Published On: 10 september 2020

Het Monster Energy Yamaha Factory MX2 Team kende een slechte dag in Faenza, waar de zevende ronde van het FIM wereldkampioenschap plaatsvond. Jago Geerts kon nog een vierde plaats uit de brand slepen na een zware crash in de tweede race. Ben Watson, die eveneens onderuit ging in race 2, eindigde tiende in de GP.

Geerts schoot goed uit het starthek in de eerste reeks en dook net achter Vialle de eerste bocht in. Een kleine fout kostte hem in de eerste ronde echter twee posities. Teammaat Watson verging het nog veel slechter. De Brit miste zijn start compleet en moest vanuit de 24ste plaats aan een ‘mission impossible’ beginnen.
Geerts zette al snel zijn klauwen in die andere Yamaha-rijder, Renaux. Het duo had echter vier ronden nodig om de Italiaanse wildcard-rijder Guadagnini te grazen te nemen. Daarna zorgden de twee Yamaha-rijders tot op de meet voor een pittig en spannend duel voor de tweede plaats. Geerts lanceerde tal van aanvallen, maar geraakte niet voorbij Renaux.
Watson ging intussen als een razende tekeer. De Brit was een van de weinige rijders die een resem smaakvolle en geslaagde passeermaneuver uit zijn mouw kon schudden op de moeilijke Italiaanse baan. Ben finishte negende na een straffe inhaalrace.

Crashes
Beide Monster Energy Yamaha Factory MX2 rijders namen een goede start op hun YZ250FM in de tweede reeks. Geerts dook opnieuw als tweede het veld in, Watson als zevende. Jago nestelde zich rondenlang in het wiel van Vialle, maar slaagde er niet in de leiding over te nemen. In de negende ronde liep het helemaal mis toen de Belg een highsider maakte op de waves bergop. Gevolg: hij zakte van de 2de naar de 14de plaats. Watson schoof intussen de andere kant op: van plek 7 naar 4. Helaas, op twee ronden van het einde ging ook Watson in de fout. Hij crashte en finishte als elfde, twee plaatsen achter Geerts die in de slotfase nog vijf plekjes had kunnen goedmaken. Zowel Geerts als Watson behielden hun posities in de WK-tussenstand. Jago is nog steeds tweede, nu wel op 21 punten van leider Vialle. Watson staat zevende in het WK.

#193 Jago Geerts
“Ik kan niet tevreden zijn met dit resultaat. Mijn eerste race was nog oké. Derde plek, niet slecht. Al was ik een beetje gefrustreerd dat ik maar niet voorbij Renaux geraakte. Eigenlijk voelde ik me nog beter in de tweede reeks. Ik hing vlak achter Vialle en broedde op een aanvalsplannetje toen het misging. Ik kreeg plots veel meer grip dan ik verwachtte, waardoor ik de motor niet meer kon vasthouden. Ik ben opgelucht dat ik daarbij geen blessures heb opgelopen. Ik verlies dan wel kostbare punten, maar zeker niet het WK. Er zijn nog genoeg races. Ik zal blijven vechten tot de laatste snik.”

#919 Ben Watson
“Hoewel de resultaten op zich tegenvallen, ben ik positief gestemd. Ik ben best tevreden met het rijden op zich. In de eerste reeks maakte ik een stomme fout door aan de binnenkant te starten. Het is op deze baan heel moeilijk om te passeren. Toch slaagde ik er nog in om van de 24ste naar de 9de plaats op te schuiven. In de tweede reeks startte ik meer naar de buitenkant. Mijn start was dan ook een stuk beter en ik kende een solide reeks. Het liep lekker, tot ik op twee ronden van het einde zwaar onderuit ging. Zonder mijn Troy Lee Designs helm had de schade veel erger kunnen zijn. Ik heb enkele wonden in mijn lip, maar die zijn al gehecht. Tegen zondag ben ik weer 100%.”

Marnicq Bervoets
“Dit is een heel verraderlijke parcours. Je kan hier 30 perfecte rondjes rijden, maar in de 31ste word je genadeloos van je motor gegooid. Dit is echt een genadeloze baan. Je moet hier constant op je hoede zijn. Geerts reed een heel degelijke eerste race. Watson ging volledig de mist in bij de start, maar liet daarna zien tot wat hij in staat is. Zijn inhaalrace, op dit soort circuit, was echt indrukwekkend. De tweede reeks draaide voor ons op een ramp uit, met twee rijders die tegen de grond gingen terwijl ze in tweede en vierde positie reden. We verloren dus heel wat kostbare punten vandaag, maar het WK is verre van gespeeld.”

Geplaatst: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: Yamaha