Zelden is een WK zo spannend als de finale van het WK Zijspancross 2025! Drie zijspannen staan binnen zes punten van elkaar en zij zullen bepalen wie zich Wereldkampioen Zijspancross 2025 mag noemen! Worden het de Franse Hoogvliegende broers #94 Prunier, wordt het de pure snelheid van de Nederlanders #3 Hermans/Van den Bogaart of gaat de titel toch naar de ervaren en constant scorende Britten #199 Wilkinson/Millard ?
De finale GP Zijspancross vind aanstaand weekend, 20 en 21 september, plaats in het Zuid-Duitse Rudersberg.
Een plek die deze finale meer dan waard is.
In Rudersberg is al zoveel zijspancross geschiedenis geschreven en na de aanstaande 63e editie van de ‘Rudersberger Motorcross’ zal er nog een dik, mooi en dramatisch hoofdstuk worden toegevoegd aan dit toch al rijke verleden.
Drie zijspannen maken écht nog kans op de titel. Prunier leidt nu met twee punten voor op Hermans en zes punten voorsprong op Wilkinson. Dit brengt nu al spannende wedstrijden, één fout kan fataal zijn. De strijd zal vreugde en verdriet opleveren.
Hoe alle drie het ook hebben verdiend, er is immers maar één zijspanteam dat zich Wereldkampioen kan kronen in 2025!

De Franse Hoogvliegers Prunier
Alle drie even sterk in Rudersberg
Prunier is zeker dé kroonprins op keiharde pistes met technische dubbelsprongen. Dit bleek maar weer eens tijdens de laatste Grand Prix verreden te Vesoul waar de Fransen heer en meester waren.
Maar Rudersberg is een ander type crossbaan. Wel hard, maar klei. De baan is wel technisch maar dan door de kom- en aflopende bochten. De enkele echt technische sprongen zijn nihil. Het Franse voordeel, de bijna supercross-achtige rijstijl van Prunier, kan men dan ook niet echt benutten in Rudersberg. Maar zodra een crossbaan geen zacht zand bevat is Prunier wel degelijk één der allersnelste, en dat zal in Rudersberg dus ook zo zijn!
Ervaring en omgaan met de spanning kan eerder de sleutel zijn voor succes. Wat ervaring aangaat hebben Hermans/Van den Bogaart zeker de voorsprong. Bakkenist Van den Bogaart is de enige die al Wereldtitels heeft verzameld en kent als geen ander de klappen van de zweep. Samen met Hermans heeft hij ook al het nodige meegemaakt en qua pure snelheid is men vaak hét te kloppen team. Door al hun ervaring zullen zij als beste kunnen schakelen en handelen als de situatie daarom vraagt. Dit is niet alleen geboren uit de pure snelheid van het team, maar helaas ook uit het feit dat de pechduivel vaak naast de mannen plaats nam. Ook in 2025 was dit een aantal keer het geval, om maar te zwijgen van 2024. Men koos toen zelfs aan het einde van het seizoen voor een wissel van het motorblok. Deze ommezwaai bracht destijds direct een dominante winst in de opvolgende kwalificatie-heat…..in Rudersberg!
Gek genoeg was team Wilkinson in 2024 hetzelfde lot beschoren. Men wisselde ook van motorblok en won toen meteen de andere kwalificatieheat in Rudersberg. Maar niet alleen dat, Wilkinson/Millard wonnen op zondag zelfs de totale Grand Prix!
Dit seizoen zijn Wilkinson/Millard de constante factor. Ze wonnen nog niet één heat maar pakte verschillende podiumplekken en zijn altijd in de top te vinden. Wilkinson kijkt dan wel tegen de grootste achterstand aan, voor zover men zes punten achterstand überhaupt groot kan noemen, maar is als een vis in het water in Ruderberg. Wilkinson pakte in Rudersberg heel wat jaren geleden zijn eerste GP podium ooit en is met zijn linkerzijspan altijd sterk in Rudersberg. Zijn Grand Prix overwinning van vorig jaar is daar het perfecte voorbeeld van.

De altijd snelle Nederlanders Hermans/Van den Bogaart
De cijfers en de regels bij een gelijke eindstand
Het wordt allicht een fikse rekenklus in Rudersberg om alles goed bij te houden. Reeds al in de kwalificatierace zijn er maximaal 5 punten te verdienen voor de eerste plek tot aan 1 punt voor plek vijf. De twee groepen A en B worden bepaald op basis van de stand. Leider Prunier gaat dus naar A, tweede man Hermans naar B en Wilkinson als derde in de stand weer naar A. Dit is een licht voordeel voor Hermans wetende dat Wilkinson en Prunier bijna onvermijdelijk van één van beiden een punt gaat weg snoepen.
Op zondag zijn de twee Grand Prix heats waarin de winnaar van elke heat 25 punten verdiend. De tweede op de finish pakt 22 punten, de derde 20, de vierde 18, de vijfde 16. Plek zes levert dan 15 punten op en elke positie lager één punt minder. Met plek twintig op de finish verdiend men het laatste punt.
Omdat de drie titel gegadigden zo dicht bij elkaar staan zou het zomaar kunnen dat twee of zelfs alle drie de teams met een gelijk aantal punten eindigen. Wat dan?
Bij een gelijk aantal punten kijkt men naar alle eerste plekken behaald in de GP heats. Wilkinson heeft er geen en dus delft de Brit hierin altijd het onderspit ten opzichte van zowel Hermans als Prunier.
Prunier daarentegen heeft met zes heat overwinningen altijd het voordeel. Nu kan Hermans wel Prunier evenaren, mochten Hermans/Van den Bogaart beide GP-heats in Rudersberg weten te winnen. Dan hebben zij net als Prunier in totaal zes heat overwinningen in 2025.
Toch komt Prunier dan boven Hermans in de stand. Als namelijk de eerste plekken geen doorslag geven kijkt men naar de tweede plekken in de GP-heats. Hiervan heeft Hermans er slechts eentje en Prunier twee. Dus bij een gelijke stand aan het einde, ongeacht de placeringen in Rudersberg, wordt Prunier eerste, Hermans tweede en Wilkinson derde.

De constant scorende Britten Wilkinson/Millard
Alle drie de titelkandidaten hebben alles nog in eigen hand
Alle drie de teams hebben alles nog in eigen hand om Wereldkampioen te worden. Het is niet alleen een voordeel voor Hermans dat zowel Prunier als Wilkinson in dezelfde kwalificatiegroep zitten maar ook voor Wilkinson zelf. Wil de Brit zijn kansen in eigen hand houden na zaterdag moet hij in kwalificatierace A eerste of tweede worden, en minimaal één plek voor Prunier eindigen. Als de Brit op de zondag dan beide heats zou winnen, en dat is echt niet ondenkbaar na P2 en P1 in de GP-heats vorig jaar in Rudersberg, is Wilkinson kampioen. Dit ongeacht de prestaties van de anderen op de zondag. Als Hermans na zaterdag alles in eigen hand wil houden moet hij zorgen dat Prunier niet vier punten uitloopt. Zelf in de top drie finishen in de kwalificatieheat is dus key voor Hermans in dit opzicht.
Hoe ook, met deze minimale verschillen zullen ze alle drie er alles aan doen om zaterdag al goed te scoren.
Immers kunnen anders de kaarten na de kwalificatiedag al anders geschud kunnen zijn en alle drie zullen ze hun troefkaart voor de zondag willen behouden.

Wilkinson/Millard waren in 2024 de sterkste in Rudersberg!
De strijd om de overige top tien plekken
Op plek vier staan nu de broers Lielbardis met 47 punten achterstand op derde man Wilkinson. Theoretisch maken de Letten nog kans op eremetaal met maximaal 55 punten te verdienen bij drie keer winst in Rudersberg, maar dan zou Wilkinson ook nog eens 7 punten of minder in totaal moeten scoren. Dat is op papier mogelijk, maar dit zo een bijna onwerkelijk scenario zijn.
De Letten zelf dienen op hun beurt geen grove steek te laten vallen willen ze vierde blijven staan in de eindstand. Op 21 punten daarachter zijn het namelijk de broers Leferink die nu nog samen met Keuben/Rietman op een gedeelde vijfde plek staan. Keuben/Rietman zullen na hun akelige crash in Vesoul niet meer aan de start staan in Rudersberg. Hun eindpositie in de WK-stand is zo goed als zeker de zesde plek al maken in theorie de teams hierachter op papier nog kans om voorbij te komen in de stand. Dit is echter zeer onwaarschijnlijk en met de zesde plek zal team Keuben/Rietman afscheid nemen van het WK-circus.
De broers Leferink zijn met het ontbreken van Keuben voor 99,9% zeker van de vijfde plek. Die halen zij binnen door 1 enkel punt te scoren. Echter lonkt in de verte ook nog plek vier. Het gat van 21 punten op vierde team Lielbardis lijkt groot, maar bij een misstap van de Letten kan het gat worden gedicht of zelfs worden oversprongen door het jonge duo uit het Nederlandse Toldijk.
De strijd om plek zeven gaat tussen de teams Weiss/Schneider uit Oostenrijk, het Belgisch-Nederlandse duo Sanders/Vincent en de Nederlanders Wijers/Van Hal. Slechts 11 punten verschil zit er tussen Weiss en Wijers, met Sanders daar precies tussenin. Alle drie deze teams kunnen pieken; Weiss won al een GP-heat in Kramolin, Sanders scoorde een GP-podium in Letland en Wijers/Van Hal roken al een aantal keer aan het GP-podium. Sanders en Weiss hebben de afgelopen twee jaren al menig bittere strijd gevoerd en met Wijers op het vinkentouw gaat dit zeker vuurwerk opleveren. Ook om de laatste plek in de top tien van de eindstand in het WK zijspancross is het nog spannend. De Duits-Belgische combinatie Prümmer/Steegmans staat tiende met hierachter op slechts 3 punten de Engelsen Hodges/Henderson. De linkse zijspannen doen het altijd razend goed in Rudersberg en Hodges heeft zo nu en dan een raketstart. Prümmer zal dan weer de support hebben van het thuispubliek en kan zomaar op het podium eindigen in Rudersberg.

In 2024 was er al een knallend gevecht in Rudersberg tussen Weiss en Sanders
Alle GP deelnemers zullen alles geven
Ook buiten de top tien in de WK-stand zijn er sowieso kapers op de kust die voor het GP podium willen gaan. Als we hiervan één voorbeeld noemen, moet dat wel het linker zijspan van Dan Foden en Noah Weinmann zijn! Weinmann, die na de blessure van broer en rijder Joshua zonder zitje kwam, stapte in het zijspan bij de herintredende Foden. Het duo presteerde in Vesoul dusdanig goed dat men afgetekend twee maal de tweede plek wist te scoren, en dat pas in hun tweede GP samen! Tel hierbij op dat Weinmann een kind van de regio is in Rudersberg en men heeft direct met stip een kandidaat voor het GP-podium te pakken. Daarnaast zullen natuurlijk ook Brown (zowel sr. als jr.), Van de Lagemaat, Peter, Gordejev, Chantaloupe en ga zo maar door er alles aan doen om zo goed mogelijk te scoren.
Drie titel kandidaten of niet, dit is een Grand Prix en elke deelnemend team zal 100% rijden voor wat men waard is!

Foden/Weinmann waren de absolute verrassing in de laatste GP!
Live in Rudersberg!
Grote getale fans zullen met dit affiche zeker de weg naar Rudersberg weten te vinden. De entree voor het weekend bedraagt 40 euro en jeugd van 12 tot 18 betaald slechts 25 euro. Op vrijdag en zaterdag barst het feest weer los in de grote tent van Rudersberg met op vrijdag om 22:00 ook nog eens een gigantische vuurwerkshow. Voor 30 euro kan men een campingkaart kopen om te overnachten en anders is er in de omgeving genoeg te boeken om er een fantastisch weekend van te maken. Voor meer informatie over het bijwonen van de grandioze zijspancross WK-finale 2025, zie de website van de Rudersberger Motocross
Mocht men zelf toch niet in de gelegenheid zijn om de finale van het WK zijspancross ter plekke bij te wonen, is er een livestream van de wedstrijden beschikbaar via FIM Moto TV.
Hoe men deze strijd ook gaat volgen, mis dit niet!