwikkeld voor topprestaties, met een enkelcilinder 4-taktmotor die 48 pk levert bij 13.500 tpm. Gecombineerd met een ultralicht aluminium frame biedt dit model een onovertroffen vermogen-gewichtsverhouding.
De motor is uitgerust met hoogwaardige onderdelen zoals een smeedzuiger van König, titanium kleppen van Del West, DLC-gecoate interne onderdelen en een Dell’Orto 44mm gasklephuis. Het systeem wordt aangestuurd door een geavanceerde Athena ECU met GET Power Assist, inclusief tractiecontrole en launch control.
De nieuwe Exedy-koppeling en 5-versnellingsbak met Brembo hydrauliek zorgen voor soepele en nauwkeurige schakelmomenten. Dankzij de quickshifter kun je schakelen van 2e tot 5e versnelling zonder koppeling.
Verbeterde vering en controle
De aluminium ruggengraatstructuur van het frame met dubbele cradles en een hydrogevormde swingarm zorgt voor een perfecte balans tussen stijfheid en flexibiliteit. De KYB 48mm AOS voorvorken, gesmede 7075-T6 drievoudige kroonplaten en een achterdemper met driewegsafstelling bieden raceklare prestaties, inclusief betere grip en stuurprecisie.
Geavanceerde elektronica
Met technologieën zoals:
- Launch Control (via stuur of app)
- Tractiecontrole
- Dubbele motorkaarten
- Sensor Dashboard met live data en diagnose
- Geïntegreerde urenteller
…biedt de TF 250-X een moderne rijervaring die zelfs de meest veeleisende piloten overtuigt.
Topcomponenten als standaard
Deze motor wordt standaard geleverd met onderdelen van topniveau, zoals:
- Brembo remsysteem met 260mm Galfer wave remschijf vooraan en 220mm achteraan
- DirtStar 7000 aluminium velgen, met Pirelli Scorpion MX32 banden
- ProTaper ACF sturen en ODI half-waffle handvatten
Triumph Competition Accessories
Voor wie nog verder wil gaan, biedt Triumph samen met topmerken een lijn hoogwaardige accessoires aan:
- Akrapovič titanium uitlaatsysteem
- XTrig holeshot device
- Athena LC-GPA launch control module met LED-toerentalindicator
- MX Tune Pro wifi-module met 10 extra mappings
- Performance gripper seat en vervangende bodykit
Wereldwijd MX-netwerk & onderdelenservice
Triumph beschikt over meer dan 280 gespecialiseerde Motocross & Enduro-centra in Europa, Australië en de VS. Dankzij een mobiel geoptimaliseerd 24/7 onderdelenplatform bestel je eenvoudig rechtstreeks vanop het circuit, met expresslevering of afhaalopties. In samenwerking met Alpinestars biedt Triumph ook een volledig assortiment motorcross- en endurokleding.
Prijs & beschikbaarheid
Bestellen kan nu bij officiële Triumph MX-dealers, met levering vanaf deze zomer. Bezoek de officiële Triumph-website voor meer info.
Technische specificaties – Triumph TF 250-X (2026)
Motor & Transmissie
- Type: Enkelcilinder 4-takt DOHC
- Cilinderinhoud: 249,95 cc
- Boring x slag: 78 mm x 52,3 mm
- Compressie: 14.4
- Brandstofsysteem: Dell’Orto
- Uitlaat: Enkelvoudige demper
- Overbrenging: 13/48
- Koppeling: Nat, multi-plate met Belleville veer
- Versnellingsbak: 5 versnellingen
Chassis
- Frame: Aluminium ruggengraat
- Swingarm: Aluminium constructie
- Voorwiel: 21″ x 1.6″
- Achterwiel: 19″ x 1.85″
- Voorband: 80/100 – 21, Pirelli Scorpion MX32
- Achterband: 100/90 – 19, Pirelli Scorpion MX32
- Voorvering: KYB 48mm spiraalveer, instelbaar, 310 mm veerweg
- Achtervering: KYB met H/L compressie-instelling en rebound, 305 mm veerweg
- Voorrem: Brembo 2x 24mm zuiger, 260mm schijf
- Achterrem: Brembo 1x 26mm zuiger, 220mm schijf
- Dashboard: Urenteller, multifunctionele stuurbediening
Afmetingen & Gewicht
- Stuurbreedte: 836 mm
- Hoogte zonder spiegels: 1270 mm
- Zithoogte: 960 mm
- Wielbasis: 1492 mm
- Balhoofdhoek: 27,4°
- Naloop: 116 mm
- Rijklaar gewicht: 104 kg
- Tankinhoud: 7 liter
Foto’s: Triumph