Terwijl Fantic sportief schittert in de motorcross, verkeert de Italiaanse motor- en e-bikefabrikant in zwaar weer. Volgens de Italiaanse pers zou de ingestorte e-bikemarkt na de corona-crisis de boosdoener zijn maar er is meer. Toeleveranciers hanteren strengere betalingsvoorwaarden: na het bijna-faillissement van KTM eisen velen nu een contante betaling, wat voor kleinere merken als Fantic fikse geldzorgen oplevert.
Om tijd te winnen heeft een rechtbank in Venetië de schulden – zo’n 136 miljoen euro – tijdelijk bevroren. De 140 werknemers leveren intussen loon in, en ook dochterbedrijf Minarelli bij Bologna is bij de maatregelen betrokken.
De nieuwe CEO van fantic is Costantino Sambuy, voorheen aan het werk voor Piaggio en Peugeot. Hij werkt aan een uitgebreid saneringsplan. De aandeelhouders uit Noord-Italië beloven een forse kapitaalinjectie, waardoor een doorstart mogelijk wordt. Tegen 2026 wil Fantic weer op volle kracht draaien, zowel in de productie van hun populaire wegmotoren zoals de Caballero 500 en 700 en ook de fabrieksteams in de MXGP en MotoGP. Het lijkt er wel op dat de steun aan teams en fabrieksrijders op een lager pitje zal draaien.
Nochtans heeft Fantic het dit jaar geweldig gedaan in de MXGP met aan het eind van dit seizoen een haast zekere derde plaats in de eindstand voor hun fabriekspiloot Glenn Coldenhoff.
Tekst: Danny Hermans
Foto’s: Fantic en Huub Munsters