Wie dacht dat KTM -gezien de omstandigheden- zich voor modeljaar 2021 vooral zou beperken tot een stijloefening komt bedrogen uit. De Oostenrijkse fabrikant komt immers met een karrenvracht aan vernieuwingen op de proppen. De volledig nieuw ontwikkelde myKTM-app, weliswaar een optie, is één van de paradepaardjes.
Ook het afgelopen seizoen domineerde KTM de sportieve debatten. Of het nu ging om de Supercross wereldtitel van Cooper Webb (KTM 450 SX-F FACTORY EDITION, de tweede opeenvolgende MX2 wereldtitel van Jorge Prado (KTM 250 SX-F) de 13 MXGP podiumplaatsen met drie verschillende rijders of de sterke prestaties in de jeugdreeksen.
De KTM R&D-afdeling had dan ook veel mogelijkheden om feedback te verzamelen bij het updaten van de SX-modelserie voor modeljaar 2021. Hieronder krijg je alle updates op een rij. Of je kan ze ook bekijken in dit filmpje.
Vernieuwde WPvorken en dempers
KTM’s hoofddoelen voor hun nieuwe MX gamma? De lichtste, best bestuurbare, krachtigste, effectiefste en meest uitgeruste motocross-motoren te maken zodat rijders van alle leeftijden en alle niveaus het technische totaalpakket kunnen vinden dat zij nodig hebben.
Bij alle modellen van 2021 zijn de vering en het chassis aangepast en is de motorarchitectuur getweakt om de betrouwbaarheid te vergroten. De WP XACT-voorvorken en -achterschokdempers zijn verbeterd door middel van nieuwe onderdelen en een iets stijvere standaardafstelling, wat het gevoel van controle en het comfort op diverse soorten ondergrond ten goede komt. Wat betreft de banden voor de KTM SX-modellen is de voorkeur gevallen op de Geomax MX-33 van Dunlop vanwege de veelzijdigheid en bewezen raceprestaties.
Viertakten: SX-F 250, SX-F 350 en SX-F 450
Het topmodel in de viertaktserie, de KTM 450 SX-F, profiteert van aanpassingen aan de zuiger, krukas, motorbehuizing, tuimelaars en versnellingslocker. Deze aanpassingen maken de motor nog betrouwbaarder, verlagen het gewicht van de motor en zorgen ervoor dat het algemene onderhoud nog eenvoudiger kan worden uitgevoerd.
Bovendien kunnen de 2021 KTM 450 SX-F en de nieuwe KTM 350 SX-F en KTM 250 SX-F verbinding maken met de myKTM-app via een extra Connectivity Unit die kan worden besteld in de KTM PowerParts-catalogus. Zo kan je de motor helemaal zelf, zonder technische ondersteuning, aan jouw persoonlijke wensen en actuele omstandigheden aanpassen. Met de myKTM-app kunnen een groot aantal verschillende technische parameters ter plaatse worden ingesteld. Tot voor kort was dit voorrecht alleen aan KTM fabrieksrijders voorbehouden.
Het is duidelijk dat KTM enorm heeft ingezet op de gebruiksvriendelijkheid van de myKTM toepassing. Nieuw is dit soort connectiveit om gemakkelijk te kunnen afstellen echter niet. Yamaha voerde het voor hun viertakt crossmotoren drie jaar geleden al in. Volgens KTM is het complete systeem het meest geavanceerde dat in zijn soort verkrijgbaar is.
Tweetakten: 125 SX, 150 SX en 250 SX
De KTM 125 SX komt voor modeljaar 2021 met nieuw binnenwerk voor de zuigers en versnellingsbak. Samen met zijn Husqvarna broer is de KTM sinds jaar en dag dé referentie in de 125cc. Dankzij een uitstekende verhouding tussen vermogen en gewicht wijst alles er op dat de tweetakt SX’en hun leiderschap zullen verlengen. De verbeteringen van de KTM 125 SX zijn ook doorgevoerd bij de KTM 150 SX. Gezien de Belgische en Nederlandse reglementen valt deze laatste tussen twee stoelen.
Wie wat meer pit wil kan uiteraard opteren voor de kwartliter tweetakt: 250 SX. Die moet het voor 2021 echter stellen met minder ingrijpende wijzigingen dan de 12 5SX en de 150SX.
Sport minicycles
Ook de jeugdmotoren zijn door KTM volledig nieuw ontwikkeld voor 2021. De KTM 85 SX, KTM 65 SX, KTM 50 SX en KTM 50 SX MINI zijn bijvoorbeeld uitgerust met een nieuwe gasregeling die voor een nauwkeurigere, soepelere respons op de bediening van de gashendel zorgt. De KTM 85 SX beschikt over een veel groter remvermogen dankzij grotere remschijven en een volledig nieuw ontwikkeld FORMULA-remsysteem voor en achter.
De drie junior-motocrossers zijn nu allemaal van een taps toelopend stuur voorzien, zodat er handgrepen met een ODI-vergrendeling op kunnen worden gemonteerd. Een zeer gewaardeerde update voor kleine handjes: Op de KTM 50 SX en KTM 50 SX MINI kunnen dankzij het taps toelopende stuur voortaan dunnere handgrepen worden gemonteerd.
“Onze technici in Mattighofen en in de VS zullen niet op hun lauweren rusten, want de ontwikkeling staat nooit stil. Op basis van de feedback van topracers in de Motocross en Supercross over de hele wereld is het ons gelukt om voor modeljaar 2021 de in technisch opzicht meest geavanceerde serie motocrossers ooit te ontwikkelen. We brengen deze modellen dan ook vol trots op de markt. De modellen voor modeljaar 2021 leveren over de gehele linie toonaangevende prestaties dankzij geraffineerde verbeteringen. Daarnaast hebben de modellen ook een moderne race-uitstraling gekregen. In 2021 introduceren we bovendien de myKTM-app voor alle modellen met viertaktmotor. Deze app is een geavanceerde tool die is ontworpen om rijders te helpen het beste uit zichzelf en hun motor te halen”, aldus Joachim Sauer, Product Manager Offroad bij KTM.
De KTM SX-modellen uit modeljaar 2021 zijn vanaf nu wereldwijd verkrijgbaar bij KTM-dealers. Ga voor meer informatie naar www.ktm.com.
Foto’s: KTM