Fantic verraste op de Eicma in Milaan met de aankondiging om opnieuw in competitie te treden in de motorcross en enduro. Het Italiaanse Fantic neemt na jaren opnieuw een pittige en gepassioneerde start in de off-road sector. De Italianen, die dankzij de rode enduro- en trial-motoren in de jaren ‘80 bekendheid verwierven, zijn de laatste jaren bijzonder actief in de enduro-sector. Nu hebben ze in Milaan een intensere samenwerking aangekondigd met Yamaha.
De Japanners waren al eerder eigenaar geworden van Minarelli-motoren. Deze laatste was een dochteronderneming van Fantic. De Italianen gebruiken al jaren Minarelli-motoren in hun 50cc en 125cc modellen. Met de uitbreiding van de joint-venture zou Fantic in samenwerking met Yamaha weer competitiemodellen leveren voor de endurosport en de motorcross. Dit zou gaan om tweetakten voor de 125cc en de 250cc en een viertakt voor de 250cc klasse. De Italianen deden eind de jaren ’70 al een schuchtere poging om in de motorcross een voet tussen de deur te krijgen maar dat lukte niet echt. In 1980 reden ze één of twee GP’s in de 125cc en verdwenen weer naar de achtergrond zonder veel potten te breken.
Motorcross
In Milaan was voormalig Italiaans motorcrosser Corrado Maddii aanwezig op de stand van Fantic. De tweevoudige 125cc vice-wereldkampioen zal in de toekomst het team runnen met Fantic motoren. Na zijn actieve carrière bewees Maddii een getalenteerde teammanager te zijn en bracht talenten zoals Alessio Chiodi naar de top. Corrado Maddii zal met zijn Fantic Team in 2020 deelnemen aan de EMX 125 en nationale competitie. Voor alle duidelijkheid: het is een afzonderlijk team niet te verwarren met dat van zijn zoon Marco die een afzonderlijk motorcrossteam runt met onder andere Alberto Forato. Zonder twijfel zal de Fantic zowat alle genen dragen van de Yamaha YZ125.
Enduro
In de enduro won Fantic vorig jaar een Italiaanse titel in de 250cc tweetaktklasse. In 2019 werd het een tweede en een derde plaats voor de Fantic-rijders. In de enduro blijft het team van D’Arpa Racing het speerpunt, het team neemt ook deel aan de wereldkampioenschap. Harry Edmondson zal in het Jolly Team van Franco Mayr rijden op een Fantic 250cc Enduro. Edmondson is de zoon van de Britse enduro-legende Paul Edmondson.
Eén van de ingenieurs bij Fantic is de voormalige Nederlandse en Aprilia race-directeur Jan Witteveen, die vóór zijn Aprilia-carrière de tweecilinder 125-Gilera bouwde voor Michele Rinaldi. De Fantic off-roadmotoren zijn vanaf de zomer van 2020 verkrijgbaar bij de dealers.
Foto: Fantic Motor