Na de ‘buren’ van Husqvarna laat KTM haar 2022 enduro’s op de wereld los. Ook in dit geval gaat het eerder om subtiele verbeteringen dan wereldschokkende nieuwigheden. Als ziet de 2022 jaargang, met name de SIX DAYS editie er wel erg strak uit!
Hoewel fabrieksrijder Josep Garcia terugkeert naar de EnduroGP prijst KTM haar enduromotoren aan als ‘klaar voor alle extremen’. Onder die noemer kregen de tweetakt en viertakt modellen enkele interessante updates.
Viertakt modellen
Net zoals bij Husqvarna werd de WP XPLOR voorvork bijgeschaafd voor een meer responsief gevoel, zelfs op het zwaarste terrein. Met name de verbeterde oliecirculatie zou een consistentere feedback moeten garanderen. Voor 2022 worden alle modellen uitgerust met Maxxis gloednieuw MaxxEnduro banden. Tijdens uitgebreide testen bleek dit nieuwe rubber volgens KTM duurzamer en beter bestand tegen lekken.
De line-up bestaat opnieuw uit vier viertakt modellen: de 250 EXC-F, 450 EXC-F, 350 EXC-F en EXC-F 500. De betrouwbare en koppelrijke EXC-F-modellen kunnen al jaren rekenen op een trouw publiek. In dat rijtje neemt de KTM 350 EXC-F door zijn veelzijdigheid wel een bevoorrechte positie in. De 350 combineert namelijk het rijgedrag van de KTM 250 EXC-F met het vermogen van de 450 EXC-F.
Tweetakt modellen
In 2018 zorgde KTM voor opschudding in enduroland. Na die eerste generatie tweetakt enduromotoren met injectie bleef de Oostenrijkse fabrikant het concept verfijnen. Door middel van die TPI (Transfer Port Injection) kunnen de tweetakt motoren (150 EXC TPI, de 250 EXC TPI en de 300 EXC TPI) rekenen op een erg modern gevoel. De KTM 300 EXC TPI is het vlaggenschip voor hard enduro werk, maar ook de2022 KTM 250 EXC TPI werd onder handen genomen. Net zoals de Husqvarna TE 250i werd de eindoverbrenging herzien naar 13:52. Hierdoor komt de kwartliter met meer pit voor de dag bij lage toerentallen. Dit is zeker een wijziging waar we erg benieuwd naar zijn!
Qua look verwijst MY2022 met de typische blauwe elementen die we ook terugzien op de fabrieks machines van Manuel Lettenbichler en JosepGarcia. Het blauwe zadel geeft wat ons betreft zeker een leuke touch. Natuurlijk gaan de nieuwe KTM’s ook weer prat op hun volledige ‘Ready to Race’ uitrusting. Zo vinden we o.a. Brembo rem- en koppelingshendels, Brembo remschijven en -klauwen, Neken sturen, ODI handvatten, en Giant velgen.
Vanaf deze maand kan je bij de officiële KTM dealers terecht voor deze nieuwe 2022 enduro’s.
2022 KTM EXC – BELANGRIJKSTE UPGRADES
// Herziene WP-veringsinstellingen voor een steviger en meer responsief gevoel
// Verbeterde oliecirculatie in de vering voor een consistentere feedback
// Nieuwe MAXXIS MaxxEnduro-banden voor ongeëvenaarde grip op elk terrein
// Nieuwe 13:52 versnelling, waardoor de KTM 250 EXC TPI nog meer power in het lage toerengebied geeft.
// Opvallende 2022 kleuren geïnspireerd op de Factory-motoren
// Gedurfd design & retrokleuren voor de vernieuwde KTM EXC SIX DAYS edition
Foto’s: KTM
Tekst: Redactie