Eind 2017 vernamen we dat Honda en Mugen, al jaren partners, samenwerkten aan een project voor een elektrische crossmotor. Het is nu bijna 5 jaar later en het project ligt nog steeds op schema. De machine met de naam “E.Rex” zou dit seizoen zelfs aan wedstrijden moeten deelnemen, in de nieuwe FIM E-Xplorer World Cup series, de wereldbeker voorbehouden aan elektrische machines.
Jaren zijn voorbijgegaan en we waren het project van Mugen bijna uit het oog verloren. Intussen zijn er verschillende nieuwe machines aangekondigd, zoals de EMX-Pro of meer recent de veelbelovende Stark Varg. De nieuwe elektrische Mugen heeft nu een nog scherpere lijn en uiteraard kenmerken die heel dicht bij de elektrische CR liggen die intussen door Honda is onthuld.
De Japanse fabrikant is daarom van plan een belangrijke stap voorwaarts te zetten door zijn E.Rex dit jaar in competitie te brengen, nadat hij ervaring op de weg heeft opgedaan door met zijn Shinden model deel te nemen aan de elektrische TT van Isle of Man. Het FIM E-Xplorer World Cup-schema moet nog worden bekendgemaakt. Deze competitie voor elektrische motoren wordt verwacht in het derde kwartaal van 2022. Mugen is ingeschreven als M-TEC.
Vorige week kondigde Stark Future aan dat ook zij van plan zijn hun machine dit jaar in te zetten voor de competitie, met de ambitie het op te nemen tegen de 450 viertaktmachines van het Franse, Italiaanse, AMA- en zelfs MXGP-kampioenschap.