Clément Desalle is momenteel de meest besproken jonge leeuw van de Belgische WK-crossers. Desalle is volledig mee met zijn tijd en dan hebben we het lang niet over kledingstijl of zo. Op korte tijd heeft Clément zich de allernieuwste rijstijl aangemeten. Een stijl die rechtstreeks werd overgenomen uit het Amerikaanse supercross. Op de vooravond van Desalles grote doorbraak als fabriekspiloot voor Suzuki reden wij van MXMag nog één keer met de beruchte Honda CRF450 van het LS Motors privé team.
Power à volonté!
Bij die nieuwe stijl hoort een dito motorafstelling, een afstelling die ons niet meteen vertrouwt aanvoelt. Om het scrubben te vergemakkelijken werd het stuur erg laag en dicht naar de rijder toe gemonteerd. Bij de eerste bocht lijkt het of ik prompt twintig centimeter ben gegroeid of dat ze een 450 blok in het kader van een 85cc hebben gepropt! Ik probeer dit zoveel mogelijk te negeren en me te concentreren op het motorkarakter van deze GP motor, want dat is waar we echt benieuwd naar zijn. Het lijkt haast alsof dit blok een grotere cilinderinhoud kreeg aangemeten dan de standaard motor. Maar natuurlijk is dat niet het geval. Om dit motorkarakter te bekomen werd de cilinderkop aangepast en werd er een complete titanium Doma uitlaatlijn gemonteerd. Toch werd er behalve dat maar bitter weinig werd gedaan aan dit injectiegevoede blok. Bij lage toeren komt het koppel erg makkelijk doseerbaar vrij en blijft ie lineair doortrekken richting rode zone. Dankzij het motorkarakter kan je er een BMX-achtige ofte supercross rijstijl op na houden waarbij het springen volledig gebeurt op koppel en je een ritme probeert te vinden waarbij je zo zacht mogelijk land en je perfect weer kan aanzetten voor het volgende obstakel.
Deboutte-Desalle: een wereld van verschil
Op deze exclusieve CRF450 is het aangeraden om je landing steeds mooi te laten uitkomen, want de vering staat beenhard. Zowel voor- als achteraan is de motor van Desalle uitgerust met de befaamde Showa A-kit die onder handen werd genomen door Willy Verstrepen van WVS Suspension. De Showa A-kit is een fabrieksvork die in zeer beperkte oplage beschikbaar is. Deze wordt eigenlijk enkel uitgeleverd aan toppiloten die er het volle potentieel van kunnen benutten.
De vering stond naar onze persoonlijke voorkeur dan ook een pak te hard. We kregen te horen dat Desalles vering zowat de hardste is die we in de WK paddock terugvinden. Naast de bijzonder exclusieve veerelementen kan je eigenlijk makkelijk alle onderdelen van deze motor halen bij eender welke motorcross speciaalzaak. Dingen die we wel wisten te appreciëren zijn bijvoorbeeld de gewichtsbesparende carbon benzinetank, de instelbare rood geanodiseerde Neken triple clamps, de Haan wielen en de Moto-Master remmen, waarbij de voorste remschijf een groter exemplaar is.
Kunnen we besluiten dat de motor van Desalle erg persoonlijk staat afgesteld op zijn eigenzinnige ‘nieuwe’ rijstijl en dat het maar weinig rijders is gegeven om met deze afstelling comfortabel en snel rond te gaan, laat staan twee GP reeksen van 35 minuten af te werken aan 100%. Wij konden er alvast absoluut niet mee uit de voeten wat het rijwielgedeelte betreft, de motor daarentegen wisten we maar al te goed te appreciëren.
Samenspel van specialisten
Titels win je nooit alleen en ook een succesvolle motor bouwen is teamwerk. Het karakter van deze ‘Desalle CRF450’ is bijgvolg de combinatie van een absolute toprijder en een groepje ervaren specialisten. Willy Verstrepen van WVS Suspension is er zo eentje. De kempenaar was voorheen actief voor onder andere Kayaba-Technical Touch, Molson Kawasaki en Jan De Groot-Kawasaki: “Tegenover standaard meet de vork nu 49 mm in diameter en het binnenwerk werd helemaal gemodificeerd, net zoals de achterdemper. Bovendien hebben we alles aangepast in functie van Clément. Zowel voor als tijdens het seizoen hebben we veel gestest. Continu zijn we op zoek naar verbeteringen, dat is de beste manier om vooruitgang te boeken! Zelfs gedurende het seizoen is er veel geëvolueerd qua afstellingen, want Desalle was de laatste GP’s veel sneller dan in het begin. Zoals iedereen weet, heeft Clément ook een speciale manier van rijden. Daar hoort een keiharde afstelling van de vering bij. Vooral de demper staat ontzettend hard, bijna om Supercross mee te rijden! Eerlijk gezegd twijfelde ik, ondanks mijn ervaring, voor het seizoen zelfs aan de keuzes die Desalle had gemaakt met zijn setting. De resultaten hebben absoluut zijn gelijk bewezen. Dat hoort nu éénmaal bij zijn stijl!”
“Wat betreft het blok zijn we vertrokken van de standaard Honda motor,” zegt teammanager Steven Lettani. “De karakteristiek van het blok bleef vergelijkbaar, maar we hebben bij elk toerental gezocht naar meer bruikbaar vermogen. Dat heeft misschien niet de meest krachtige motor van het MX1 pak opgeleverd, maar wel een machine die erg efficiënt is. Kijk maar naar de sterke prestaties in de start vanaf de tweede seizoenhelft wanneer we dit blok hebben ingezet.”
Om de puntjes op de i te zetten, geeft mechano François Lemariey nog toelichting bij de stuurpositie en houding van zijn piloot: “Wat betreft zijn positie op de motor is Clément heel precies en veeleisend. Zijn stuur staat erg laag en near hem toe gemonteerd. Daarnaast besteed hij veel aandacht aan het regelen van zijn hendels. Elke piloot heeft zo zijn eigen bijzonderheden, maar voor Clément is dit echt heel belangrijk. De feeling aan zijn vingers moet perfect zijn om snel en efficiënt te kunnen reageren.”
De mening van Cyril Maquet
Omdat we niet graag over één nacht ijs gaan vroegen we een tweede rijder naar zijn mening over deze bijzondere GP-motor. Cyril Maquet is Inter in de AMPL waar hij in 2009 op de standaard CRF450 reed. “De positie op de motor valt natuurlijk erg op. Zo laag! Het duurt wel even vooraleer je daaraan went. In het begin leidt het zelf af om volop te kunnen profiteren van de motor. Maar voor Clément die altijd fel voorover hangt is dat duidelijk een belangrijk deel van zijn setup. Daardoor wordt de motor ook fysiek erg veeleisend. Begrijpelijk dus dat Bram hier snel moe op was. Na enkele ronden vond ik steeds meer mijn draai en dan kan je heel efficiënt en precies sturen in de bochten. Tegenover de standaard veerelementen van Kayaba is de Showa vering een enorme verbetering! De motor is zoveel stabieler en is ook meer vergevingsgezind voor foutjes.”
“Het blok is typisch voor een GP-motor. In vergelijking met het standaard blok werd het bereik groter, maar de motor eist ook dat je in de bochten het tempo hoog houdt. Door het agressieve karakter is het wel een hele klus om het vermogen te benutten op een bochtig circuit. In het algemeen was dit dan ook een heel toffe ervaring. Wie wil er nu niet Clément Desalle zijn voor één dag?”
Wat kost dat?
Aan de ene kant komt de CRF 450 waarmee Desalle reed aardig dicht in de buurt van een fabrieksmotor. Aan de andere kant is het prijskaartje toch niet zo astronomisch als je misschien zou verwachten! De prijs van dit juweeltje als je de motor zelf zou opbouwen? Ongeveer 23.000 Euro, daarvan werd ongeveer 8.500 Euro gespendeerd aan de Showa veringen. Hieronder zie je een gedetaillerde lijst van de onderdelen en hun respectievelijke prijs.
Exhaust pipe: Doma titanium € 1000,00
Cylinder head: LS Motors € 1250,00
Triple clamps: Neken € 400,00
Front suspension: fully adjustable 49mm upside down Showa A kit WV2 suspension € 5500,00
Rear suspension: Monocross with Factory Showa gas shock absorber Showa A kit WV2 suspension € 3000,00
Front/rear wheels: 21 inch front, 19 inch rear Haan Wheels € 900,00
Front brake: 260mm single disc Moto Master, standard caliper € 170,00
Rear Brake: 240mm single disc Moto Master € 110,00
Fuel capacity: 7.2 litres CRM carbon fuel tank €1250,00
ACE: stickers € 150,00
BERIMAR: Brake pads € 28,00
DOMA: Pipes and silencers titanium € 1000,00
HAAN WHEELS: Wheels € 900,00
HAMMERHEAD: gear shifter € 120,00
HINSON: clutch, gasket inner hub € 800,00
LIGHTSPEED: footpegs € 250,00
MOTO MASTER front € 170,00 rear € 110,00
NGK: Spark plugs € 53,00
PIRELLI: Tyres front € 70,00 rear € 80,00
REGINA: Chains rx3 € 76,00
RENTHAL: Grips € 22,00, sprockets set € 72,00 and handle bar twin wall € 180,00
SFS: water hoses € 100,00
TWIN AIR: Air filters € 16,00 + special flow kit € 120,00
UFO: Plastic parts set € 110,00
LIGHTSPEED carbon protection parts € 350,00
Tekst: Bram Deboutte & Olivier Evrard
Credit Foto’s: Olivier Evrard