Published On: 24 november 2021

De Oostenrijkers gooiden in 2017 een serieus bommetje toen ze hun tweetakt-enduro’s uitrustten met elektronische injectie. De zogenaamde TwinPort Injectie, of afgekort TPI, zorgde voor een omwenteling in de enduromarkt. Maar komt KTM in 2023 nu ook met deze technologie naar de motorcross?

Op het internet circuleert een “spy photo” (foto bovenaan dit artikel) van een KTM met TPI die zou moeten doorgaan voor een 125SX. Op de plaats waar normaal gezien de carburator zit, is er nu niks te zien. Het zou een logische stap zijn voor het merk om de tweetakten uit te rusten met injectie. Ze hebben de ervaring van de enduro’s mee kunnen nemen in de ontwikkeling van een injectiesysteem op een crosser.

Bovendien is 2023 sowieso een jaar waarin KTM grote vernieuwingen zal doorvoeren. Zo bleven de viertakt krachtbronnen al ruim zes jaar nagenoeg ongewijzigd. Indien KTM, en bij uitbreiding Husqvarna en GasGas, overschakelt op injectie op hun tweetaktmodellen van 2023, dan nemen ze weer een grote voorsprong op hun concurrenten.

In een eerder artikel schreven we al over de werking en de voordelen van het TPI-systeem.