Published On: 17 december 2025

Terwijl het publiek in Vancouver dacht te kijken naar een gewone WSX-race, vond er achter de schermen een test plaats die Supercross, en bij uitbreiding de motorcross, op lange termijn compleet kan veranderen. Het ging deze keer niet over een crossmotor maar over iets wat de F.I.M. tot nu heeft verboden: radio-communicatie tussen de pits en de rijder.

Het World Supercross Championship (WSX) werkt samen met Cardo Systems en de FIM aan een technologie die Supercross kan binnenleiden in een volledig nieuw tijdperk: radiocommunicatie tussen rijder en team. In Formule 1, NASCAR en andere autosporten is dat al decennia de normaalste zaak van de wereld, maar in Supercross bleef het tot nu toe onmogelijk.

Een test met groot potentieel

Tijdens de Canadese GP kregen Daniel Blair en Jeff Emig de kans om het nieuwe Cardo Packtalk Edge-systeem uit te proberen. Deze helmcommunicatie is spraakgestuurd, werkt via DMC Mesh™ en beschikt over geavanceerde ruisonderdrukking. Zelfs midden in de chaos van een Supercross-sessie bleef de verbinding helder en stabiel, zo bleek uit de eerste reacties.

Voor het eerst ontstond het scenario waarin een rijder tijdens zijn ronde direct feedback ontving. Toch mochten WSX-rijders het systeem voorlopig enkel tijdens vrije trainingen testen; de FIM verbiedt elk communicatiesysteem tijdens officiële sessies. De volledige test ging daardoor niet door — al lijkt dat slechts uitstel, geen afstel.

Communicatie die levens kan redden

De voordelen liggen voor de hand. Een eenvoudige melding om een gevallen rijder te signaleren kan ongevallen voorkomen nog voor ze gebeuren. Daarnaast biedt het systeem strategische mogelijkheden: realtime rondetijden, feedback over motor en vering, of directe aanwijzingen over lijnen en ritmes.

Waar teams tot nu toe werkten met pitboards en veel vertraging, kan informatie straks live gedeeld worden — midden in een ritmesectie of zelfs terwijl de rijder in de lucht hangt over een triple jump.

De FIM verbiedt externe helmcomponenten uit veiligheidsoverwegingen. Een harde val met een extern gemonteerd onderdeel vormt een reëel risico. Cardo lijkt dit te hebben opgelost met een intern geïntegreerde module, volledig opgenomen in de helmstructuur. Dat maakt de technologie FIM-conform én bruikbaar op het hoogste niveau.

Hebben de fans er ook iets aan?

De impact reikt verder dan de paddock. In combinatie met actie-camera’s zoals GoPro of Insta360 kunnen fans straks live meeluisteren naar de communicatie tussen rijder en team. Denk aan de communicatie in de F1 waar de realiteit van de race wordt weergegeven in de communicatie tussen de piloten en de pitmuur: tactische aanwijzingen, frustraties, spanning en adrenaline — allemaal in real time.

Zo ontstaat een kijkervaring die motorsport dichter dan ooit bij het publiek brengt. Als de FIM dit systeem over enkele jaren goedkeurt — mogelijk al binnen twee jaar — zou dit een fundamentele omwenteling betekenen voor Supercross. Strategische communicatie, veiligheidssignalen en realtime beslissingen zouden de sport naar een professioneler en veiliger niveau tillen.

De mening van Ricky Carmichael en Travis Pastrana

Ricky Carmichael: “Ik denk dat het een geweldig hulpmiddel is vanuit zowel het perspectief van de rijders als vanuit het perspectief van de coach, mijn persoonlijke wens is dat we dat zouden hebben gehad toen ik aan het racen was.

Travis Pastrana: “Het was een hele nieuwe ervaring voor ons om naar buiten te gaan en alles door te kunnen praten… gewoon geweldig om deze communicatie te hebben, niet alleen op professioneel niveau om te helpen communiceren met de andere rijders en cameramensen, maar ook op familieniveau om de kinderen veilig te houden en hen vertrouwen te geven op de paden.

Tekst: Danny Hermans
Foto’s: Cardo Systems