Published On: 6 augustus 2010

Husqvarna heeft heel wat tijd en energie besteed aan de ontwikkeling van de TE 449 en zijn tweelingbroer de TE 511. Met een nieuw 449 cc blok (de 511 heeft een grotere boring), elektronische benzine injectie en een totaal nieuw rijwielgedeelte zet Husqvarna nieuwe normen in de zwaarste enduroklasses.

De nieuwe zware enduro’s van Husqvarna zorgen voor opschudding!

Samen met de komst van elektronische benzine injectie is er nu ook een keuze uit 2 verschillende mappings. Eén waarbij het volle vermogen vrij komt en één waarbij de motor iets gematigder wordt. Dat is vooral handig op glibberige ondergrond. Al is het hoe dan ook zo dat de Husqvarna TE 449 en 511 een absoluut voordeel hebben als het op tractie aankomt. Dankzij het CTS (Coaxial Traction System) is de veerwerking niet onderworpen aan de kettingspanning en de aandrijving van de motor. Hierdoor komt er een constante en dus betere tractie. Husqvarna schakelt de wisselende krachten ten gevolge van de aandrijving uit door het voortandwiel op een as te combineren die zowel voor de aandrijving van het blok als voor het scharnierpunt van de swingarm zorgt. Aan die swingarm valt ook het bovenaan gemonteerde linksysteem op. Dit verbetert de werking van de schokbreker en draagt van zijn kant ook bij tot een betere tractie. Door het linksysteem bovenaan de swingarm te plaatsen, is er echter ook een grotere grondspeling en wordt het onderhoud aanzienlijk vergemakkelijkt.

Superieure Kayaba veercomponenten, Brembo remmen en Excell velgen zijn de uiterlijke kenmerken van een superieur rijwielgedeelte. maar natuurlijk zit ook het nieuwe frame en de swingarm daar voor veel tussen. Verder kiest Husqvarna enkel voor hoogwaardige componenten. De Akrapovic uitlaat houdt de motor binnen de homologatienormen qua uitlaatgeluid, maar er is ook een meer competitiegerichte Akrapovic Racing Exhaust beschikbaar bij de TE.

Opvallende ‘move’ van Husqvarna: het linksysteem werd bovenaan de swingarm geplaatst.

En er is ook nog de doorgedreven massacentralisatie. De TE 449 en 511 hebben een tweeledige tank. De grootste gedeelte -met 6,5 liter inhoud- wordt gevoed via de achterzijde van het zadel en zit centraal in de motor. Daaronder is er echter nog een tweede tankdeel dat 2 liter groot is, nog lager in de motor hangt én uit transparant plastiek gemaakt werd. Je ziet dus altijd als je benzinevoorraad te laag wordt.

Met de 2011 TE 449 en 511 zet Husqvarna een reuzestap voorwaarts. De nieuwe TE’s zijn door hun hoogstaande technologie misschien wel het referentiepunt in de markt!

Credit foto’s: Husqvarna