Honda HRC Progressive rijdt op een golf van succes waarbij ze in de afgelopen zeven jaar 16 professionele AMA-kampioenschappen hebben gewonnen en bereidt zich voor om het raceseizoen 2026 te beginnen. De 17-ronde AMA Supercross-serie begint op 10 januari in Anaheim, Californië, gevolgd door de 11-ronde AMA Pro Motocross-serie en de drie-ronde SuperMotocross Playoffs.

Het officiële raceteam van American Honda keert terug met dezelfde formidabele rijdersselectie die het de afgelopen twee jaar heeft opgesteld, onder leiding van de fenomenale Jett Lawrence. Op slechts 22-jarige leeftijd heeft de Australiër al 10 professionele AMA-kronen verzameld, waaronder de 2025 AMA Pro Motocross- en SuperMotocross-titels. Omdat blessures hem ervan weerhielden zijn AMA Supercross-kampioenschap van 2024 met succes te verdedigen, wil Jett graag terugwinnen wat algemeen wordt beschouwd als ‘s werelds meest prestigieuze competitie in de motorcross.

Naast Jett op de CRF450RWE staat zijn broer Hunter Lawrence, die gestaag door de premier-klasse is gestegen om een van de beste rijders van de sport te worden, met vier algemene serieresultaten op de tweede plaats sinds hij in 2024 naar de 450-klasse is gegaan. De gebroeders Lawrence hebben Team Australia de afgelopen twee jaar ook naar de Motocross of Nations-overwinningen geleid, en beiden behoren tot de favorieten om AMA-kronen te winnen in 2026.

Het 250-programma van Honda HRC Progressive bestaat opnieuw uit Chance Hymas en Jo Shimoda, die beiden campagne zullen voeren voor de fabriek CRF250RWE. Als hij gezond was, heeft Hymas het afgelopen jaar een indrukwekkende snelheid laten zien, met overwinningen in zowel binnen- als buitenomgevingen. Na volledig hersteld te zijn van een ACL-operatie die afgelopen zomer is uitgevoerd, zal de inwoner van Idaho deelnemen aan de AMA Supercross 250 West Region.

Shimoda komt van het beste seizoen van zijn carrière, nadat hij raceoverwinningen heeft geboekt in alle drie de AMA-series en het SuperMotocross 250-kampioenschap heeft verzameld. Helaas liep de Japanner tijdens het laagseizoen een rugblessure op en is zijn terug op de motor nog onbekend.

Net als bij de line-up van Honda HRC Progressive, wordt de lijst met belangrijke personeelsleden gekenmerkt door consistentie. Brandon Wilson blijft de Racing Department van American Honda beheren en Lars Lindstrom gaat zijn vijfde jaar in als Team Manager, ondersteund door respectievelijk 450 en 250 bemanningschefs Grant Hutcheson en Shane Drew. Christien Ducharme en Cameron Camera gaan door als monteurs voor 450cc rijders Jett Lawrence en Hunter Lawrence, terwijl Thomas Harris en Ben Griffith doorgaan in hun rol als 250cc monteurs voor Hymas en Shimoda.

“Het klinkt misschien gek voor mij om te zeggen na het winnen van drie kampioenschappen vorig seizoen, maar we hebben het gevoel dat we in 2026 op zoek zijn naar verlossing”, zegt Brandon Wilson, Manager van Racing & Advertising bij American Honda. “In het seizoen 2025 verloren we de AMA Supercross-kroon van de eersteklas nadat we hem in 2023 en ’24 hadden gewonnen, dus we zijn hongerig naar een nieuw succes. We hebben een geweldig team en een ongelooflijk getalenteerde line-up van rijders, evenals motoren die extreem competitief zijn gebleken. Met dat alles en de steun van onze sponsors, hebben we er vertrouwen in dat we het hele jaar door succes kunnen behalen.”
“We zijn altijd optimistisch op weg naar nieuwe raceseizoenen, maar deze keer heb ik het gevoel dat we nog meer reden hebben dan normaal om zelfverzekerd te zijn”, voegde Honda HRC Progressive Team Manager Lars Lindstrom toe. “We zijn een van de weinige teams met een bewezen platform dat het seizoen ingaat, en dezelfde line-up van rijders, die nog comfortabeler zijn dan vorig jaar. Ik kan eerlijk gezegd niet wachten om te beginnen.”
Tekst en foto’s: HRC Honda











