Published On: 2 oktober 2018

De MX of Nations koorts neemt vanaf vandaag, nu het WK er helemaal op zit, dramatische proporties aan. We doen er echter nog een schepje bovenop! In het kielzog van West Coast Travel Adventures trekken we mee met de Belgische en Nederlandse supporters in de the US of A. Geniet mee van dit geweldige avontuur en de schitterende foto’s van Gino Maes!

Een MX of Nations editie over de plas is altijd bijzonder want de VS zijn het mekka van de supercross, het epicentrum van de MX-industrie ook. En naar de beste lokale gewoonte is alles in Amerika bigger en naar eigen zeggen beter. Dat wilden we met onze nuchtere laaglandersmentaliteit zelf meemaken! Gelukkig hebben we ter plaatse een insider. De Nederlander Patrick van den Berg is zowel professioneel als in zijn vrije tijd gebeten door de motorcrossmicrobe en woont aan de Amerikaanse westkust. Al verschillende jaren deelt hij zijn passie voor de Amerikaanse cross en het toeristische Californië. Meestal begeleidt en gidst Patrick fans die een Supercross willen meemaken en/of zelf eens ter plaatse willen crossen of meer willen weten over de lokale MX industrie.

Deze keer gaat het echter om een veel grotere groep van Nederlandse en Belgische fans. Red Bud mag dan al dé trekpleister zijn van de Amerikaanse outdoors de laaglanders – zo’n 80 man sterk- zullen er zich zeker laten horen! Vooraleer de strijd losbarst in Michigan was het echter tijd voor ontspanning. In samenwerking met Patrick toonde fotograaf Gino Maes zijn favoriete plekjes van Californië aan de Belgische groep. Op die manier gaf hij ook een persoonlijke touch aan de reis.

Dag één van onze trip kon niet Amerikaanser beginnen dan met een tour in het LA Dodgers stadion aan de rand van Los Angels. De Dodgers zijn één van de absolute legendes in het baseball. Het Dodger stadion, goed voor 56.000 toeschouwers, is absoluut het grootste en het meest indrukwekkende in zijn soort. Elke dag is het stadion geopend en in totaal werken de Dodgers maar liefst 81 wedstrijden per jaar af in hun eigen sporttempel.

We werden opgewacht door onze gids James die vol overgave de geschiedenis van de club en het stadion vertelde terwijl hij ons door de mediaruimte, wandelgangen, prijzenkast tot op de Heilige grasmat loodste. Indrukwekkend zichten van zowel boven in het stadium als op de grasmat. Zelfs als je geen baseballfan bent, is dit als sportliefhebber beslist een mooie ervaring. Het is ook leuk om de verschillen te zien met de sporten die wij kennen.

Na onze rondleiding stak de eerste honger. Onze gids Gino had zijn opzoekwerk voor elkaar en kwam zo uit bij een wegrestaurant, niet zo ver van het stadion, waar Justin Timberlake zijn videoclip voor “Can’t stop the feeling” heeft opgenomen. Daar aangekomen was er een wachtrij van 30 minuten waar we niet echt veel zin in hadden dus zette we onze Los Angeles trip verder richting Melrose Avenue. Deze straat die werd in de jaren 90 wereldwijd bekend door de TV-serie Melrose Place en is nu uitgegroeid tot één van de populairste winkel-, eet- en amusementsbestemmingen van LA. Deze buurt begint aan Santa Monica Boulevard, op de grens tussen Beverly Hills en West Hollywood. Het is zowat de hipste en populairste buurt in LA waar de ene designer boetiek naast de andere ligt.

Richting Beverly Hills merk je duidelijk een verschil, alles wordt sjieker en meer design. Melrose Avenue zelf is een ware mengelmoes; van mooie shops, waaronder veel streatwearspul, maar ook vervallen panden en een bijna alomtegenwoordig geur van cannabis. Mooi of lelijk, ongevoelig kan je niet blijven voor wat je er te zien krijgt. Opvallend detail: de aanwezigheid van het cult-skatemerk Supreme. Je weet wel die van de collab met Fox. Een zeer basic sweater gaat er van de hand -of staat er ten minste geprijsd- tegen 2.000 dollar! Met denk aan superster Justin Bieber die Supreme in de mainstream catapulteerde. Want zo werkte het dus hier, of je nu een bar, restaturant, kledinglabel of automerk bent, een celebrity die hot is en gezien wordt met jouw product kan voor de absolute doorbraak zorgen.

En op Melrose Avenue wanen veel mensen zichzelf ster. Met dank aan social media en vooral Instagram. De vele muurschilderingen waarvoor soms lange rijen staan te wachten, zijn razend populair. Iedereen wil zijn foto late nemen op die ene bekende muur.

Om onze eerste LA trip af te sluiten stoppen we nog even bij Randy’s Donuts, het kleine gebouwtje met de reusachtig Donut op het dak je beslist al hebt zien passeren in meerdere TV series en ook de Simpsons.

Tekst en foto’s: Gino Maes