Published On: 22 november 2025
Geoff Meyer trok naar Jeffrey Herlings met een paar vragen. Waarbij de hamvraag eigenlijk uit de weg werd gegaan. Maar hey, Herlings komt wellicht fris  aan de start van het seizoen 2026. En de Nederlander is nog altijd bloedsnel.
Hij is zeker een van de meest opwindende rijders in de geschiedenis van de sport en velen zouden zeggen de beste zandrijder ooit.  Jeffrey Herlings, fabriekscoureur van Red Bull KTM, weet dat hij het einde nadert van wat een sensationele carrière is.
Met vijf Wereldkampioenschappen motorcross en het record voor de meeste Grand Prix-overwinningen, met 112, is hij simpelweg een van de grootste legendes van de sport. Nu in het laagseizoen en met een nieuw team voor 2026, houdt iedereen zijn ogen gericht op 1 januari, wanneer dat team zal worden aangekondigd.
Voorlopig doet de rijder, simpelweg bekend als “The Bullet”, wat lichte training en zorgt hij ervoor dat hij in januari, wanneer hij ook de testperiode en de serieuze training zal beginnen, niet nog harder hoeft te werken.
“Het duurt nog drie maanden voordat we weer racen,” zei Herlings. “Ik doe het rustig aan en probeer in vorm te blijven. Ik rijd gewoon om in januari met testen te beginnen of wat dan ook. Het weer is goed geweest in Nederland. Ik bedoel, op dit moment van het jaar is het saai met trainen, omdat we geen doel hebben. Ik hoef pas in februari of maart te schitteren, maar ik vind het leuk om de races te doen, aangezien het rijden op een trainingstraject een beetje saai is en ik vind het gewoon leuk om de races in Nederland, Frankrijk, Duitsland of waar dan ook te rijden. Het geeft me een mentale boost dat ik meer races rijd dan de concurrentie.”
Zijn arbeidsethos zal nooit in twijfel worden getrokken, en hij rijdt in een seizoen (als hij fit is) meer races dan welke andere atleet in de sport dan ook. Voorlopig is het echter slechts licht werk en bereidt hij zich voor op wat een gigantisch seizoen 2026 gaat worden.
“Ik doe twee tot drie trainingen per dag en dan een bootcamp in januari en februari, wat behoorlijk zwaar is. Op dit moment train ik slechts één keer per dag, lage hartslag, en van half december tot half februari zal ik harder werken. Ons seizoen eindigde een maand geleden en ik weet dat ik een beetje moet trainen, zodat ik niet dik word.”
Het seizoen 2025 was niet een van zijn beste, met twee blessures die hem de kans kostten om voor de zesde keer wereldkampioen motorcross te worden, maar hij weet dat, ondanks dat zijn lichaam ouder wordt, hij nog steeds meer dan in staat is om te winnen in 2026.
“Dit jaar kwam ik binnen terwijl ik herstelde van mijn voorste kruisband. Ik wist dat ik mijn weg terug naar conditie moest werken en toen kwam ik terug en brak ik mijn sleutelbeen en kwam daarna terug en won wat GP’s en deed het redelijk. Ik probeer het nu al vier jaar (om nummer zes te winnen), en ik blijf geblesseerd raken. Ik denk dat het nog steeds mogelijk is en ik word niet jonger, maar ik heb veel motivatie en ik blijf mijn best doen.”
Dus nu wachten we af, want het nieuws op 1 januari zal bijdragen aan wat al een enorm seizoen gaat worden, met veel rijders die van motor wisselen en rijders die vanuit de MX2-klasse overkomen, waaronder twee voormalige wereldkampioenen MX2 in Kay de Wolf en Andrea Adamo. Laat maar komen, meneer Herlings, iedereen wacht op uw nieuws.
Foto: KTM
Auteur: Geoff Meyer