Techniek: de werking van een hydraulische koppeling
De werking van een hydraulische koppeling is identiek aan die met kabelbediening. Met andere woorden: de koppeling zelf blijft dezelfde, alleen wordt de kabel vervangen door een vloeistof die de koppeling bedient. De vloeistof wordt door een leiding naar beneden geperst om de koppelingsplaten te scheiden. Bij een standaard kabelkoppeling trekt de hendel aan een kabel die verbonden is met een hefboom waarmee de koppelingsplaten worden gescheiden.
Ze zijn met minder kracht te bedienen dan koppelingen met kabelbediening. Doordat ze gemakkelijker in te trekken zijn, kunnen stijvere koppelingsveren gebruikt worden. Dat zorgt dan weer voor een sterkere koppeling die meer koppel kan verdragen en minder snel slipt. Ze bieden ook een consistenter gevoel in het koppelingshendel.
Het koppelingshendel is verbonden met een hoofdcilinderreservoir vol vloeistof. Zodra de hendel wordt ingetrokken, wordt de vloeistof samengeperst en wordt er druk opgebouwd. De verhoogde druk stuurt een vloeistofpuls door de slang naar de koppeling. De vloeistof drukt tegen een zuiger die op zijn beurt tegen een stang drukt. De stang loopt van de linkerkant van de motor naar de rechterkant waar de koppelingskorf zit. De stang wordt in een hoed-achtige fitting gedrukt die de koppeling ontkoppelt door de drukplaat van de platen weg te trekken.
Wanneer koppelingen warm worden, zetten de platen uit, waardoor de afstand tussen de platen kleiner wordt en het aangrijpingspunt van de koppeling verandert. Koppelingen met kabelbediening moeten worden bijgesteld naarmate de koppelingsplaten opwarmen en afkoelen. Bij hydraulische koppelingen past de vloeistof zichzelf voortdurend aan om warmte en slijtage te compenseren. Hierdoor blijft de koppeling optimaal werken en heb je een constant gevoel in de hendel.
Kawasaki en Honda zijn de enige Japanse merken die de afgelopen jaren op een hydraulische koppeling zijn overgestapt. Bij Yamaha en Suzuki wordt er nog steeds gekozen voor kabelbediening. Als je motor vooruit wil kruipen bij een ingetrokken koppeling, is dat een teken dat de hydraulische vloeistof van je koppeling versleten is of er luchtbellen in zitten. Dit probleem kan worden verholpen door de hydraulische koppelingsvloeistof te ontluchten en te vervangen door verse vloeistof in de leiding tussen de koppelingshendel en de hoofdcilinder.
Hou er rekening mee dat sommige oudere Magura hydraulische koppelingssystemen minerale olie vereisen in plaats van remvloeistof in het systeem. Als remvloeistof wordt gebruikt in een systeem dat is ontworpen voor minerale olie, zal de remvloeistof de afdichtingen doen zwellen en lekken.
Het type hydraulische vloeistof dat uw koppelingssysteem nodig heeft, staat vermeld op de dop van uw koppelingshoofdcilinderreservoir. Als uw motor remvloeistof nodig heeft, adviseren wij DOT 4 of DOT 5.1 vloeistof met een hoog kookpunt. Remvloeistoffen zijn hygroscopisch, wat betekent dat ze water aantrekken. Wanneer water de vloeistof vervuilt, gaat deze bij lagere temperaturen koken, waardoor de goede werking van de koppeling afneemt.
Ook te lezen
Gallery: MXGP Portugal 2024 XXL van NiekFotografie
De crossers en de monteurs hadden het zwaar in Agueda. Dat geldt ook voor de fotografen want de weersomstandigheden waren bar en boos! Toch maakte onze #NiekFotografie deze XXL gallery …Jorge Prado en Simon Laengenfelder over Agueda
De Grote Prijs van Portugal zal nog lang nazinderen en is er wellicht eentje voor de geschiedenisboeken. De vele regen die neerdaalde over Agueda maakte van deze 2024-editie een haast …Danee Gelissen op het podium in Italië
Tijdens de tweede wedstrijd van het Italiaanse Kampioenschap Dames mocht Danee Gelissen op het podium klimmen. De Limburgse wist beide manches in Lovolo tweede achter Kiara Fontanesi. De Ceres71-rijdster begint …VIDEO: Highlights MXGP Portugal 2024
Na een pauze van twee weken ging het FIM wereldkampioenschap MXGP-MX2 verder in Portugal. Het normaal zonnige zuiden werd dit weekend getrakteerd op heel veel water! Liam Everts maakte heel …
Uw reacties