Na de reacties van Patrick Bekaert, de papa van Seppe en de BMB, vroegen we ook WK en EK promotor Infront naar hun standpunt over de problematiek van gelegenheidsrijders. Zeg maar de lokale rijders die zich wel eens willen meten op EK of WK niveau maar daarvoor (nog) niet snel genoeg zijn.
Om één en ander te plaatsen in het reglement is het belangrijk om een onderscheid te maken tussen wildcard rijders en gelegenheidsrijders die het veld kunnen aanvullen zolang er plaatsen vrij zijn.
Wildcard Vs. gelegenheidsrijder
“De lokale federatie kan per thuis GP tot twee wildcard rijders aanmelden. De nationale federatie dient ons ten laatste 4 weken voor de wedstrijd de namen te mailen. Rijders moeten de correcte licentie hebben voor de klasse waarin ze willen rijden. Vervolgens krijgen ze per email een link om de betaling van hun inschrijving in orde te brengen,” legt Conny Sturm van Infront Moto Racing’s sportoffice uit.
Deze procedure is duidelijk beschreven in het FIM reglement van het WK reglement. Daarnaast zijn er echter ook gelegenheidsrijders die zo lang er plaats is een aanvraag kunnen indienen om deel te nemen aan een evenement. In principe kan elke rijder zo’n aanvraag indienen zo lang hij of zij voldoet aan de geldende sportregels, bijvoorbeeld de leeftijdslimiet.
Aanpassing reglement in de maak
“De voorbije weken was er heel wat te doen over deze gelegenheidsrijders,” weet ook Hans-Martin Fetzer, Infront Moto Racing’s Sportoffice directeur. “Gebaseerd op onze ervaringen met David Jimenez in Spanje en Seppe Bekaert in Lommel zijn we samen met de FIM de discussie aangegaan over hoe we het huidige proces kunnen aanpassen. Zodat de federatie ook moet bevestigen of de rijder in kwestie wel geschikt is om deel te nemen aan de klasse of kampioenschap van zijn of haar keuze.”
“De gesprekken over ‘n aanpassing van het reglement zijn eigenlijk toevallig dit weekend begonnen. Wat mij betreft zou het meest logische zijn dat de verantwoordelijkheid over de sportieve geschiktheid bij de nationale en internationale federaties ligt. Op die manier kunnen wij als Infront Moto Racing Sportoffice ons richten op de administratie van de inschrijvingen zelf. Hoe dan ook, iedereen is zich bewust van het probleem. We houden jullie op de hoogte van zodra we tot een duidelijke oplossing zijn gekomen.”
Tekst: Tom Jacobs
Foto’s: MXGP