Published On: 9 augustus 2025

De motorcross van de Keiheuvel en de daarbij horende datum van 15 augustus zijn uitgegroeid tot een begrip. Topwedstrijd op één van de zwaarste crossomlopen ter wereld, Vlaams volksfeest en traditie: de Internationale Motorcross van de Keiheuvel is het allemaal.

Wij spraken aan de vooravond van de bijzondere — want op 10 augustus — 2025-editie met Danny Joos, voorzitter van het organiserende KMC Mol.

Soms zit het mee en soms zit het tegen. De vaste datum van 15 augustus heeft de Internationale Motorcross van de Keiheuvel mee “smoel” gegeven. Naargelang de WK-motorcrosskalender zorgt dat voor beperkingen of net voor meer mogelijkheden. Morgen treedt een ongehoord sterk deelnemersveld met o.a. Lucas en Sacha Coenen en beide WK-leiders Romain Febvre en Simon Längenfelder aan in Balen. Voor een blik op het imposante mini-GP-startveld verwijzen we naar onze uitgebreide voorbeschouwing.

Telkens als de MXGP-kalender gepubliceerd wordt, al dan niet in definitieve vorm, stijgt de koorts in de club?
Danny Joos: “Ergens wel. De eerste die mij belde toen de kalender uitkwam, dat was Jeffrey Herlings. ‘Ik wil graag nog eens op de Keiheuvel rijden,’ zei hij. ‘Als je de normale datum aanhoudt, dan kan ik niet. Want dat is op vrijdag net voor de GP van Zweden, je moet een week vroeger gaan.’ De Keiheuvel is een race die hem na aan het hart ligt. Dat is heel mooi om te zien van iemand met zo’n ongelooflijk palmares. Jeffrey wil nog twee jaar doorgaan en zowel in 2026 als in 2027 valt 15 augustus in het weekend. De kans is groot dat het dan weer samenvalt met een GP.”

Was dat binnen het bestuur een discussiepunt om van 15 augustus naar 10 augustus te verhuizen?
Joos: “Nee, minder dan vroeger met het oude bestuur. Zij hebben met het veranderen van datum slechte ervaringen, maar dat was in een ander tijdperk. Met sociale en digitale media bovenop onze affiches is het nu veel gemakkelijker om het publiek te bereiken. Voor een gezonde werking van onze organisatie is dit een must. We hebben nu een VIP die vol zit, maar die mensen willen wel de toppers zien. Zonder die grote namen hebben we een cross voor 3.000 plaatselijke mensen die ‘de Keiheuvel’ als een soort kermis beschouwen. En dan hebben we het jaar daarop geen VIP meer! De keuze om dan de 9e een VLM-wedstrijd te organiseren en de 10e een internationale motorcross lag dus voor de hand.”

Wat verwachten jullie qua toeschouwersaantal op zondag?
Joos: “Ik heb geleerd niet té optimistisch te zijn. We mikken op 8.000 toeschouwers; vorig jaar hadden we er al bijna 9.000. Met deze affiche zouden we toch minstens aan 8.000 moeten komen. En 30 euro om twee dagen motorcross te zien… Alle reeksen zitten op zondag qua deelnemers eivol, dat is mooi meegenomen.”

Behalve de rijders die verplicht zijn om ADAC MX Masters te rijden, is er nagenoeg geen concurrentie dit weekend. Dat heeft vast geholpen om toppers aan te trekken? Met minder internationale wedstrijden in het algemeen lijkt het me logisch dat ook het startgeld zich nu heeft gestabiliseerd?
Joos: “Was het maar waar! We merken hetzelfde fenomeen als de tourcriteriums in de koers, die één na één het bijltje erbij neer hebben gelegd. De belangen zijn groter geworden en daarmee ook de lonen van de toprijders. Vroeger waren de internationale crossen een noodzaak om iets extra te verdienen. Dat is nu voor de absolute top helemaal niet het geval meer. Bovendien zijn er meer GP’s, dus moet het ook logistiek en sportief nog eens passen. Niet alleen de rijder wil zijn vergoeding, ook het team wil gecompenseerd worden voor de verplaatsing, de monteurs…”

Toch slagen jullie er telkens in om een indrukwekkende affiche samen te stellen.
Joos: “Ik prijs mezelf gelukkig dat ik al heel lang in deze sport rondloop en dat ik daardoor veel mensen ken. Dat ik als sponsor van Kemea (red. Monster Energy Yamaha MXGP) vaak op de GP’s kom en zo de meeste toprijders persoonlijk heb leren kennen, is zeker een voordeel. Je bouwt een ander soort relatie op met die jongens. Dat is niet alleen mijn verdienste. Als grote club zijn er ook veel WK-rijders die bij ons zijn aangesloten, zoals Romain Febvre en de broers Coenen. Dan is het ene plezier ook het andere waard.
Piloten stellen op prijs wat we doen en ofwel komen we er dan uit, ofwel moeten we passen. We kunnen niet elke vedette die wil komen engageren met een mooie cheque. Dat is onmogelijk. Op een gegeven moment is het op. Tony Cairoli had aangegeven dat hij wilde komen rijden, maar helaas hadden we geen budget meer. Gelukkig komt hij nog langs als special guest om posters te tekenen en met mensen op de foto te gaan. Dat is plezierig voor de mensen.”

Het valt op hoe de club sinds enkele jaren een relance kent.
Joos: “Deze week hadden we alle dagen 60 mensen op de Keiheuvel om te werken aan de opbouw. Daar zijn veel nieuwe gezichten én ook jongere gezichten bij. Er leeft weer iets. Dat is allemaal positief, en dat willen we ook stimuleren. We hebben petten en T-shirts laten maken, elke middag laten we broodjes komen. Kleine dingen, maar de mensen amuseren zich, er is sfeer en veel handen maken het werk licht.”

Veel succes morgen!
Joos: “Bedankt, we zijn er klaar voor.”

Alle praktische informatie over de Internationale Motorcross van de Keiheuvel vind je hier.

Tekst: Tom Jacobs
Foto’s: KMC Mol, JP Acevedo, Alessandro Volders / Cycling Media Agency / Red Bull Content Pool, Kabouter Trek