Take 5: Scott Smulders
Al jaren is Scott Smulders een vaste waarde op de Nederlandse circuits. Sterker nog, de Brabander wist het EMX65 te winnen in 2015! Na drie seizoen in de 85cc klasse maakt de scholier volgend seizoen de overstap naar de 125cc. Wij spraken met Smulders over het verleden bij Team Beursfoon en de toekomst met het BT Racing Team.
MXMag: Jou laatste seizoen op de 85cc zit erop. Hoe kijk jij terug op deze klasse?
SS: “Dit jaar verliep eigenlijk best goed. Ik kon mee doen voor de overwinning maar na een paar wedstrijden ging het minder goed. De Finse EMX85 verliep perfect, ik was het snelste tijdens de trainingen en de kwalificatie op zaterdag. De eerste manche ging het echter mis, bij het oprijden van een schans komt een andere rijder mijn kant op waardoor ik te kort spring en ten val kom. Hierbij raakt mijn schouder uit de kom en heb ik even rust moeten pakken. Later in het seizoen brak ik ook nog mijn middenhandsbeentje dus moet ik weet even verplicht rust nemen. Na de zomerstop ging het gelukkig weer beter met overwinningen tijdens de Strandcross van Vlissingen en Lemmer.“
MXMag: De laatste jaren gaat de meeste aandacht in jou klasse naar het duel tussen Kay de Wolf en Kay Karssemakers. Jij volgt op korte afstand maar mis jij door dit duel niet de aandacht die jij eigenlijk verdient?
SS: “Nee hoor, ik train altijd samen met Kay de Wolf en dat maakt ons beide beter. Zeker in het begin van het seizoen was dat goed te zien. Met mijn overwinningen in Vlissingen en Lemmer heb ik ook volop in de belangstelling gestaan.”
MXMag: Na vele jaren op KTM maak jij de overstap naar Husqvarna. De eerste meters zijn inmiddels gemaakt, hoe bevalt de nieuwe motor?
SS: “Goed, het is natuurlijk even aanpassen maar het rijden gaat lekker en ik ben erg tevreden. Wij zijn volop bezig met het testen van de motor en het afstellen van de vering. De motor loopt echt heel goed en ik ben dan ook heel blij dat is deze kans krijg.”
MXMag: De afgelopen jaren ben jij actief geweest voor Team Beursfoon, dat team zitten in Noord-Holland. Jou nieuwe team is Brabants. Maakt dat een goede samenwerking makkelijker?
SS: “Ja dat is zeker, ik kwam eigenlijk nooit op de thuisbasis van Team Beursfoon omdat dat gewoon te ver is! De afstand naar Best is natuurlijk veel minder en ik kom dan ook wekelijks op de werkplaats van het BT Racing Team.”
MXMag: Hoe ziet jou programma in 2019 eruit?
SS: “Het eerste jaar met de 125cc is vooral heel veel rijden. Het Europees Kampioenschap 125cc staat op het programma samen met de KNMV Dutch Masters of Motocross. Wanneer mogelijk zal ik nog enkele KNMV ONK wedstrijden rijden en waarschijnlijk later in het seizoen nog ADAC MX Masters 125cc.”
MXMag: Wat is jou doelstelling voor 2019, wanneer is dit seizoen geslaagd?
SS: “Het belangrijkste is om heel veel vooruitgang te boeken en een goede basis leggen voor 2020. In het EMX125 is het voornaamste doel kwalificeren en beide manches uitrijden. Daarna richten wij ons op punten en misschien wel meer! Hetzelfde geldt voor de Dutch Masters of Motocross en het ONK, later in het seizoen hoop ik toch wel goede prestaties neer te kunnen zetten.”
MXMag: Dank je wel voor jou verhaal en heel veel succes.”
SS: “Dank voor jullie belangstelling.”
Door: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: #Huub Munsters
Ook te lezen
De finale van het MXGP-kampioenschap wordt gehouden in Spanje
Infront Moto Racing kondigde vandaag aan dat de Spaanse locatie Cózar als gastheer voor de spannende laatste ronde van het 2024 MXGP kampioenschap zal fungeren. Het de derde Spaanse GP …Team HRC Honda naar Portugal met Tim Gajser als enige rijder
Het 2024 MXGP-wereldkampioenschap begint dit weekend aan de eerste van drie races op rij in Agueda, Portugal voor de vijfde ronde in deze spannende strijd. Het volgende weekend gaat het …VIDEO: Roger De Coster over de communicatie met de rijders
In een video-interview met Roger De Coster komt de moeilijke start van de KTM-jongens in de VS ter sprake. Het gaat over de set-up van de motoren en hoe iedereen …Een update over de blessure van Tyla van de Poel
Tyla van de Poel crashte tijdens de EMX125 in Arco di Trento en brak hierbij zijn scheen en kuitbeen. Een andere piloot raakte op een springschans zijn voorwiel waardoor hij …
Uw reacties