Niet alleen de sportieve balans werd eind december opgemaakt, ook de motormerken sloten hun jaar af. Zowel in België als in Nederland blijft BMW in het zadel als marktleider. Met een totaal van meer dan 5.200 motoren is Yamaha duidelijk de nummer twee van de lage landen.
De verschillen tussen uitdager Yamaha en koploper BMW waren in beide landen miniem. Traditioneel blijft de Belgische markt wel een flink stuk groter met 24.930 verkochte motoren tegenover 14.093 in Nederland.
Hoewel het over ingeschreven motoren gaat, geen crossmotoren dus, zijn de merken met off-road/adventure modellen goed vertegenwoordigd. Van een underdog in het motorlandschap bezet KTM respectievelijk de vijfde en zesde plaats in Nederland en België. Hoewel KTM een lichte terugval kende, heeft zustermerk Husqvarna de wind in de zeilen. Husqvarna Nederland mag zich zelfs tot één van de sterkste stijgers van de lage landen rekenen met een groei van maar lieft 39,10%
Waar Honda in België de top-3 afsluit met 2.961 motoren, goed voor een plus van 9,14%, neemt Kawasaki die honneurs waar boven de Moerdijk. Kawa verkoopt qua aantal echter beter in België waar het over de kaap van 2.000 motor klom. Opvallend verschil tussen beide markten: Nimag bracht in Nederland een slordige 1.000 Suzuki’s aan de man terwijl de teller in België bleef steken op 657.
Onder de pure off-road specialisten merken we in de Belgische top-40 Beta (124 verkochte motoren) als 25ste en Sherco als 37ste op. In Nederland bezet Beta Motor zelfs de 20ste stek. Maken de Belgische “hitparade” compleet qua off-road geweld:
Fantic op nummer 47, SWM op 54, Montesa op 57 en TM Racing op 63. GasGas sloot het jaar af op plaats 66 al zou het ons niet verbazen dat het Spaanse merk in 2020 één van de sterkste groeiers wordt!
Verkoopcijfers nieuwe motoren 2019 – België (Bron: Febiac)
Verkoopcijfers nieuwe motoren 2019 – Nederland (Bron: VWE Automotive)
2019 | 2018 | Verschil | ||
1. | BMW | 2.318 | 2.166 | 7,00% |
2. | Yamaha | 2.199 | 2.072 | 6,10% |
3. | Kawasaki | 1.929 | 1.820 | 6,00% |
4. | Honda | 1.270 | 910 | 39,60% |
5. | KTM | 1.258 | 1.296 | -2,90% |
6. | Suzuki | 1.072 | 1.157 | -7,30% |
7. | Harley-Davidson | 1.003 | 1.077 | -6,90% |
8. | Triumph | 601 | 673 | -10,70% |
9. | Ducati | 541 | 517 | 4,60% |
10. | Vespa | 537 | 447 | 20,10% |
11. | Husqvarna | 224 | 161 | 39,10% |
12. | Royal Enfield | 142 | 39 | 264,10% |
13. | Piaggio | 140 | 156 | -10,30% |
14. | Moto Guzzi | 127 | 33 | 284,80% |
15. | Indian | 110 | 80 | 37,50% |
16. | Zero Motorcycles | 97 | 99 | -2,00% |
17. | Kymco | 83 | 83 | 0,00% |
18. | Aprilia | 74 | 52 | 42,30% |
19. | Sym | 73 | 60 | 21,70% |
20. | Beta | 61 | 55 | 10,90% |
Foto’s: BMW, KTM, Yamaha, Honda, Kawasaki