Monster Energy Yamaha Factory MX2-rijder Jago Geerts hervat dit weekend in Dalecin, waar de eerste ronde van het Tsjechische kampioenschap plaatsvindt. Het zal de eerste wedstrijd voor de Balenaar zijn sinds de Grote Prijs in Valkenswaard op 8 maart.
Geerts’ teammaat Ben Watson verkiest om tot 2 augustus te wachten om zijn seizoen – in het Franse Magescq – te herstarten na de ‘coronabreak’
Jullie laatste wedstrijd dateert al van 3,5 maand geleden. Hoe moeilijk was de coronaperiode voor jullie?
Geerts: “Best wel moeilijk. Vooral de periode in volledige lockdown, waarin het niet toegestaan was om met de motor te rijden. Dat waren erg saaie weken.”
Watson: “Het is nooit plezant als je niet mag rijden. Maar ik probeerde het toch positief te bekijken. Zo spendeerde ik veel meer tijd met mijn familie en nam ik zelfs een korte break. Ik probeerde mezelf dan maar op een andere manier beter te maken. Door goed na te denken over wat beter kan. Wat zijn mijn zwakke punten? Hoe kan ik die verbeteren? De antwoorden daarop kunnen me nu helpen.”
Watson: “Het kwam er eigenlijk op neer om gewoon in vorm te blijven. Niks speciaal dus. Slim zijn, zeker niet te veel doen. We hadden en hebben nog steeds geen zicht op de nieuwe kalender en wanneer het WK herstart. Dat maakt het heel moeilijk om al een doelgericht programma op te stellen.”
Geerts: “Zoals Ben zegt, het was en is nog steeds onderhoudswerk. Niet meer, niet minder. Wat fitness, lopen, fietsen, skeeleren… Ik zal mijn conditie op die manier blijven onderhouden tot we weten wanneer het WK herstart wordt. Pas dan gaan we mijn programma specifiëren.”
Geerts: “Ik vertoefde veel in de keuken. Ik kookte vroeger al wel eens, maar nu kreeg ik er plots veel meer tijd voor. Ik sta graag aan het fornuis. Mijn favoriete gerechten? Alles soorten pasta. En altijd gezond.”
Watson: “Tijdens het seizoen leef ik op mijn eentje in België. Ik kook dus al langer mijn eigen potje. Tijdens de lockdown woonde ik bij mijn ouders in Engeland. Het weer was bijna altijd prachtig, waardoor we veel buiten aan de slag waren en onze tuin een make-over konden geven.”
Watson: “Geloof me, het was heerlijk om weer op mijn Yamaha te stappen. Vergeet niet dat we dik twee maanden niet mochten rijden. Geen motorcross, ook geen trial. Dat was langer dan tijdens de winter. Ons geduld werd serieus op de proef gesteld.”
Geerts: “Ik was zo blij als een klein kind toen ik opnieuw mocht rijden. Mijn eerste training was echt genieten. Op dat moment besefte ik weer hoe veel ik van motorcross hou.”
Geerts: “Dat viel eigenlijk heel goed mee. Je verleert dat niet in twee maanden. Ik had vrij snel een goed gevoel op de motor.”
Watson: “Idem voor mij. Ik voelde me meteen prima op mijn machine. Het was wel belangrijk om het in die eerste trainingen rustig aan te doen en zeker geen gekke dingen te doen.”
Geerts: “Goh, dat is moeilijk te zeggen. Aan de ene kant is het misschien een nadeel omdat ik sterk aan het WK was begonnen en die goeie flow onderbroken werd. Aan de andere kant ligt de nieuwe kalender me misschien nog beter en is het een voordeel. We zullen pas na het seizoen weten of het een na- of voordeel was.”
Watson: “Voor mij is het eerder een nadeel. In Valkenswaard was ik, na een handblessure, eindelijk weer zo goed als de oude. Mijn ritme werd dus onderbroken.”
Watson: “Dat is moeilijk te zeggen. Ik wil nu nog niet honderd procent zijn, dat is te vroeg. Ik moet nog aan mijn intensieve training beginnen. Daar begin ik twee à drie weken voor de herstart mee.”
Geerts: “Ik denk dat ik nu aan ongeveer 80 procent van mijn kunnen zit. Zodra we de datum van de herstart kennen, begin ik aan een strikt trainingsschema om alles te finetunen.”
Geerts: “Klopt! Ik mik minimaal op de top drie dit seizoen. Ik wil tot het einde meespelen voor de wereldtitel.”
Watson: “Ik wil gewoon plezier hebben op de motor. Als ik me amuseer ben ik op mijn best. Natuurlijk heb ik bepaalde doelstellingen, maar die ik hou ik liever voor mezelf.”
Watson: “Natuurlijk. Een WK is een WK. Ons WK telt normaal 20 wedstrijden. Dat is veel meer dan eender welk kampioenschap. De Nationals in Amerika: 12 wedstrijden. Nationale kampioenschappen: 5 tot 8 races. Zelfs als we nu slechts 12 Grote Prijzen rijden is het een volwaardig WK. En de beste zal winnen.”
Geerts: “12, 15 of 20 Grote Prijzen… Ik denk dat het bij de eindafrekening geen verschil zal uitmaken.”
Geerts: “Ik ben het gewoon beu om alleen maar te trainen. Ik hunker naar een wedstrijd en Dalecin was een van de eerste mogelijkheden. Ik wil het gevoel van een wedstrijddag nog eens meemaken. Eén verschil wel: het resultaat is nu helemaal niet belangrijk.”
Watson: “Ik denk dat het nog wel twee maanden kan duren vooraleer het WK herstart wordt. Ik zie deze periode eigenlijk als de voorbereiding in de winter. Ook dan rij ik mijn eerste wedstrijd maar een paar weken voor de WK-start. Ik hou me nu aan hetzelfde plan. Daarom zal ik pas begin augustus in Magescq in actie komen.”Foto’s: shotbyBavo, Photographic Art