Published On: 24 juli 2025

Heeft The Couch Racer iets met Tsjechië? En zo, wat dan wel en waarom is dat land zo goed bedeeld als het op motorsportevenementen van wereldniveau aankomt?

Met de Tsjechische MXGP-ronde in Loket staat er komend weekend, een regelrechte klassieker op het programma. Een wedstrijd die in Vlaanderen toch altijd wel op veel belangstelling kon rekenen. Zelfs in de eerste helft van de jaren ’80, toen Tsjechië nog deel uitmaakte van de CSSR – of voluit: ‘Československá socialistická republika‘ – en zich defacto achter het ijzeren gordijn bevond, wist een behoorlijk aantal Vlaamse cross-supporters de weg naar Loket te vinden. Volgens iemand die grijs en wijs – enfin, toch nogal – geworden is langsheen Vlaamse crosscircuits, lopen er in Loket nogal wat mensen met Vlaams DNA rond. Het is niet voor niets dat Loket een gezellig stadje is met nogal wat horeca-mogelijkheden, waaronder zelfs een heus casino. En dus geldt voor Loket een beetje zoals voor Las Vegas, namelijk „What happens in Loket, stays in Loket“. En daarmee hebben we het dan wat betreft randactiviteiten wel gehad.

Gelukkig is het circuit in Loket, er een dat veel goed maakt. In mijn ogen is Loket een beetje (veel) zelfs nog een „old school“-circuit. Al ben ik me ervan bewust dat het voor de echte motorcross GP-puristen nooit „old school“ genoeg kan en zal zijn. Neen, want die willen nog circuits met houten bruggetjes over beekjes of passages door lege grachten. „Zuals en d’n taid én Eke!“, klinkt het dan beslist. Het zou alleen maar het potentieel van de huidige generatie crossmotoren en rijders onderbenut laten. Oei, weeral een kannetje met wormen dat ik beter niet had opengetrokken…

Ik vraag me af of Tsjechië eigenlijk een „crossland“ is, al weet ik ook niet goed hoe ik dat begrip exact moet definiëren, maar hopelijk kom ik daar in de komende weken en maanden ooit nog weleens toe. Voor nu ga ik gewoon af op de tussenstanden van het WK MX2 en MXGP. En daarin prijkt Julius Mikula, eenzaam en alleen als enige Tsjech op de 18e plaats in de tussenstand van de lichtste WK-klasse. Toegegeven, Tsjechië heeft wat crosshistorie, dat typ ik hier maar rap bij, voor ik van een ‚crosspurist‘, de vraag krijg of ik ooit van een „Tsjée-zet“ gehoord heb. Ja, meneer want m’n neef had er ooit een, een 380 naar ik meen, om mee in de achtertuin te ‚spelen‘. Ik kan me zelfs 45 jaar later nog het zicht van de geblutste tank in puur aluminium nog voor de geest halen, en misschien is het daarmee en met het geknetter van het  tweetaktblok met imposante koelvinnen – want luchtgekoeld – ooit wel allemaal begonnen. Misschien heeft die ruwe verschijning, van achter het IJzeren Gordijn, wel het zaadje bij mij geplant en moet ik de proletariërs die de 380 MX in kwestie ineen hadden geschroefd in de Česká zbrojovfabriek in Strakonice wel eeuwig danken in mijn schietgebedjes…

Nog straffer vind ik dat Tsjechië, of Czechia zoals het tegenwoordig trendy in het Engels wil bekend staan, tegenwoordig een motorsportland bij uitstek is geworden.

Checkt, of beter gezegd Czecht u even mee?

–     Tijdens het 10-11 mei Zijspancross GP in Kramolin – Czech…

–     Tijdens het weekend van 16-18 mei WK Superbike in Most – Czech…

–     Op zaterdag 31 mei Speedway GP in Praag- Czech…

–     Tijdens het weekend van 18-20 juli, MotoGP in Brno – Czech…

–     Komend weekend, MXGP in Loket – Czech…

–     Tijdens het weekend van 27-28 september, Supermoto of Nations in Vysoke Myto – Czech…

Stikjaloers,  ben ik  op de Tsjechen, want zij hebben WK-wedstrijden op hoog niveau in overvloed. Konden we dat in België ook maar zeggen. Nu alleen nog goeie piloten vinden… Gelukkig hebben wij die dan weer wel!

Foto’s: KTM Media Library/Ray Archer en Husqvarna Media Library/Full Spectrum