Published On: 2 april 2020

Rond de eeuwwisseling werd het alsmaar duidelijk dat de tweetakten het zouden afleggen tegen de nieuwe generatie viertakten. De motoren met kleppen werden in een razend tempo ontwikkelt en de gekende nadelen van voordien smolten als sneeuw in de zon. Liefhebbers van tweetakttechnologie keken lijdzaam toe hoe de brullende viertakten de poten vanonder hun stoel wegzaagden.

Viertakt rijden heeft zo zijn voordelen. De motoren zijn gemakkelijker te berijden, hebben een bredere powerband en zijn intussen veel krachtiger dan tweetakten. Desondanks zijn er erg veel motorliefhebbers blijven plakken aan hun knetterende tweetakten. De motoren zijn wat explosiever, hebben een kortere powerband en zijn vooral een stuk goedkoper in onderhoud. Het rijden met een tweetakt heeft vooral een grote funfactor vanwege het vermogen dat op een meer abrupte wijze wordt afgegeven. En vergeet ook niet de onmiskenbare geur.

Een RM model uit 2006.

Made in Japan

De fabrikanten van off-roadmotoren zagen na de eeuwwisseling al snel de bui hangen. De verkoop van viertaktmotoren oversteeg die van de tweetakten waardoor enkele fabrikanten de ontwikkeling ervan stop zette. Zowel Honda als Suzuki kapte eind 2007 met de productie van tweetakt crossers. Beide merken staken enkele jaren voordien al weinig of geen R&D in hun tweetakten waardoor hun laatste modellen al enigszins gedateerd waren voor ze van eigenaar veranderden. Ook Kawasaki liet deze technologie een stille dood sterven. Eind 2005 ging de KX125 uit productie en twee jaar later ging ook de KX250 voor de bijl.

Yamaha YZ125 van 2020.

En dan was er Yamaha. Tijdens de eeuwwisseling had het merk met de gekruiste stemvorken een erg sterk gamma tweetakten in de showroom staan. Zij deden net het tegenovergestelde en bleven hun YZ125 en YZ250 verder produceren. Natuurlijk verkochten ze veel meer viertakten maar het sierde hen dat ze de oude technologie trouwen bleven. Wel moest je er rekening mee houden dat de ontwikkeling sinds 2005 zo ongeveer is stil gevallen. Buiten wat kleine dingetjes is er sindsdien niks meer gewijzigd aan hun YZ-modellen.

Ondertussen in Europa

In Oostenrijk hadden ze echter een andere visie op de dingen. Bij KTM bleven ze tweetakttechnologie produceren en – vooral – ze investeerden verder in de R&D van hun motoren. Dat hadden ze in Mattighofen goed bekeken want zij wisten beter dan wie ook dat heel wat tweetaktfanaten nooit zouden overschakelen op een viertakt. Bovendien is een tweetaktcrosser de perfecte machine om de stiel te leren. Je kan vrij goedkoop je hobby beoefenen en zelf heel wat onderhoud en reparaties doen terwijl dit bij een viertakt heel wat moeilijker is.

Ook in Spanje en Italië bleef men trouw aan de machines die liepen op prémix. Beta, TM en andere exoten bleven de machines produceren. GasGas viel intussen voor een groot gedeelte in handen van de KTM-groep net als Husqvarna dat al enkele jaren voordien toegevoegd werd aan Pierer Industrie, de holding achter al deze merken. Het spreekt voor zich dat tweetakten deel blijven uitmaken van hun strategie. Bovendien introduceerde KTM enkele jaren geleden een straffe evolutie van de technologie: tweetakt-injectie. Het TPI-systeem doet het sindsdien erg goed op hun enduro’s.

Welke moet je hebben?

Twee tweetaktmodellen zijn de hit van het moment. Dat zijn de Honda CR500 en de Kawasaki KX500. De productie van 500cc tweetakten viel al eerder stil omdat (vooral in de VS) wedstrijden met de zogenaamde “openclass bikes” op één hand te tellen waren. Honda trok de stekker uit de CR500 in 2001. Kawasaki liet hun machtige KX500 doodbloeden in 2004. Beide machines hebben intussen een cultstatus bereikt en staan dus aan de top van ons lijstje. Heb je een exemplaar in je garage staan? Bewaak ze met twee bijtgrage Mechelse schepers en een potig alarmsysteem. Ga je voor een 125 of een 250? De laatste jaargangen van beide merken moet je hebben. Deze motoren zijn nu nog betaalbaar maar dat gaat zeker niet zo blijven. Een Honda vind je makkelijker dan een Kawi want van de groene machines zijn er veel minder in productie gegaan.

De Honda CR500r

Suzuki stopte met het produceren van tweetakten in 2007. Het 2007-model werd echter nog in ongewijzigde vorm verkocht in 2008 (het zogenaamde K8-model) maar daar vind je er niet zoveel meer van. Wil je een RM125 ga dan voor het model vanaf 2006. Deze kreeg een paar wijzigingen aan de cilinder mee waardoor deze machine net iets lekkerder door het toerentalgebied trekt. Ga je voor een ouder model dan is dat geen probleem: de wijzigingen tussen 2001 en 2005 zijn minimaal. De RM125 was niet de krachtigste machine maar zijn grootste kwaliteit is zijn ongekend hoge funfactor. De RM250 is nagenoeg even leuk en kan je aanschaffen vanaf bouwjaar 2001. Een jonger model van b.v. 2007 zorgt wellicht voor minder werk maar deze RM’s zijn sowieso erg betrouwbaar en dus een prima investering.

Ook de Yamaha YZ-modellen kunnen een hebbeding zijn maar die keuze maak je dan vooral uit gemak. Een YZ, is onverwoestbaar, betrouwbaar, nog redelijk snel en heeft vering die de vergelijking met moderne machines best kan doorstaan. Waarom kies je voor een YZ? De motoren zijn nauwelijks gewijzigd sinds 2005 waardoor u beschikt over een ongekende berg onderdelen en aftermarket spullen.  Weet wel dat deze Yamaha’s nooit gegeerde objecten zullen worden gewoon door het feit dat ze nog steeds geproduceerd worden. Dat geldt ook voor KTM en Husqvarna, tenzij ze in de komende jaren de productie zouden stoppen maar dat zien we zo snel nog niet gebeuren.