Techniek: het verschil tussen een automatische en een slipkoppeling
De werking van een traditionele koppeling is eenvoudig maar er zijn ook aftermarket koppelingen die net iets anders werken. Het verschil tussen een slip- en een automatische koppeling leggen we hier uit.
Hoe werkt een slipkoppeling?
Een slipkoppeling zoals de Hinson schakelt de aandrijving van het achterwiel uit als de motor aanzienlijk vertraagt. Dit maakt dat de achterwielophanging vrij kan in- en uitveren. Als u het gashendel lost voor bijvoorbeeld remknippen, dan trekt het systeem de koppeling in zodat de achterschokbreker vrij kan bewegen. Een slipkoppeling blijft echter niet ingeschakeld. Zodra de vertraging en de motorremming afnemen, wordt de koppeling weer ingeschakeld. Wil u tot stilstand komen dan moet u de koppeling nog altijd intrekken om te vermijden dat de motor afslaat. Een slipkoppeling is dus ontworpen om de wieldruk bij het afremmen en het terugschakelen in de bochten te beperken. Voor de rest werkt ze als een traditionele koppeling.
Hoe werkt een automatische koppeling?
Een automatische koppeling, zoals de Rekluse, is een volautomatische koppeling. Hij ontkoppelt niet alleen wanneer u vertraagt maar de aandrijving blijft ook ontkoppeld tot u weer gas geeft. Met een automatische koppeling hoeft u de koppeling niet in te trekken als u tot stilstand komt, want dat doet hij ….. jawel, automatisch. Wanneer u het gashendel weer opendraait gaat de auto-koppeling vanaf een vooraf ingesteld toerental weer koppelen en voor aandrijving zorgen. Dit wordt gedaan met zogenaamde centrifugaalgewichten. Deze gewichtjes worden door middelpuntvliedende kracht naar buiten geslingerd en grijpen in het koppelingshuis en zorgen zo voor aandrijving naar het achterwiel.
Bij een automatische koppeling hoeft de rijder het koppelingshendel niet meer aan te raken. U kunt volledig tot stilstand komen, in de versnelling, met een autokoppeling en u hoeft zich nooit meer zorgen te maken over het afslaan van de motor. U kunt weer starten vanuit stilstand door gewoon het gashendel te bedienen. Een automatische koppeling zal je versnellingsbak nooit in een automatische bak veranderen: u moet nog altijd schakelen. Dit type koppeling vergt wel af en toe het nodige afstelwerk.
Foto’s: Hinson, Rekluse en Sutercluth
Ook te lezen
Guyon en Benistant hebben geen breuken maar startverbod
Gisteren tijdens de tijdtraining voor de Monster Energy MXGP van Frankrijk gingen Tomy Guyon en Thibault Benistant onafhankelijk van elkaar onderuit. Op de grote afdaling ging het mis met Guyon …VIDEO: Qualy Highlights MXGP Frankrijk 2024
Tijdens de zevende Grand Prix van het seizoen starten Lucas Coenen (MX2) en Romain Febvre (MXGP) vanaf de pole-positions. De Husqvarna-rijder reed de gehele wedstrijd aan de leiding en veroverde …Liam Everts verliest tweede plaats door straf!
Eerder vandaag werd Liam Everts tweede tijdens de kwalificatiewedstrijd voor de Grand Prix van Frankrijk. De KTM-rijder kwam als tweede over de finish maar voor het negeren van de gele …Mancini wint de eerste manche, Bervoets de beste Laaglander
Op een bijzonder lastig circuit heeft Simone Mancini de eerste manche gewonnen tijdens de vijfde wedstrijd Europees Kampioenschap 125cc Presented by FMF Racing gewonnen. De Fantic-rijder won met een ruime …
Uw reacties