Steeds meer zie je dat motoren uit de MXGP en de Amerikaanse competitie uitgerust zijn met stuurdempers. Wij spitten deze techniek voor jullie uit.
Een stuurdemper helpt om de motor rechtdoor te laten lopen op moeilijk berijdbaar terrein en dit vooral bij hogere snelheden. Ze verminderen ook de vermoeidheid van de onderarmen doordat het minder moeite kost om het stuur te corrigeren.
Een motorcrosser blijft in balans door het stuur te kantelen om te compenseren voor het te veel in de tegenovergestelde richting draaien. Terwijl hij dit doet, dwingt de geometrie van de motor het wiel rechtdoor te laten lopen. In feite controleert de rijder de motor door middel van het constant manipuleren van de stuurkrachten.
Een stuurdemper vermindert die manipulatie zodat de rijder niet hoeft te overreageren. Het vermindert de zogenaamde “headshake” en voegt stabiliteit toe aan het rijgedrag van de motor. De stuurdemper creëert een kleine weerstand in de stuuruitslag maar die is eerder verwaarloosbaar, zeker voor hardrijders die houden van een stabiele crossmotor.
Sommige merken gebruiken afzonderlijke kleppen om stuurbewegingen in beide richtingen te dempen. De terugslagklep dempt zacht in het begin, wanneer het stuur terugdraait vanuit de volledig vergrendelde positie. Hij wordt geleidelijk steviger tot hij terugkeert naar vijf graden aan weerszijden van het midden. Daarna schakelt hij volledig uit. De demping is alleen effectief tijdens snelle stuurbewegingen en wisselen.
Wil je geen kosten maken dan is er ook nog een gratis versie van een stuurdemper. Die bestaat uit het vaster draaien van de stuurstangmoer op je crosser waardoor de triple-clamp wat stroever gaat draaien op de kogellagers. Ook je vorkpoten een paar millimeter verder uitschuiven doet de stabiliteit van de motor toenemen bij hogere snelheden.