Published On: 6 augustus 2020

De voorbije jaren was het WK stabiel wat betreft de belangrijkste regels. De maximale leeftijdsgrens van 23 jaar in de MX2 en de kwalificatieraces gaat ondertussen al meer dan tien jaar mee. Door de coronacrisis gaan nu echter heel wat zekerheden op de schop. Wedstrijden over één dag, beperkingen qua publiek, verschillende GP’s op dezelfde locatie én jawel zelfs midweekraces. Hoe kijken de rijders naar wat komen gaat?

In het Letse Kegums wordt in totaal drie keer gereden door de GP rijders: nu zondag, vervolgens op woensdag en dan wéér op zondag.


Clement Desalle, Monster Energy Kawasaki: “Ik begrijp het idee wel.  Vooral het concept van een GP op één dag spreekt me wel aan. Maar op een circuit zoals in Lommel zal het fysiek heel zwaar worden. Ik hou van het zand, maar ik hou ook van harde banen. Ergens heb je een andere strategie nodig maar we zullen er het beste van maken.”

Ben Watson, Monster Energy Yamaha MX2: “Het is vreemd, maar het is een situatie waar iedereen mee te maken heeft. Nu de GP’s een ééndagsformule zijn, denk ik niet dat het zo intens zal zijn in vergelijking met een normaal weekend. Het vreemdste is dat we ons nu moeten aanpassen aan dat nieuwe programma; 20 minuten vrije trainingen en 25 minuten tijdstraining met 5 minuten starttrainingen. Dat is voor iedereen genoeg m te wennen aan de baan, om in een ritme te komen en ervoor te zorgen dat je geen armpump hebt.”

Thomas Kjer Olsen, Rockstar Energy Husqvarna: “Het wordt echt interessant zijn om te zien hoe alles zal lopen. Ik weet niet zeker of het moeilijker zal zijn of niet, de dagen zullen wel langer zijn. Drie dagen in een week is veel en het zal misschien moeilijker zijn om te herstellen voor de laatste GP. Maar we besparen veel tijd door niet heen en weer te hoeven reizen. Eerlijk gezegd, is het ook mentaal misschien wat makkelijker. Ook al gaan ze de baan veranderen, ik denk dat het grotendeels hetzelfde soort uitdaging zal zijn. We moeten doen wat we in deze tijden moeten doen!”

Gautier Paulin, Monster Energy Yamaha MXGP: “Eerst en vooral is het goed dat we een kalender hebben en het zal zeker een vreemd jaar worden in bijna elk opzicht! Vanwege de minder publiek opkomst en natuurlijk is er ook de social distancing. Dat is raar voor een sport die anders zo dicht bij de fans staat. Racen met drie GP’s in één week is heel anders en die één dag maakt het minder fysiek. Het is een totaal nieuwe situatie waar we ons aan zullen moeten aanpassen, maar dat is prima voor mij. Ik ben positief over de circuits op de kalender. Ook al denk ik dat we wat veranderingen zullen zien. Ik hoop dat we wat variatie zullen zien, ook al blijven we in slechts drie of vier landen. Het belangrijkste is om terug te racen voor de sponsors en voor de fans. Ik voel me gezond en ben blij met de motor.”


Jeremy Seewer, Monster Energy Yamaha MXGP: “Het wordt lastig! Zeker vanwege het soort banen waarop we zullen rijden. Letland en Lommel zijn sowieso immers van de meest fysieke wedstrijden op de kalender. Het zal dus zwaar zijn, met minder tijd op de baan moet je al je energie in één dag steken. Je moet je beste manier vinden om te presteren op die drie dagen. We zullen zien wie de beste aanpak heeft, want misschien zie je iemand die er helemaal voor gaat in de eerste GP en sterke resultaten neerzet maar ze kunnen daarvoor een tol betalen op woensdag…. Je moet je energie zeker plannen. Het zal interessant zijn om te zien hoe we er allemaal mee omgaan. Hoe het ook uitdraait, als het hek valt moet je er voor gaan. Je kan niet denken ‘ah, er is nog een race op woensdag laten we vandaag op 90% rijden’. Ik reed drie keer per week om te trainen, maar die reeksen zijn een stuk minder intens en hebben niet hetzelfde niveau van adrenaline. Er zijn fysieke overeenkomsten, maar mentaal is het veel anders. Het brengt een interessante nieuwe uitdaging voor MXGP.”

Jorge Prado, Red Bull KTM: “Ik denk niet dat drie GP’s in één week te veel zouden zijn omdat we wel wat tijd hebben om te herstellen voor de volgende race. We zullen zien, misschien denk ik er woensdag al heel anders over! Maar we trainen allemaal veel, dus ik denk dat het niet zo erg zal zijn. De omlopen op de kalender zijn zanderig of in ieder geval op een zachte ondergrond. Dat is goed voor mij. Alleen Faenza ken ik niet zo goed. Daar heb ik alleen op de 85cc gereden. En dan alleen nog op het onderste gedeelte omdat het zo hard had geregend. Van wat ik me kan herinneren zaten er mooie hoogteverschillen in de baan. Daar kijk ik dus wel naar uit om eindelijk in Faenza te racen. Hopelijk gaat de GP in Spanje door, dat zou ook goed zijn voor mij. En hopelijk gaan gewoon alle GP’s op de kalender door.”

Arnaud Tonus, Monster Energy Yamaha MXGP: “Er is tijd om te herstellen. Op training rijden we meer dan we bij de GP zullen doen. Ik vind het best cool – alleen al om een race en een kalender te hebben is iets heel positiefs – en niemand zal een voordeel hebben. Als het gaat om focus, adrenaline en het racen zelf dan heeft dit een andere impact op het lichaam dan een trainingsdag. We zullen speciale aandacht moeten besteden aan het herstel, want de banen waar we die drie GP’s zullen hebben, zijn zwaar!”

Shaun Simpson, SS24 KTM MXGP:
 ” Ik denk niet dat er fysiek veel verschil zal zijn, omdat we normaal gesproken toch twee dagen in een week rijden en dan twee dagen in een GP weekend. Ik denk dat het zelfs makkelijker zal zijn. We hoeven natuurlijk niet veel te reizen tussen de races door, dus het herstel zal makkelijker zijn. Er zullen geen vroege ochtenden zijn voor vluchten waarbij je jezelf afvraagt waar je zult stoppen voor de volgende maaltijd. We zullen in staat zijn om een routine te krijgen. Iedereen zal scherper zijn en omdat de rijders weten dat het een snelle wedstrijd over één dag is, denk ik dat de intensiteit nog hoger kan zijn dan normaal! Ik denk bijvoorbeeld aan de tijdstraining. Dat zou ’s morgens al redelijk hectisch worden want iedereen wil een snelle ronde neerzetten. We hebben in drie maanden niet geracet en veel rijders zullen willen laten zien waar ze staan.”


Tekst: Adam Wheeler
Foto’s: Ray Archer, shotbyBavo, Yamaha Racing, KTM