Maandag, na afloop van de MotoGP in Jerez werd de leden van het Suzuki team bij elkaar geroepen om erg slecht nieuws te ontvangen. In Hamamatsu is er beslist dat de constructeur zich eind 2022 terugtrekt uit de MotoGP. Het nieuws moet wel nog officieel bevestigt worden door het merk.
Het nieuws is ingeslagen als een bom in de motorwereld. Sinds 2015 was Suzuki na een onderbreking van een drietal jaar weer actief op het hoogste niveau. Een moeizame start werd langzaam omgebogen tot een succes want in 2020 werd Joan Mir wereldkampioen in de MotoGP-klasse op een Suzuki. Momenteel staat Mir als zesde gerangschikt in de tussenstand.
Voor de motorcrossfans is dit geen goed nieuws. Eind 2017 trok Suzuki al de stekker uit hun motorcrossproject. Het MXGP-team van Stefan Everts werd geslachtofferd en sindsdien deemstert de gele kleur verder weg uit de paddock. Na enkele hoopgevende berichten vorig jaar is het bijzonder stil rond een terugkeer. Die lijkt er nu zeker niet te komen nu ook het MotoGP-project ten grave wordt gedragen.
Een ander veeg teken zagen we vorig jaar verschijnen op social media. Akira Watanabe, de Japanse 125cc wereldkampioen van 1978, schakelde in zijn rijschool in Fukuyama van Suzuki naar KTM als lesmotor. Hij had sinds zijn wereldtitel altijd een sterke band met Suzuki blijven behouden maar ging vorig jaar in oktober overstag. De huidige Suzuki’s, zijn niet meer bij de tijd en dat is een understatement. Ze hebben te weinig vermogen, zijn te zwaar en hebben geen elektrische starter. Met andere woorden: er wordt geen R&D geld gestopt in de verdere ontwikkeling van de RM-Z’s.
Als Suzuki geen budgetten meer uittrekt voor een sport als de MotoGP dan zal er ook geen geld gaan naar het vele malen kleinere en minder zichtbare MXGP-circus. Voor wie hoop koesterde op een nakende terugkeer is dit een zoveelste domper op de feestvreugde. Geel is steeds minder zichtbaar in de motorcross en dat zal nog een tijdje zo blijven.