Na de trackwalk op vrijdag kwamen de Belgische rijders, alle drie Monster Energy atleten, naar het Monster paviljoen waar ze tijd maakten voor de pers. Een ontspannen Jeremy Van Horebeek zou in RedBud wel eens zijn allerlaatste grote wedstrijd kunnen rijden want een nieuw team voor 2019 heeft hij nog steeds niet. Desondanks is ‘the Jerre’ 100% gefocust op een topprestatie met Team Belgium.
In zijn laatste GP manche van het seizoen reed de Yamaha Monster Energy rijder naar een mooie vijfde plaats. Van Horebeek rondde het seizoen daarmee af als 9de in de WK eindstand. Te weinig voor zijn staat van dienst, oké gezien de fysieke ongemakken waarmee hij te kampen had. Of het glas half vol is of half leeg blijft dus een kwestie van interpretatie.
De controversiële Yamaha coureur staat dan ook te boek als eigenzinnig en heeft in de paddock de reputatie lastig in de omgang te zijn. Eén ding staat als een paal boven water: ‘the Jerre’ is één van de succesvolste Belgische GP rijders van het post-Everts tijdperk. Zeker in de MXoN waarin hij één zege pakte en zes maal het podium haalde.
Jouw gezondheidsperikelen lijken eindelijk helemaal van de baan.
Jeremy Van Horebeek: “Klopt. Het was een zwaar jaar maar de laatste twee maanden heb ik goed kunnen ‘bij trainen’. De laatste GP’s waren redelijk ça va en terug top-5. De timing van de MX of Nations is perfect omdat ik nu terug in vorm ben. Nu ben ik weer fit. Na Indonesië heb ik problemen met mij bijnieren gehad. Ik denk dat ik daardoor als neveneffect een urine-infectie heb gehad waarmee ik kampte in Assen. Daar kwam nog eens koorts bovenop. Gelukkig is dat allemaal achter de rug.”
Is deze editie anders dan de voorgaande door de onzekerheid over jouw sportieve toekomst?
Van Horebeek: “Ah, nee, voor mij is het ondertussen de 10de keer. Nieuw is het dus allesbehalve, het is gewoon een wedstrijd die ik graag doe en waar ik enorm naar uitkijk. Zenuwen heb ik niet, I enjoy it!”
Jezelf hier in de grootste motorcrosswedstrijd ter wereld nog eens in de kijker rijden. Is dat een bijkomende motivatie?
Van Horebeek: “Nee, ik kan altijd heel goed uit de voeten op de Naties omdat ik het een fijne wedstrijd vind met de motoren in een speciaal kleedje, de andere kledij en zo. Een extra motivatie is dat niet. Het is gewoon iets dat ik graag doe en rijden voor je land is gewoon heel sjiek.”
Kan je Johan Boonen vergelijken met de vorige Team Belgium manager Joël Smets?
Van Horebeek: “Johan is kalmer vooral. Hij is minder druk zeg maar! Voor hem is het in zijn eerste jaar natuurlijk ook aftasten. Ik denk dat Joël er misschien meer naar toeleefde en meer in de sfeer zat met de rijders maar Smets is nu een overloper hé. Hij zit in het Nederlandse kamp nu.
Hoe is jouw situatie voor 2019 nu?
Van Horebeek: “Nog steeds hetzelfde als maanden geleden. Voor mij is er op dit moment niets concreet. Er is veel gezegd en geschreven in media waar eigenlijk niets van klopte. Natuurlijk zat ik door pech en ziekte ook in een heel moeilijke situatie. Eerst was er die duimblessure, het nieuws van Yamaha ook, maar ik ben blijven vechten en de laatste twee maanden ben ik toch terug de top-5 ingerold. Dat is niet mijn doel, toch is het zeker niet slecht na alles wat ik heb meegemaakt. Meer valt er niet over te zeggen.”
Heb je andere opties overwogen, zoals enduro of een overstap naar de AMA?
Van Horebeek: “Nee, nee enduro is niks voor mij. Da’s fijn om in de winter als amusement en wat betreft Amerika heb ik geen contacten gehad. Kijk, ik ben ook 28 ondertussen. Om dan te gaan verhuizen en zo dat is een beetje gek.”
Is het een piste om dan jouw eigen structuur op te zetten of om te blijven trainen en rijden voor een rol als invaller bij een fabrieksteam als er straks iemand uitvalt voor langere tijd?
Van Horebeek: “Het eerste is helemaal uitgesloten. Ik steek zelf geen euro in de cross, nul. Dat is echt een no-go. Wat mij betreft is dat heel simpel. Over een rol als invaller heb ik niet echt nagedacht. Maar ik denk niet dat ik dat zou doen want ik ben niet iemand die het vijfde wiel aan de wagen wil zijn. Als ik fit ben, kan ik podiums halen en altijd top-vijf. Zoals in het begin van het jaar was ik klaar. In Valkenswaard zou ik op het podium staan, in Argentinië was ik al vierde… Op dit moment vind ik het dan niet… eerlijk dat ik zo’n rol op mij zou moeten nemen.”
Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn om uit te wijken naar het Duitse kampioenschap of het Britse kampioenschap zoals Evgeny Bobryshev deed.
Van Horebeek: “Nee, dat is het echt niet. Ik heb altijd goed geld verdiend, inleveren kan best. Maar gratis rijden dat kan echt niet, ik heb ook kosten. Volgens mij is dit het gevolg van hoe sommige rijders geld meebrengen, sommige jonge rijders gratis rijden. Wat kan je daar aan veranderen? Niks! Iedereen van de MX2 die ouder is dan 23, teams die weg vallen… Al die factoren komen samen.”
MX of Nations RedBud 2018 kan jouw laatste professionele wedstrijd worden.
Van Horebeek: “Dat kan. Het zal in ieder geval niet van mij afhangen. Dat zou jammer zijn omdat ik nog zo jong ben, ik ben 28 en als je na zo’n seizoen top-5 kunt rijden dan ben je nog niet klaar om te stoppen. Dit weekend hoop ik nog eens om alles er uit te halen en een perfect resultaat neer te zetten. Wat daarna komt, zien we dan wel.”
Op welk vlak heb je naar jouw gevoel de voorbije jaren nog vooruitgang geboekt?
Van Horebeek: “Fysiek. Ik had een heel heftige wintervoorbereiding achter de rug. Zelf had ik gevoel dat ik conditioneel k heel sterk stond toen het seizoen begon. Voor een zware wedstrijd als Valkenswaard had ik niet het gevoel dat ik op zaterdag energie moest sparen ofzo. Ik kon blijven gaan en blijven pushen. Ik was ook nog moe en het deed nog evenveel pijn maar ik kon wel blijven rijden. Als ik me zo voel weet ik dat ik makkelijk vooraan mee kan rijden.”
Het moet heel frustrerend zijn dat je dat niet kon tonen.
Van Horebeek: “Daar heb ik het soms moeilijk mee maar dat is een harde wet in de sport. Daar kan je niets aan veranderen. Dat ik ben blijven vechten en terug gekomen ben tot een goed niveau heeft bewezen dat ik er nog altijd sta.”
Je kreeg in juni al te horen dat Yamaha jouw contract niet wilde verlengen. Hoe is om dan nog samen verder te moeten om het seizoen af te werken?
Van Horebeek: “Pff, daar wil ik het eigenlijk niet over hebben. Hoe dat allemaal gegaan is dat laat ik liever aan mij voorbij gaan.”
Hoe wil je de geschiedenis ingaan als dit weekend het orgelpunt is van jouw carrière?
Van Horebeek: “Mijn carrière is geslaagd. Ik had nooit durven dromen van wat ik verwezenlijkt heb? De grootste droom om wereldkampioen te worden die is niet uitgekomen maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Dat is in alle sporten zo. Kijk naar het wielrennen. Greg Van Avermaet is een toprenner, maar hij is nog nooit wereldkampioen geweest. Toch gaat hij er elk jaar voor. Op die droom na heb ik zoveel meer gedaan dan wat ik ooit mogelijk hield. Ik was derde in het WK MX2, vicewereldkampioen in de MX1, ik heb podiums gehaald, GP’s gewonnen, de Naties gewonnen en 10 keer deel genomen. Ik heb individueel de MX of Nations gewonnen en met het team. Om dan te zeggen dat ik er niet heb uitgehaald wat er in zat… Of sommige mensen bestempelen mij als een top-5 rijder. So be it. In België zijn er niet veel rijders die hetzelfde palmares kunnen voorleggen, op de toppers uit het verleden na dan.”
In vergelijking met jouw generatiegenoot Tommy Searle heb je veel meer bereikt bij de grote jongens.
Van Horebeek: “In de MX2 streden we tegen elkaar voor de tweede plaats na Jeffrey Herlings. Daarna zijn we samen overgegaan. Hij heeft nog geen enkel podium gereden, ik wel. Maar dat maakt verder niet uit. Het is een geslaagde carrière geweest en het zou jammer zijn als het voorbij zou zijn maar het is wat het is.”
Worden jouw prestaties dan te weinig gewaardeerd?
Van Horebeek: “Zo ver zou ik niet gaan. Met Jeffrey staat iedereen in de schaduw nu omdat hij zo ver boven alles en iedereen uitsteekt. Op zich is dat niet zo erg. Ik word niet onderschat denk ik, maar als zo iemand rondrijdt dan gaat daar alle aandacht naar toe. Dat mag ook wel want wat hij laat zien, is fenomenaal. Daar kan je alleen maar respect voor hebben.”
Bedankt voor jouw tijd Jeremy, veel succes dit weekend.
Van Horebeek: “Graag gedaan, we gaan er voor!”
Tekst: Tom Jacobs
Foto’s: Gino Maes, Yamaha Racing, Bavo Swijgers