Techniek: Zijn de huidige crossmotoren te hoog?
Geen twijfel mogelijk, het antwoord is ja! Waarom weten we dat zo zeker? Omdat heel veel motorcrossers al jaren vragende partij zijn en omdat Husqvarna bewijst dat het verlagen een meerwaarde geeft aan een crossmotor.
Want wat blijkt? Sinds 2021 ontwierp Husqvarna hun crossers met een vouwmeter op zak. De machines werden een stukje lager en iedereen die zijn been over de Oostenrijker zwaaide is laaiend enthousiast. Neem nu de Husky FC450. Die zakt aan de voorkant 10 mm en de achterkant zelfs 25 mm. Dat kregen ze voor elkaar door de binnenkant van de WP luchtvorken helemaal anders in te richten en door een langer linksysteem te gebruiken aan de achterkant.
De luchtvork heeft door de jaren heen geen al te beste reputatie opgebouwd maar nu lijkt WP het systeem zodanig verfijnd te hebben dat de rijders spreken over dat zalige “oliegevoel” op een luchtvork. Hoe dan ook is er in de VS al enkele jaren een trend ingezet om de machines te verlagen. Dit is vooral te merken in de Supercross waar stabiliteit en bochtensnelheid cruciaal zijn.
Waarom deze evolutie? In de jaren ‘ 70 werden crossmotoren snel hoogpoters omdat de technieken steeds beter werden en daardoor de veerwegen in een snel tempo flirten met 30 cm. Nadien kwamen de monoveringen en werd de achtervering met een grote stap veel beter. De snelheden die op ruw terrein konden bereikt worden werd hoger en net dat vereist een hogere veerweg.
Een hogere veerweg geeft ook meer instelmogelijkheden en comfort aan de rijder maar het heeft ook één groot nadeel: het zwaartepunt gaat de hoogte in en dat wil je net niet op een crosser. Op papier is er een hogere bochtensnelheid te halen met een lagere veerweg (lees lager zwaartepunt). Hoe hoger een motor is des te meer (hoger) gewicht zal naar buiten gedrukt worden door de middelpunt vliedende kracht en dat is nefast voor uw bochtensnelheid.
Supercrossrijders willen stabiliteit en een hoge bochtensnelheid maar door de huidige hoge veerwegen hebben ze een grens bereikt. Die grens is het menselijk lichaam en vooral de lengte van hun benen. En nu de techniek van voor- en achterveringen zo geavanceerd is geraakt is het net dat wat mogelijkheden schept om veerwegen weer te laten zakken. Husqvarna begreep dat maar al te goed en liet hun witte machines een aantal millimeters zakken sinds vorig jaar. Zeker weten dat andere merken hun voorbeeld gaan volgen. Associeer de steeds meer gebruikte startblokken niet met te hoge crossmotoren, die worden vooral gebruikt om de startprocedure aan het hek te verfijnen. Arminas Jasikonis zal nooit klagen over een te hoge crossmotor. Wij met onze 1 meter 63 daarentegen ……..
Foto’s: Husqvarna en archief MXVintage
Ook te lezen
Jago Geerts: “Ik wil terugkomen in Lommel”
Jago Geerts werkt hard om terug te komen van een blessure die hij begin maart opliep tijdens de openingswedstrijd van het 2024 MXGP wereldkampioenschap in Argentinië. De Belg, die bij …Andrea Bonacorsi over zijn stap naar de MXGP: “Dat was de moeilijkste beslissing van mijn leven”
Regerend EMX250 kampioen, Andrea Bonacorsi, zal de overstap maken naar het Monster Energy Yamaha Factory MXGP Team voor de rest van het FIM Motocross World Championship seizoen 2024, ter vervanging …Deelnemerslijsten MXGP van Portugal
Komend weekend gaat het WK motorcross verder met de vijfde wedstrijd op de MXGP-kalender. In Agueda, Portugal zullen naast MXGP en MX2 ook de jongens van EMX250 en EMX125 strijden …Tom Vialle jaagt op de titel in de VS
Er is nog één wedstrijd te gaan in het US East Coast Supercross Championship. Die vindt over twee weken plaats in Salt Lake City, de stad die gewend is geraakt …
Uw reacties