Vorig jaar konden jullie al lezen over een project uit Nederland waarbij het bedrijf Dohms Projecten samen met ELEO een elektrische crossmotor ontwikkelt met steun van Yamaha Europe en de KNMV. Intussen is er grote vooruitgang geboekt en wordt het tijd voor een update over dit project.
De machine heeft het frame van een Yamaha YZ250F en alle onderdelen zoals batterij en motor werden aangepast om perfect te kunnen geïntegreerd worden. Intussen heeft de EMX-machine zijn eerste test op de testbank met glans doorstaan. De elektrische crossmachine van ELEO (voorheen SPIKE) en Dohms Projecten ligt op koers om de concurrentie aan te gaan met de huidige 250cc 4-takt machines. Elmar Dohms en ingenieur Laurens Kusters zijn de drijvende krachten achter dit project. In maart vorig jaar begon het tweetal aan de tekentafel met de ontwikkeling van de EMX-machine. De machine werd in lichtsnelheid getekend en gebouwd, zonder referenties.
‘Deze motor heeft een indrukwekkend koppel. Vanuit stilstand is hij sneller dan een MX-machine met een benzinemotor.‘
ELEO en Dohms bouwen een volledig elektrische aandrijflijn in een bestaand Yamaha YZ250F-chassis. Qua uiterlijk is het een vertrouwde crossmotor, maar met de kenmerken van een elektrische machine. De positie van het zadel en de gewichtsbalans zijn niet anders dan die van bestaande MX-motoren. Het rijden is echter een nieuwe ervaring. De aanwezigheid van de elektromotor betekent dat er geen versnellingsbak nodig is en dat er veel koppel is over een breed snelheidsbereik. Daardoor kan hij anders worden gebruikt dan een motorfiets met verbrandingsmotor.
‘Je hebt het gevoel dat je altijd in de juiste versnelling zit. Het vermogen is er altijd, van stationair tot topsnelheid‘, legt Kusters uit. ‘De kick van het rijden is nog steeds even groot, maar je hoeft één ding minder te doen. Je hoeft niet meer te schakelen om het vermogen van de motor te kunnen benutten. Dat betekent dat je je meer kunt concentreren op het vinden van de juiste lijnen. Het enorme koppel bij lage snelheid betekent dat het rijden van korte lijnen makkelijker is, en tegelijkertijd uitdagender.’
Ze kozen bewust voor een machine die de concurrentie aankan met een 250 cc viertaktmotor, het meest voorkomende motortype op de Nederlandse motorcrossbanen, gebruikt door jongeren tot en met doorgewinterde rijders. ‘Een van de grootste voordelen van de EMX-machine is dat het vermogen computergestuurd is. Daardoor kun je het vermogen eenvoudig afstemmen op het niveau van een 85cc- of 125cc-machine‘, legt Dohms uit. ‘Het maakt van de EMX een crossmotor op grote wielen die geschikt is voor een brede groep rijders. Jongeren die nog nooit op een motor hebben gezeten, kunnen veilig beginnen te rijden, met minder vermogen en een lagere snelheid. Later kan het vermogen worden opgevoerd tot het niveau dat door professionele rijders wordt gebruikt.’
Een ander voordeel ligt in het onderhoud, dat aanzienlijk wordt beperkt. Deze machine heeft geen filter, drijfstang of zuiger die onderhoud nodig hebben. Met de EMX hoef je alleen maar om de zoveel tijd de transmissieolie te verversen.
ELEO heeft voor de EMX een speciaal accupakket ontwikkeld dat geschikt is voor het frame van een Yamaha YZ250F. Maar de technologie achter de elektrische aandrijflijn is universeel. Motorcross is een van de zwaarste sporten die er is. De g-krachten en de klappen die het materiaal moet kunnen weerstaan, kom je in veel andere sporten niet tegen. ‘Als de elektrische aandrijflijn het in de motorcross uithoudt, kan hij ook in andere, even zware sporten worden gebruikt,’ legt Dohms uit.
De EMX-machine zal de komende maanden verder worden ontwikkeld. ‘De plannen moesten een beetje bijgesteld worden vanwege de coronacrisis, en dus waren er nog geen internationale circuittesten‘, verklaart Kusters naar waarheid. Toch blijft hij positief. ‘We hebben nog veel aan de motor kunnen ontwikkelen. Binnenkort gaan we de eerste testen op een zandbaan uitvoeren.