Mechanics: Wim van Hoof
De rijders staan altijd in de ‘spot-lights’ maar hoe goed ze ook zijn. Zonder een goede monteur kan de crosser niet tot de prestaties komen. Daarom willen wij een keer per maand een monteur in de ‘spot-light’ zetten. Deze maand is dat Wim van Hoof.
MXMag: Stel jezelf even voor:
WvH: “Wim van Hoof en ik ben dit jaar werkzaam bij Team Standing Construct-KTM in de MXGP.
MXMag: Hoe ben jij in de motocross terecht gekomen:
WvH: “Mijn oom beoefende deze sport in zijn jonge jaren. Mijn vader is altijd in de motorsport actief geweest. Toen ik ongeveer 5 jaar oud was liep ik bij hem in de werkplaats ron. Dat is later natuurlijk alleen maar verder uitgebreid.”
MXMag: Voor welke rijders/teams heb jij gewerkt:
WvH: “Mijn eerste rijder was Jimmy Verburgh in 1999 en 2000. Later heb ik nog voor verschillende rijders de blokken geprepareerd. In het GP-paddock heb ik voor Diga Racing en Team Suzuki gewerkt even als Team Standing Construct. Daar was ik monteur voor Pritt Ratsep, Pascal Rauchenecker, Damon Graulus en Valentin Guillod. Verder heb ik gewerkt vanuit het team met Julien Lieber, Alvin Ostlund, Aleksandre Tonkov, Jeremy Seewer, Hunter Lawrence, Bas Vaessen, Zachery Pichon, Arminas Jasikonis en Kevin Strijbos.”
MXMag: Wat is jou functie binnen je huidige team:
WvH: “Ik ben nu hoofdmonteur. Verder ben ik verantwoordelijk voor het prepareren van de blokken, de mapping en datalogging.”
MXMag: Hoogtepunt als monteur:
WvH: “De Grand Prix overwinningen met Valentin Guillod in 2015. De eerste blijft toch wel de mooiste herinnering! En ander hoogtepunt is toch wel de GP in Teutschenthal van 2017. Seewer wint voor Lawrence en dat maakte het dus een dubbel voor Team Suzuki.”
MXMag: Favoriet gereedschap:
WvH: “Snap-On blijft het beste gereedschap en dat gebruiken wij dan ook in de werkplaats bij Team Standing Construct-KTM. Verder is prijs en kwaliteit verhouding van Beta ook zeer goed.”
MXMag: Sta nooit in de pitlane zonder:
WvH: ‘Stress, ik heb altijd wedstrijdspanning terwijl ik er echt niks meer aan kan doen. Naast die spanning heb ik altijd mijn stopwatch bij de hand.”
MXMag: Beste pitboard kreet:
WvH: “pass for GP win! En dit hebben we ooit gebruikt en ook nog met succes! Dat is dus wel de beste kreet.”
MXMag: Sleutelt liefst aan tweetakt of viertakt:
WvH: “Mijn voorkeur ligt toch bij een 4-takt.”
MXMag: Wie is de wereldkampioen onder de monteurs:
WvH: “Dat is heel moeilijke te zeggen omdat je verschillende soorten monteurs hebt. Zeker respect voor elke soort monteur, ze zijn allemaal nodig! Maar er zijn niet veel monteurs die echt de volledige techniek en elektronica beheersen. Mijn kampioen is een monteur die niet in de Grand Prix werkt. Jean Luyckx, dit is mijn leermeester die vroeger in de racerij heeft gewerkt.”
MXMag: Fijnste GP:
WvH: “Er zijn verschillende Grand Prix waar ik graag na toe reis. Als land vind ik Argentinie echt prachtig. Voor de rest hou ik van old-school circuit zoals Talavera en Loket. Daar kun je op diverse plaatsen heel veel van het circuit zien. Ook Grand Prix zoals die van Lommel en Lierop zet ik altijd met hoofdletters in mijn agenda. Het zijn zware zandcircuits waar ook de familie aanwezig is.”
Merci Wim!
Door: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: Eigenfoto
Ook te lezen
De finale van het MXGP-kampioenschap wordt gehouden in Spanje
Infront Moto Racing kondigde vandaag aan dat de Spaanse locatie Cózar als gastheer voor de spannende laatste ronde van het 2024 MXGP kampioenschap zal fungeren. Het de derde Spaanse GP …Team HRC Honda naar Portugal met Tim Gajser als enige rijder
Het 2024 MXGP-wereldkampioenschap begint dit weekend aan de eerste van drie races op rij in Agueda, Portugal voor de vijfde ronde in deze spannende strijd. Het volgende weekend gaat het …VIDEO: Roger De Coster over de communicatie met de rijders
In een video-interview met Roger De Coster komt de moeilijke start van de KTM-jongens in de VS ter sprake. Het gaat over de set-up van de motoren en hoe iedereen …Een update over de blessure van Tyla van de Poel
Tyla van de Poel crashte tijdens de EMX125 in Arco di Trento en brak hierbij zijn scheen en kuitbeen. Een andere piloot raakte op een springschans zijn voorwiel waardoor hij …
Uw reacties