Sinds de eeuwwisseling hebben heel wat fabrikanten hun tweetaktcrossers naar het museum verwezen en dus zijn we blij dat de Oostenrijkers en één Japans merk ze blijven produceren. Yamaha stelde onlangs het fonkelnieuwe 2021 model voor van hun YZ250.
Is er iets gewijzigd? Ja hoor, maar niet veel. De nummerborden werden blauw en de vorkbeschermers zwart. De designafdeling gaf de graphics een update en daar houd op. Is de Yam daarom te negeren? Zeker niet want dit is nog altijd een leuk speeltuig. De YZ250 is in pure power niet de evenknie van b.v. een KTM maar wel een stuk makkelijker te berijden. Bovendien liggen de magazijnen wereldwijd sjokvol met aftermarket parts waardoor je deze blauwe rakker kan tunen naar eigen behoefte.
Sinds 2005 heeft deze YZ weinig updates gekregen maar voor een amateur is dit nog altijd een lekker scheurijzer en een erg betrouwbaar brokje techniek. De aankoopprijs ligt is in vergelijking met een 450F een stuk lager. Omdat deze motor al 15 jaar gemaakt wordt zonder grote wijzigingen kan je bij je dealer wellicht nog wisselstukken kopen in de volgende eeuw. Nog eentje om je over de streep te trekken: de Kayaba SSS voorvork op deze yamaha is nu nog altijd één van de beste veringen op de markt.
Foto: Yamaha Europe