GP-winnaar: Antonio Cairoli, Red Bull Teka KTM (2-1)
“Toen ik aan de leiding lag in de eerste manche maakte ik een klein foutje, daarna kreeg ik niet meer de kans om in te halen. In de tweede manche nam ik dan de kopstart. In de beginfase was Tanel Leok erg snel, ik kon niet wegraken. Maar naar het einde toe werd hij allicht moe en kon ik een kloof slaan. Ik denk dat ik in Zweden terug de rode leidersplaat kan veroveren.”
Tweede:David Philippaerts, Monster Energy Yamaha (3-4)
“Ik crashte in de afgelopen weken maar al te veel dus dit was belangrijk voor mijn zelfvertrouwen. In de tweede manche was ik snel al viel ik even toen ik Leok wou inhalen. Daarna ben ik in een poging om Barragan en Leok terug voorbij te gaan te diep gegaan en in de laatste twee ronden had ik geen energie meer over. Het circuit was hard en het was erg warm. Vorige week heb ik niet kunnen trainen door mijn crash in Portugal. Nu hebben we even een break die ik wil benutten om mijn fysiek wat aan te scherpen en ook om nog wat testwerk met de motor te verrichten. Vanaf nu wil ik in elke GP vooraan eindigen. Dat is mijn doel.”
Derde: Steven Frossard, Monster Energy Yamaha (1-9)
“Ik was erg blij met de winst in de eerste manche maar in de tweede verspeelde ik al vlug al mijn kansen op GP-winst. De ondergrond van de startgrid was iets te zacht en ik kwam niet goed weg. Ik raakte Clément en al crashten we niet, we verloren beiden toch snelheid. Ik bleef doorgaan maar na vijfentwintig minuten kreeg ik last van pijn in mijn hand. Het was moeilijk om de motor vast te houden en mijn eigen rijstijl aan te houden. Ik kon de afgelopen week niet trainen en dus hoop ik om deze week wat te kunnen herstellen.”
Vierde: Clément Desalle, Rockstar Energy Suzuki (5-3)
“Het was een erg moeilijke dag voor mij vandaag. Mijn eerste start was OK en ook qua snelheid en rijden zat het goed. Maar ik maakte twee foutjes toen ik David wou inhalen, daarbij reed ik in de groene afspanning die in mijn achterwiel terecht kwam. Er waren nog 20 minuten en twee ronden te gaan en ik had geen achterrem meer, dus haalde ik er maar uit wat er in zat. In de tweede manche was mijn start niet al te best en had ik een “momentje” met Steven Frossard. Ik koos dan maar voor een buitenlijn, maar daar bleek totaal geen tractie te zijn. Als gevolg daarvan gleed mijn voorwiel weg. Gedurende de rest van de manche moest ik knokken en kan achteraf tevreden zijn met de manier waarop terug naar de derde plaats gereden ben. Ik kon nog net een manier vinden om David in de laatste ronde voorbij te gaan, inhalen was niet makkelijk op dit circuit. Gelukkig komen er nu wel goeie circuits aan. Bovendien ben ik ook tevreden over mijn fysieke conditie, de manier waarop ik vandaag reed bewijst alvast dat die goed is. De motor deed het uitstekende en we dienden eigenlijk niets aan de set-up te veranderen.”
Vijfde: Max Nagl, Red Bull Teka KTM (4-6)
“Nadat ik in de eerste manche hetzelfde tempo als Cairoli, Philippaerts en Frossard had kunnen aanhouden kreeg ik meer zelfvertrouwen. In de tweede manche startte ik opnieuw goed, maar daarna kwam ik achter Barragan te zitten. Tijdens een passage over de grote tafelberg vertraagde hij zodat ik bijna op hem inreed. Op die manier konden een aantal rijders mij alsnog voorbij gaan.”
Zevende: Jonathan Barragan, Kawasaki Racing Team (9-5)
“Het was geweldig om in de tweede manche met behulp van mijn thuispubliek om een podiumplaats te kunnen strijden. Iedereen weet dat het dit jaar vooral op de starts aankomt en ik had hier een van mijn beste starts van dit seizoen. Het was hier nog moeilijker om in te halen omdat het circuit gewoon smal was. Eigenlijk is die top-5 klassering in de tweede manche een opsteker voor het hele team. De eerste manche was moeilijker, met zoveel snelle rijders en een start rond de 12e plaats was het nog knokken om naar de 9e plaats terug te rijden. Dit is mijn beste resultaat sinds de openingswedstrijd in Bulgarije. Nu reis ik binnen twee weken met zelfvertrouwen naar Zweden. Ik heb goede herinneringen aan het circuit in Uddevalla en dus is het leuk om daar terug te komen.”
Achtste: Evgeny Bobryshev, Honda World Motocross (8-7)
“Ik houd aan deze GP een goed gevoel over maar mijn starts waren niet goed. Bovendien was het op dit circuit moeilijk om terug te komen. Er liggen veel lijnen in maar het hielp niet om van lijn te veranderen want geen enkele was sneller dan de anderen. Om in te halen moest je risico’s nemen. Voor het begin van de tweede manche werd het circuit een beetje geëffend en op sommige plekken lag het dan beter. De eerste bocht lag er glad bij. Ik vocht om zo ver mogelijk te geraken. Ik ben blij dat ik op dit soort van moeilijk circuit, niet mijn soort circuit, punten kan scoren. Ik wil ook het team bedanken voor hun hulp gedurende het weekend. De motorfiets was ongelofelijk goed. Het probleem was vooral mijn te trage reactie aan het starthek. Ik hoop het tijdens de volgende GP in Zweden beter te doen.”
Negende: Rui Goncalves, Honda World Motocross (7-10)
“Het was zwaar vandaag. Je moest hier echt goede starts hebben. Die had ik. Maar in de eerste manche had ik ook last van opgepompte armen en dat maakte het moeilijk voor mij. Halverwege de manche raakte een wegvliegende steen mijn sleutelbeen en raakte ik door mijn krachten heen. Ik kon de motor niet meer behoorlijk vasthouden. Tussen de manches in moest ik ijs op mijn sleutelbeen leggen. De tweede manche was echt afzien en spijtig genoeg kreeg ik opnieuw een steen op diezelfde schouder. Nu moet ik naar huis gaan en dit oplossen. Sommige rijders hielden wel van dit circuit, anderen niet maar we moeten er nu eenmaal op rijden. Nu komen er volgens mij wel betere circuits aan.”
Tiende: Xavier Boog, Kawasaki Racing Team (10-8)
“Op zaterdag reed ik een goede kwalificatierace, maar de manches op zondag waren niet zo goed. Ik geraakte hier eigenlijk niet goed weg en tijdens de openingsfase van de eerste manche had ik dan nog een crash die me drie plaatsen zou kosten. Zodoende werd ik pas tiende. In de tweede manche maakte ik al vlug een aantal foutjes. Later vond ik een goed ritme en kon ik constante rondetijden neerzetten. Maar op dit soort verraderlijke omlopen is het altijd moeilijk om een plaats te vinden waar je kan inhalen. Ik eindigde de laatste acht manches telkens in de top-10. Nu zou ik die regelmaat willen doortrekken in de top-5.”
Elfde: Steve Ramon, Rockstar Energy Suzuki (6-12)
“Het was niet goed vandaag. Mijn eerste manche was wel OK. In de tweede manche had ik een goede start toen ik als vierde wegkwam. Maar toen verloor ik in een bocht even de controle over mijn voorwiel, waardoor ik mijn been diende uit te steken. Daarbij verrekte ik opnieuw mijn lies, waardoor ik erg veel pijn kreeg. Het was een echt zware manche en ik probeerde alsnog om er het beste van te maken. Maar toch kan ik niet tevreden zijn. Het was niet makkelijk door de diepe groeven op sommige plaatesen op het circuit. Ik hoop nu dat mijn lies vlug geneest, ik zal in België wellicht een behandeling moeten ondergaan. Hopelijk raak ik op tijd fit om in het Belgian Motocross Championship te rijden.”
Twaalfde: Ken De Dycker, LS Honda Racing (11-11)
“Het was absoluut geen goede dag! Het was heel moeilijk om in te halen en het voelde alsof je hier eigenlijk geen kans had om terug te komen na een slechte start. We moeten in de komende races nog verder blijven werken aan de motor, omdat het zo belangrijk is om in de top vijf te kunnen starten. Over het rijden op zaterdag was ik vrij tevreden maar vandaag was het simpelweg te moeilijk om een resultaat neer te zetten.”
Zeventiende: Davide Guarneri, Rockstar Bud Racing Kawasaki (12-DNF)
“Ik was tevreden over mijn snelheid in de kwalificatierace op zaterdag. Ik knokte met Frossard en Bobryshev voor de achtste plaats. Mijn start was helemaal niet goed. Na een ronde lag ik 22e maar ik vond goede lijnen om terug naar een 12e plaats te rijden. In de tweede manche was mijn start beter en hing ik twaalfde tot ik een fout maakte en op de wave-sectie crashte. Het was een harde klapper, zodanig zelfs dat de motorfiets te gehavend was om verder te rijden.”
Negentiende: Shaun Simpson, LS Honda Racing (16-DNF)
“Hier zat meer in, véél meer zelfs. Ik had twee slechte start, maar in de eerste manche kwam ik goed vooruit en reed ik naar de zesde plaats. Ik maakte een domme fout toen ik probeerde om Desalle te passeren en vervolgens crashte ik nog een keer alleen. Daarbij scheurde de radiator en was het proberen om nog wat punten te scoren. Na die crash met Lozano in de tweede reeks was het meteen over. De plaatsjes in de top-10 zijn duur op dit moment, maar we blijven proberen.”
Credit foto’s: Ray Archer/Massimo Zanzani