De geheel nieuwe Honda CRF250 2022 is er! Wij stuurden testrijder Nick Kouwenberg naar Italië om Honda’s veelbesproken MX2 crossmotor uit te proberen. Plaats van afspraak: de harde baan van Malpensa, vlakbij het vliegveld.
Kouwenberg heeft trouwens een opmerkelijke relatie met deze motor. Of ten minste met de CRF250R familie. In 2015 won hij er zowel het de EMX250 titel als de Europese SX2 supercross titel mee. Dat was dus nog in het kickstart tijdperk. Vanaf 2018 kreeg de kleine Honda een elektrische starter.
Alles nieuw?
Deze nieuwe CRF250 20222 wordt geleverd met een geheel nieuw ontworpen motorblok. De CRF250 maakt voor modeljaar 2022 gebruik van het CRF450-frame en subframe. Een andere grote wijziging en opzichte van eerdere modeljaren is de switch naar een enkelzijdig uitlaatsysteem en het omgekeerde luchtfilter en het inlaatontwerp van de CRF450.
Standaard is de CRF250 2022 uitgerust met Pirelli Scorpion MX32-banden, een kabelaangedreven koppeling met negen platen, een plaat meer dan de acht koppelingsplaten van modeljaar 2021, 5mm millimeter langere voorvorken, een bijgewerkte schokdemper, de ’21 CRF450-carrosserie en nog veel meer. Honda’s doelen voor 2022 waren om het vermogen onderin te vergroten, de duurzaamheid te vergroten en de CRF250 lichter te maken. Daarnaast wilde Honda de positive rijeigenschappen behouden.
Ambitieuze doelen
Met de komst van de CRF250R word de 6de generatie Honda 250 viertakten gelanceerd. Honda heeft goede hoop dat deze vernieuwde 250 weer terug bovenaan te vinden zal zijn in de shootouts en belangrijker nog: op de verlanglijst van de rijders.
Over de 2018-2021 versies van de CRF250R klonk het dat motoren te ‘langzaam’ waren. Als we vroegen aan onze testrijders wat de MX2 Honda miste, kregen we steevast dezelfde antwoorden. De motor voelt zwaar en er kan makkelijk op gewicht bespaard worden. Daarnaast merkten we dat onze testrijders behoorlijke druk op de koppelingen legde om meer vermogen van onderuit te krijgen maar dit resulteerde ook in meer verbrande koppelingsplaten.
Bye bye dubbele uitlaat
Het meest in het oog springende aan het blok van de vorige CRF250 (2018-2021) was de dubbele uitlaatdemper. Beide kanten van het blok hadden een eigen uitlaatsysteem. Voor modeljaar 2022 hebben de ingenieurs van Honda het frame opnieuw ontworpen zodat er nu een enkele gecentreerde uitlaatpoort is.
Volgens Honda laat de combinatie van het nieuwe frame design en de uitlaatpoort toe om gewicht te besparen en meer vermogen te ontwikkelen. Verdere wijzigingen van het blok zijn verbeteringen aan het oliepompsysteem en het versterken van de koppeling met een additionele frictieplaat, update voor de zuiger en versterkte drijfstang en herziene versnellingsbak ratios.
Koppeling en versnellingsbak
Op papier lijken de wijzigingen tussen het blok van 2021 en 2022 klein. Toch voelt het blok compleet anders aanvoelt dan het 2021 model. Het middengebied is veel sterker geworden en de motor zou (gevoelsmatig) langer doorlopen.
Honda heeft altijd bekend gestaan om soepel schakelende en koppelende motoren en de CRF250R 2022 zet die traditie voort. De verbetering qua transmissieratios is met name voelbaar in de overgang van de 2e naar de 3e versnelling. De wijziging in de koppeling was moeilijker op te merken behalve dat het gevoel constanter bleef. Iets wat in het verleden nogal eens wegebde naarmate de koppeling warmer werd.
Vering Honda CRF250R 2022
Voor de CRF250R ging Honda net zoals voor de CRF450R te rade bij Showa met dezelfde 49mm olievork en schokbreker. Alleen werd de vork voor 2022 5mm langer gemaakt. De veerspanning van 4.8Nm is bleef onveranderd maar de valving is geüpdatet om het nieuwe chassis te matchen.
De wijziging voor de schokbreker zijn een herziene link ratio, nieuwe interne valving en een nieuwe ultralichte 50Nm stalen veer.
Chassis en rij-eigenschappen
De grootste wijzing voor 2022 zijn in het chassis te vinden. Zoals ondertussen gebruikelijk bij de meeste merken zet het 450 model de toon waarop de kwartliter het volgend jaar de zelfde verbeteringen krijgt. Dat is net zo bij Honda. Met uitzondering van het blok, uitlaat en blokbevestiging, is namelijk alles inwisselbaar.
Het voordeel van het nieuwe chassis is dat het lichter, smaller en stabieler is ten opzichte van het voorgaande model. De wielbasis is 10mm korter, en de hoogte vanaf de grond is met 3mm vergroot, terwijl de zithoogte hetzelfde blijft. Het frame & subframe en swingarm zijn ook allemaal vernieuwd voor het 2022 model. De triple clamp is opnieuw ontworpen voor meer flex om zo het rijcomfort te vergroten op knippen en hardere sporen.
Aandacht voor details
Het algehele design voelt meer doordacht en is ook makkelijker om aan te werken. Dat bevestigde ook mijn ex-monteur Fabio (foto boven) die nu voor HRC Honda aan de slag is in het Gariboldi team. Ook de luchtstroom door de radiateurs is verbeterd om zo beter te koelen. Zelfs de buddyseat werd onder handen genomen. Hij dient van voor naar achter geïnstalleerd te worden om te vermijden dat de buddyseat los komt aan de voorkant als je seatbounced.
Kort samengevat voelt het nieuwe chassis van CRF250R voelbaar lichter, smaller en stabieler aan in vergelijking met de voorgaande generatie. De zithouding heeft een klassiek Honda gevoel en is erg comfortabel. Hoewel Honda zwaar heeft ingezet op meer stabiliteit is de CRF250R nog steeds heel goed in het verwerken van de rider input en leent zich bij uitstek tot soepel en precies stuurwerk.
De proef op de som
Voor de komst van nieuwe motoren horen we vaak een gelijkaardig verhaal. Een hype zeg maar, dat de motor scherper, lichter én sneller is geworden. Daarmee stijgen natuurlijk ook de verwachtingen. De lancering van deze 2022 CRF250R en de spectaculaire resultaten van kersvers AMA 250MX kampioen Jett Lawrence laten het beste verhopen.
Hierboven hadden we het over alle nieuwe toeters en bellen en enkele indrukken van andere testrijders.
We zijn er zelf blanco ingegaan, en de eerste indruk was inderdaad goed! Om met de deur in huis te vallen. Ja, deze CRF250R is zeker beter. Sturen was natuurlijk al goed, maar ik voelde ook meteen dat het blok stappen heeft gemaakt.
Spelen met versnellingen
Het was in het begin even moeilijk om de juiste versnelling voor de bochten te vinden omdat ze de 2de versnelling wat korter hebben gemaakt. Die is nu eigenlijk extreem kort terwijl de drie vrij lang is. Dit maakte voor mij de haakse wat lastiger en de snelle bochten wat makkelijker.
Vaak was ik geneigd om terug te gaan naar zijn 2 door automatisme om de koppeling te sparen. Alleen moest ik dan eigenlijk net weer te vroeg schakelen zelfs als ik nog bezig was de bocht af te maken en dat was wel net te kort. De derde versnelling en het koppel van deze CRF250R is wel écht een stap in de goede richting. Zeker omdat je merkt dat je op vele plaatsen de motor in zijn drie kan laten staan en het vermogen lekker lang aanhoudt!
De 4de versnelling gebruikten we alleen op snelle stukken. Ook al zit daar niet meer het vermogen, het bereikte ook niet zozeer zijn eind. Daardoor heeft deze 2022 CRF250R in z’n vier toch nog meer pit dat in zijn voorganger. Mijn indruk werd achteraf ook bevestigd
Ik kreeg te horen dat ze de 2de en de 4de versnelling wat korter hebben gemaakt. Dat was dus wel duidelijk te merken, maar gelukkig krijg je er dus een veel betere 3de versnelling voor terug. De basis is in het algemeen gewoon echt een stap in de goede richting!
Fijn stuurwapen
Qua sturen valt er niks verkeerds over te zeggen deze motor. De Honda CRF250R staat bekend om z’n stuurkwaliteiten en ook bij dit nieuwe model word je niet teleurgesteld.
Veel merken zijn de laatste jaren bezig om hun crossmotoren lichter te maken. Daardoor merk je dat je naar de bocht toe de strijd om af te draaien echt wel makkelijker en plezieriger wordt.
Met de 250 merk je hier minder van dan bij de 450 omdat je natuurlijk op een andere manier de bochten benadert en de 250 machine van zichzelf al vrij licht voelt. Het viel me op dat het aanremmen van bochten verbeterd was. Wellicht is dit de combinatie van het lagere gewicht en het remsysteem van de motor. In ieder geval helpt het om de vaart er in te houden.
Eindconclusie
Ook qua stabiliteit en vering gooit de CRF250R hoge ogen. De perfecte staat van de omloop in Italië -Autostrada vlak- liet anderzijds niet toe om de vering verregaand op de proef te stellen of te vergelijken met typisch Hollandse of Vlaamse omstandigheden.
Al met al was het een groot plezier om met de nieuwe CRF250R te mogen rijden. Ik kon dus ook niet stoppen met rijden want het is en blijft een extreem plezierige en makkelijke motor om mee te rijden. Is deze MX2 Honda even krachtig als een KTM? Nee, waarschijnlijk niet maar hij komt al aardig in de buurt. Bovendien moet je ook rekening houden met het voorbeeldig gebruiksgemak van de Honda.
We zijn dan ook erg benieuwd hoe de CRF250R het er vanaf brengt in een rechtstreekse vergelijking met zijn concurrenten! Hartelijk dank aan al de mensen van Honda en HRC voor deze geweldige ervaring.
KRACHTBRON
VERSNELLINGSBAK: 5 versnellingen
STARTER: Elektrische starter
SLAG: 50.9 mm
BORING: 79 mm
COMPRESSIEVERHOUDING: 13,9:1
KOPPELING: Natte multi-plaatkoppeling
CILINDERINHOUD: 249.4cc
INJECTIE: PGM FI benzine-injectie
ONTSTEKING: Digital CDI
BOUWWIJZE: Vloeistofgekoelde eencilinder met dubbele bovenliggende nokkenas, vier kleppen
CHASSIS
AFMETINGEN: Afmetingen (L x B x H)
GEWICHT (ZONDER BRANDSTOF): 104 kg
TANKINHOUD: Ca. 6,3 l
BOUWWIJZE FRAME: Aluminium Twin-tube
VOORVERING: Showa 49 mm USD voorvork, 310 mm veerweg
BODEMVRIJHEID: 333 mm
ACHTERVERING: Showa monoshock met Honda Pro-link
ZITHOOGTE: 961 mm
BALHOOFDHOEK: 27.2 °
VEERWEG VOOR: 300 mm
VEERWEG ACHTER: 300 mm
WIELEN
VELGEN VOOR: 21 x 1.60, Aluminium spaakvelgen
VELGEN ACHTER: 19 x 2,15 Aluminium spaakvelgen
BANDEN VOOR: 80/100-21 Pirelli MX32 Midsoft
BANDEN ACHTER: 10/90-19 Pirelli MX32 Midsoft
REMMEN
DIAMETER REMSCHIJF VOOR: 260 mm, tweezuigerklauw
DIAMETER REMSCHIJF ACHTER: 240 mm, enkelzuigerklauw
Basisprijs Honda CRF250R 2022: 9.299€ (België en Nederland), inclusief BTW en rijklaar
Meer info over de 2022 CRF250R hier
Tekst: Nick Kouwenberg, redactie
Foto’s: Honda