Het Britse ‘Triumph Motorcycles’ heeft het, eveneens Britse OSET overgenomen. OSET dat zijn hoofdkantoor in Oost Sussex bevindt is één van de belangrijkere spelers en pioniers als we praten over kwalitatieve elektro-motorfietsen voor kinderen en zelfs nu volwassenen.
Waar nu merken als Honda, KTM en Husqvarna uw kind proberen verleiden om het motocross te proberen via hun elektrische instapmodellen. Was Ian Smith de stichter van OSET alreeds in 2004 in de weer met het bouwen van een elektrische kindermotor. Eén voor zijn zoon die op z’n 6 maand al een echte petrolhead bleek te zijn! Vader Ian wou echter dat z’n meest waardevolle bezit, z’n kind eens vier of vijf jaar niet meteen op een benzine aangedreven motor zou komen te zitten. De warme motor en uitlaat, het feit dat tweedehands motoren voor die leeftijdscategorie vaak ofwel gehele racemachines zijn of oude nauwelijks werkende motoren, het zorgde er allen voor dat hij samen met Mike Buchholz ging bouwen aan een elektrisch instapmodel voor zowel beginnende motocross-, als trail-piloten.
Iets meer dan zes jaar later kreeg de OSET van “Dirt Rider magazine” de prijs van product van het jaar en nog iets meer dan 12 jaar later in 2022 heeft het merk al meer dan 40.000 motoren verkocht. Voor Triumph heeft deze aankoop meerdere facetten. Het eerste facet is dat OSET hun eigen aandrijving enzovoorts zelf vervaardigd, deze knowhow kan voor Triumph een interessante meerwaarde zijn als het merk zijn legendarische naam wil gebruiken met ‘balance bikes’ zoals we de StaCyc kennen of de recent in Amerika door Kawasaki gereleaste Elektrode. Het merk kan de knowhow ook gebruiken in mogelijke toekomstige straatversies. Daarnaast wil het uiteraard een nieuwe generatie van motorrijders ontwikkelen die ‘later als ze groot zijn’ een Triumph kopen om naar het werk te rijden of als ontspanningsmiddel.
OSET, een sterke naam in de elektrische motorwereld, zal ondanks de overname zijn naam behouden. Daardoor lijkt het ons sterk dat Triumph zelf elktro-kindermotocrossfietsen zal maken, al is dit zeker niet uit te sluiten, nu ze ook werken aan een enduro- en motocross-gamma. Wanneer we dit kunnen verwachten is voorlopig nog onbekend.
Tekst: Matthias Van Eeckhoven – Foto: OSET