Published On: 26 juni 2023

Afgelopen weekend werd de tweede FIM E-Xplorer wedstrijd gereden met elektrische crossers. Na de opener in Barcelona was het nu in het Zwitserse Crans-Montana te doen. De wedstrijden worden gereden met tweekoppige teams met een telkens een vrouw en een man in het team.

De tweede ronde van de 2023 E-Xplorer FIM World Cup leverde een tweede overwinning op rij op voor het Japanse MIE-team van het Spaanse duo Jorge Zaragoza en Sandra Gómez in een spannende finale. Het duo op de EMX XF30, geleid door de Japanse sensatie Midori Moriwaki, was het grootste deel van het evenement de beste van het veld, maar in de finale ging het gelijk op met Seven-EM Stewart Racing, dat blij was met de tweede plaats op het podium.

De locatie voor dit evenement had niet dramatischer kunnen zijn met een achtergrond van de Mont Blanc en de Matterhorn die de horizon omlijstten in een zonovergoten en festivalachtige sfeer. Elektrisch plezier en competitie overspoelden de Zwitserse Alpen voor deze vooravond. Voor de renners was het business as usual en moest er een race gewonnen worden. MIE pakte de overwinning, maar het was verre van een gemakkelijke rit.

“Het was heel anders dan de eerste ronde in Catalonië,” zei Jorge Zaragoza. “Ik ben een motorcrosser dus het was hier een uitdaging voor me met de boomstammen en de hindernissen, maar Sandra, mijn teamgenoot, heeft me echt geholpen met dit format en we hebben veel gepraat en onze ervaring goed gecombineerd. Het hele evenement was geweldig. Het was zeker een van de beste races die ik ooit heb gewonnen dankzij deze prachtige locatie. Het waren twee fantastische dagen.

“In dit kampioenschap kennen we de circuits pas als we hier zijn,” zei Sandra Gómez. “Ik vond de lay-out geweldig en hij lag me goed. Maar het was vooral geweldig om zo hoog in de Zwitserse Alpen te racen met Montblanc en de Matterhorn op de achtergrond.”

De tweede plaats ging naar het Amerikaanse team Seven-EM Stewart, met de nieuwe combinatie van de Canadese rijder Spenser Wilton en de jonge Noorse rijder Vilde Marie Holt, die blij was dat ze na een late oproep werd uitgenodigd om mee te racen met het team van James Stewart. Voor de 21-jarige amazone uit Oslo was het een droomoproep.

“Dit is ongelooflijk voor mij”, zei de jonge Noor. “Om voor James Stewart te racen is ongelooflijk en om hier in deze setting in een World Cup-evenement te zijn is fantastisch. Het is een ongelooflijke ervaring.”

Over dit nieuwe kampioenschap

Het FIM E-Xplorer wereldkampioenschap voor elektrische motorfietsen, dat in december 2022 van start ging, werd vorige maand (13 mei 2023) in Barcelona werkelijkheid met de eerste ronde. Na de tweede ronde van het kampioenschap, die afgelopen zaterdag (24 juni) plaatsvond in de Zwitserse Alpen in Crans-Montana, hebben E-Xplorer en de FIM samen een stappenplan opgesteld dat de industrie en de sport zal verenigen in een duurzaam en vermakelijk kampioenschap waarin gelijkheid, duurzaamheid en inclusie centraal staan.

Het eerste deel van het stappenplan is al geïmplementeerd met de lancering van het seizoen 2023 in Barcelona met een categorie die teams laat racen met de motor die elke consument kan kopen en aanpassen. Het format is ontworpen om het aanpassingsvermogen en de veelzijdigheid van de motorfiets te versterken, terwijl de boodschap dat ze nulemissie zijn, duurzame/milieuwaarden promoten en een onderhoudende, boeiende en opwindende aantrekkingskracht hebben, behouden blijft.

“2023 is ons stichtingsseizoen”, legt E-Xplorer CEO Valentin Guyonnet uit. “Onze drie belangrijkste pijlers zijn innovatie – het stimuleren van de ontwikkeling van EV-krachtbronnen in de tweewielerwereld; gelijkheid – het aantrekken van de interesse van vrouwelijke deelnemers in de sport en het creëren van de enige tweewielerserie die bepaalt dat elk team een mannelijke en vrouwelijke rijder moet hebben; en natuurlijk het creëren van een levendige en spannende raceserie om zowel de traditionele toeschouwers aan te trekken als een jong publiek te introduceren dat uiteindelijk de doelklanten voor deze motoren zullen worden.

“2023 zal deze doelstellingen waarmaken, terwijl onze plannen voor de volgende twee jaar zijn om de grote OEMS aan te trekken en andere duurzame energieopties te onderzoeken naarmate de race voor volledige duurzaamheid voortschrijdt en nieuwe technologieën worden geïntroduceerd.”

Zoals Valentin al aangaf, zal 2024 het moment zijn om een tweede racecategorie te introduceren die zal bestaan uit geslepen, op maat gemaakte prototypes die speciaal gebouwd zijn om optimaal te presteren in dit raceformaat. De nadruk voor de fabrikanten zal liggen op het promoten van hun merk, technologie en duurzaamheid.

Daarnaast zullen er in het tweede jaar van E-Xplorer belangrijke wijzigingen worden aangebracht in het sportreglement met de introductie van langere races waarin de capaciteiten van de motoren worden getoond en de ontwikkeling van de krachtbronnen wordt getest en gestimuleerd. Met de veranderingen op het circuit en de innovaties in de technologie zal er een vereniging van fabrikanten van lichte elektrische voertuigen worden opgericht om de innovatie binnen de industrie actief te promoten en te stimuleren. Meer details worden te zijner tijd bekendgemaakt.