GP-teams staan nog voor enkele dilemma’s wat betreft logistiek én hun voorbereiding op het nieuwe seizoen. De kalender van het WK motorcross is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de MotoGP, weinig stabiel en voortdurend onderhevig aan verschillende revisies. Dat heeft zo zijn gevolgen.
Terwijl consumenten zich verlekkeren op Black Friday-koopjes, zitten teammanagers vandaag nog steeds met de handen in het haar. De MXGP-openingsronde van het seizoen 2026 staat gepland op 22 februari, maar de locatie is nog steeds onbekend.

Bevestigde voorbereidingswedstrijden
Of we over 85 dagen daadwerkelijk de eerste starttraining van het nieuwe seizoen gaan meemaken, blijft voorlopig onduidelijk. Infront Moto Racing maakte op 2 oktober de voorlopige kalender bekend. Sindsdien bleef het officieel stil wat betreft de eerste GP van het nieuwe jaar.
Dat is trouwens niet het enige vraagteken. Op die voorlopige kalender prijken immers vier GP’s waarvan de bestemming nog moet worden bevestigd. Tegelijkertijd maakten steeds meer pre-seasonwedstrijden zoals Hawkstone Park, Valence, Lierop en de Internazionali d’Italia ondertussen wél hun plannen bekend.
Kalender – MX voorbereidingswedstrijden 2026
| Datum | Evenement | Locatie | Land |
|---|---|---|---|
| 1 februari | Internazionali d’Italia – Rd 1 | Alghero | Italië |
| 1 februari | Internationale MX | Valence | Frankrijk |
| 8 februari | Internazionali d’Italia – Rd 2 | Mantova | Italië |
| 8 februari | Internationale MX | Pernes-les-Fontaines | Frankrijk |
| 15 februari | Hawkstone International | Hawkstone Park | Groot-Brittannië |
| 15 februari | Spaans kampioenschap* | Montearagón | Spanje |
| 22 februari | Internationale MX | Sommières | Frankrijk |
| 1 maart | Dutch MX Season Opener | Lierop | Nederland |
| 1 maart | 24MX Tour – Rd 1 | Castelnau-de-Lévis | Frankrijk |
| 1 maart | Spaans kampioenschap* | Calatayud | Spanje |
* De kalender van het Spaans kampioenschap wacht nog op ‘n bevestigde WK kalender
Uitdagingen en kansen
Zonder definitieve kalender kunnen professionals (teams, media en sponsors) noch fans vluchten, hotels of huurauto’s plannen. In de praktijk betekent dit dat hoe langer dit aansleept, hoe hoger de kosten oplopen. Vroegboekkortingen verdwijnen op die manier als sneeuw voor de zon.
Ook fotoshoots of teamvoorstellingen zijn lastig te plannen. De puzzel van een presentabel geheel — van rijdersuitrusting tot stickersets en motor in racetrim — wordt er niet eenvoudiger op. Voeg daarbij nog een geschikte locatie, mooi weer én de sportieve planning van de toprijders, en de uitdagingen stapelen zich op.
In hoeverre de Dutch MX Season Opener (1 maart) of Sommières (22 februari) ook letterlijk pre-seasonwedstrijden worden voor GP-rijders, valt nog af te wachten. Het is niet uitgesloten dat de openingsronde van 22 februari wordt doorgeschoven naar 8 maart in Argentinië, al is dat niet meteen de ideale oplossing voor promotor Infront Moto Racing.
Zodra het eerste deel van het seizoen op punt staat, blijft nog het vraagstuk over de locatie van de Britse GP (10 mei). Daarnaast kijken MXGP- én EMX-teams reikhalzend uit naar duidelijkheid over de GP van 19 juli. Een ronde in bijvoorbeeld Finland of net dichter bij huis — het maakt een wereld van verschil qua reiskosten en logistiek.

Tekst: Tom Jacobs
Foto: Fullspectrum Media, Samo Vidic / Red Bull Content Pool











