Published On: 31 juli 2025

Nog 360 punten zijn er te verdienen in de laatste 6 GP’s. Hoewel de titelstrijd in het WK MX2 opener is dan in de MXGP is ook hier het moment van de waarheid aangebroken. Kan regerend wereldkampioen Kay De Wolf rivalen Simon Längenfelder en Andrea Adamo tot de orde roepen?

Wünderkind Simon Längenfelder (foto onder) sloeg de EMX250 over en debuteerde in het WK MX2 op z’n 15. De jonge Duitser liet sinds 2020 al vaker uitschieters optekenen maar pas dit jaar wierp hij het predicaat van “eeuwige 3e” van zich af. De 21-jarige Red Bull KTM’er voert immers de WK stand aan.

Ex MX2 wereldkampioen Andrea Adamo volgt op 47 punten van Längenfelder. Noch Längenfelder, noch Adamo staan te boek als pure zandspecialisten. Al staat de WK leider prima zijn mannetje in het zand. Zowel in 2024 als in 2023 haalde hij op het Stedelijk Motorcrosscentrum het eindpodium. Vechtjas Adamo heeft dan niet de absolute snelheid van favoriet De Wolf in het zand, hij zal er alles aan doen om dit weekend zo weinig mogelijk punten te verliezen.

Voor titelverdediger Kay De Wolf was 2025 tot dusver een rollercoaster-campagne. Hoewel “Wolfman” 7 reekszeges boekte en het vaakst op het podium stond -10 keer- waren er te veel downs. Kay telt ondertussen 59 punten achterstand op Längenfelder. Niet onoverkomelijk maar dan moet de Nestaan Husqvarna ster wel een statement maken zoals hij dat in Finland deed. Zelfs een dergelijke hattrick (kwalificatiezege, dubbele winst op zondag) is maar één ingrediënt van het succes. De achtvoudige GP winnaar heeft de hulp van anderen nodig om zoveel mogelijk in te lopen op het duo Längenfelder & Adamo.

 

Wolf zoekt handlangers!

De meest logische bondgenoot van De Wolf om punten af te snoepen van zijn titelconcurrenten zou Liam Everts zijn. Die is er na zijn nare val in Finland helaas niet bij. Toch is er misschien een andere Belg die Kay te hulp kan schieten.

Met name Sacha Coenen (foto onder). De 18-jarige pocket racer weliswaar nog iets te grillig om een gooi naar de titel te doen -hij staat 4e in de tussenstand- op zijn dag is hij echter onklopbaar. De tweelingbroer van Lucas behaalde al 6 podiumplaatsen dit seizoen. Bovendien leidde niemand, behalve Längenfelder, meer MX2 rondes dan hij. Sacha haalde overigens nog nooit het podium in eigen land dus  wie weet, breekt hij dit weekend de ban!


Net zoals in de MXGP belooft het overigens een open strijd te worden voor het Lommelse eindpodium in de MX2. De Zuid-Afrikaan Camden McLellan werd al 2e in Sardinië, Rick Elzinga (foto onder) stond vorig jaar nog op het podium in Limburg, en ook MX2 rookies Cas Valk, Mathis Valin en Valerio Lata komen prima voor de dag op dit soort ondergrond.

Maar welke internationale rijder worstelt dezer dagen nog in het zand? Oriol Oliver, Max Werner, Guillem Farres en uiteraard Karlis Reisulis zijn allemaal uit het juiste hout gesneden om dikke punten te pakken.

Regerend Europees kampioen Valin behaalde vorig week zijn eerste podium en dus lijkt de Kawasaki fabrieksrijder in de beste vorm van deze drie te verkeren. Voor Valk zou Lommel wel eens een welgekomen reset kunnen betekenen. Cas maakte een kanonstart in zijn eerste WK campagne. In Argentinië was hij al goed voor één P3 manche, reken maar dat de goedlachse Van Venrooy Racing piloot dit wil evenaren!

Thibault Benistant staat 5e in het WK, op 28 punten van Sacha Coenen. De drievoudige GP winnaar blijft in zijn laatste MX2 seizoen onder de verwachtingen en wisselt lichtpuntjes (2 podiums) af met zwakke prestaties.
Een geboren zandhaas kunnen we de Yamaha rijder bezwaarlijk noemen. Toch zette ook hij al mooie resultaten neer in Lommel. Op weg naar de EMX250 kroon in 2020 won de Fransman zelfs 3 van de 4 verreden manches.
In de GP’s haalde hij zowel in 2023 en 2022 podia in Sardinië. Geen Lommelwood, maar toch…

Laaglanders hongerig naar succes

Voor thuisrijder Nicolas Vennekens (foto onder) is Lommel het platform om zijn progressie te etaleren voor familie en vrienden. In de WK stand staat de privé-KTM rijder kort bij de top-20 als 22e.  Zijn uitdaging? Op zoek gaan naar een verbetering van zijn “personal best”, dat was een P17 eindresultaat in Sardinië en Finland. Niet toevallig allebei zandraces.

Voor een laaglandse top-10 verrassing kijken we eerder naar Jens Walvoort en Kay Karssemakers die sinds enkele weken voor het ervaren Dixon Racing Team uitkomt. Teammanager Steve Dixon en de zijnen weten in ieder geval wat nodig is om in Lommel te scoren. In 2014 en 2015 won Max Anstie hier de GP.

Ook de 18-jarige Gyan Doensen (foto onder) heeft ervaring in zijn kamp. Voor zijn WK MX2 debuut kan de Gabriel SS24 KTM rijder rekenen op de know-how van ex Lommel GP winnaar Shaun Simpson. Doensen zelf is trouwens aardig op dreef in de EMX250. Daar staat hij momenteel 4e in de tussenstand. Lommelwood is een prima test voor de Limburger die volgend jaar voltijds in het WK wil rijden.

Vorig jaar verbaasde Bradley Mesters in Lommel vriend en vijand in de EMX250 met een knappe P3 in de openingsmanche. Dit jaar wordt de uitdaging nog groter!  Ook Scott Smulders, één van de weinige privé-rijders op Triumph, is gebrand op een topprestatie. De voormalige EMX65 kampioen eindigde in de 2e reeks in Letland verdienstelijk 14e.

Thuisrijder Emile De Baere, Roan Tolsma én Lotte Van Drunen, allemaal dromen ze van WK punten. In het geval van Van Drunen, de WMX wereldkampioene zou het een ongelofelijke krachttoer zijn… Maar geen primeur!

De 17-jarige krachtpatser reed in de jeugd een straf palmares met 2 EMX medailles en 1 junior WK medaille bij elkaar tegen de jongens. Dat een puntje in een GP wel degelijk mogelijk is, bewees de razendsnelle dame uit Gorinchem in 2024 bij haar WK debuut in de GP of Flanders. In de 2e MX2 manche in Lommel eindigde ze toen als 20e op 0,5 seconde van Vennekens.

Volledige deelnemerslijst hier
Weekend timing hier

Erelijst GP Lommel – MX2 / 250cc

2024 – Kay de Wolf (NED – Husqvarna)
2023 – Jago Geerts (BEL – Yamaha)
2022 – Jago Geerts (BEL – Yamaha)
2021 – Jago Geerts (BEL – Yamaha)
2020* – 2x Tom Vialle (FRA – KTM) & Ben Watson (GBR – Yamaha)
2019 – Jorge Prado (ESP – KTM)
2018 – Jorge Prado (ESP – KTM)
2017 – Jorge Prado (ESP – KTM)
2016 – Max Anstie (GBR – Husqvarna)
2015 – Max Anstie (GBR – Kawasaki)
2014 – Max Anstie (GBR – Yamaha)
2012 – Jeffrey Herlings (NED – KTM)
2011 – Jeffrey Herlings (NED – KTM)
2010 – Ken Roczen (GER – Suzuki)
2009 – Marvin Musquin (FRA – KTM)
2008 – Gert Krestinov (EST – KTM)
1994 – Stefan Everts (BEL – Kawasaki)
1993 – Marnicq Bervoets (BEL – Kawasaki)
1990 – Pekka Vehkonen (FIN – Yamaha)

*drie opeenvolgende GP’s vonden in Lommel plaats vanwege de aangepaste Covid kalender

 

Foto’s:  JP Acevedo, Samo Vidic / Red Bull Content Pool, Fullspectrum Media