De MX2-klasse is een meedogenloze strijd. En Honda’s CRF250R heeft bewezen een waardig wapen te zijn. De racecompetitie heeft de CRF250R in de loop der tijd stap voor stap verder ontwikkeld tot een platform waar zowel de MX-amateur als de professionele coureur elke meter van elke ronde het maximale uit kan halen.
De CRF250R
En hij heeft een enorme ontwikkelingsreis achter de rug. In MY18 onderging de CRF250R een grondige opknapbeurt, waarbij de richting werd overgenomen van de MY17 CRF450R, met een frame van de zevende generatie, herziene geometrie en Showa-ophanging. Hij werd ook uitgerust met een gloednieuwe DOHC-motor en schakelbare motormapping; ergonomie gericht op de rijder zorgde ervoor dat het een MX-machine bleef die de hobbyrijder kon uitbuiten tot zijn individuele vaardigheidsniveau.
De MY19 CRF250R kreeg een koppelboost bij lage toerentallen door een uitgebreide ontwikkeling van de inlaat en uitlaat plus HRC launch control, een herziene remklauw aan de voorkant en verstelbare Renthal Fatbars. In MY20 ging de CRF250R opnieuw vooruit, met het frame en de achterbrug van de MY19 CRF450R en een groter middenbereik voor de motor.
Voor MY22 waren er belangrijke chassisupgrades die waren overgenomen van de MY21 CRF450R, waardoor zowel zijn vermogen als zijn wendbaarheid werden verbeterd. Hij kreeg ook meer koppel bij lage toerentallen om optimaal gebruik te maken van het nieuwe chassis, met verbeterde stevigheid en duurzaamheid.
De CRF250R voor MY25 is sindsdien onveranderd gebleven en komt hard uit de startblokken. Net als de MY25 CRF450R heeft de CRF250R een gloednieuw chassis en een pittigere motor.
- 70% herontwerp van aluminium twin spar-frame verbetert algehele stabiliteit
- Nieuwe boven- en onderkroonplaat, voorwielasklem en as
- Gloednieuwe Showa voor- en achtervering voor soepele, consistente dempingscontrole
- Herziene Pro-Link schokdemperstructuur en -verhouding
- Nieuwe voorremklauw met HRC-ontwerp voorkomt hittevervaging
- Directere luchtstroominlaat verbetert het gas- en koppelgevoel
- Soepelere, rechtere uitlaatdownpipe verbetert acceleratiebereik van middengebied tot top
- Nieuwe krukas is stijver rond de krukpen met een verbeterd traagheidsmoment
- Meer vermogen voorbij de piek
- Nu met Honda Selectable Torque Control (HSTC) met drie rijmodi (plus OFF)
- HRC Launch Control met drie startopties
- Engine Mode Select Button (EMSB)
- HRC Setting-optie voor Aggressive (agressieve) of Smooth (soepele) modus
CRF250RWE
Voor MY25 is er ook een speciale CRF250RWE beschikbaar. De CRF250RWE profiteert van alle modelupgrades van de CRF250R en heeft extra onderdelen die zowel de prestaties als de aantrekkingskracht vergroten.
De CRF250RWE, die naast de CRF250R in Kumamoto wordt gebouwd, heeft een Yoshimura-uitlaatdemper, Twin Air-luchtfilter om de luchtstroom beter te regelen, exclusieve ontstekingstijden en unieke startmodus-instellingen, naast een nieuwe hydraulische koppeling om de rijder te helpen. Het CRF250RWE-model maakt nu gebruik van een hydraulisch koppelingssysteem met een herziene koppelingscilinder. Het hydraulische koppelingssysteem verlaagt de trekkracht van de koppelingshendel met 16% ten opzichte van een systeem met kabelbediening. Het vermindert ook de variatie in de speling en het gevoel van de koppeling als de koppelingstemperatuur toeneemt.
De inlaat-/uitlaatpoorten van de RWE-cilinderkop worden met de hand afgewerkt door gespecialiseerde vakmensen in de fabriek in Kumamoto om kleine stapjes in de poort, die tijdens het gietproces zijn ontstaan, te verwijderen. Dit maakt de luchtstroom soepeler en verbetert de vermogensafgifte. De lasergravure ‘CRF WORKS EDITION’ is op de cilinderkop aangebracht om de speciale machine te benadrukken.
De achterschokdemper is voorzien van een stang met titanium coating voor verbeterde slijtvastheid en controle over het achterwiel, in combinatie met verder verbeterde voorvorken, die nu zijn voorzien van een speciale donkere Kashima-coating op de buitenbuis en een titanium coating op het schuifstuk voor optimale slijtvastheid.
De CRF250RWE is ook voorzien van een opvallende metallic rode motorbeschermkap, zwarte boven- en onderbruggen, een goudkleurige DID DM2-ketting, Renthal-handvatten, een Throttle Jockey-zadel, zwarte DID-LTX velgen, een zwart geanodiseerde voorashouder en bijgewerkte graphics en lasergravures op de velgen en ophangingsdoppen. De handbediende compressieafstelknop bovenop de voorwielophanging zorgt voor eenvoudigere afstelling zonder dat er gereedschap aan te pas komt.
Technische specificaties
MOTOR | |
Motortype | Vloeistofgekoelde viertakt uni-cam eencilinder, DOHC |
Inhoud | 249,4cc |
Boring x slag | 79 mm x 50,9 mm |
Compressieverhouding | 13,9:1 |
Oliecapaciteit | 1,25 liter |
BENZINESYSTEEM | |
Injectie | Benzine-injectie |
Tankinhoud | 6,3 liter |
ELEKTRONICA | |
Starter | Elektrisch |
AANDRIJVING | |
Koppeling | Natte multiplaat |
Transmissie | Constante aandrijving |
Aandrijving | Ketting |
FRAME | |
Type | Aluminium twin tube |
CHASSIS | |
Afmetingen (L x B x H) | 2.179 x 827 x 1.262 mm |
Wielbasis | 1.483 mm |
Balhoofdhoek | 28,24° |
Naloop | 117 mm |
Zadelhoogte | 955 mm |
Grondspeling | 330 mm |
Gewicht | 102 kg (107 kg rijklaar) (CRF250RWE 103 kg (107 kg rijklaar)) |
OPHANGING | |
Type voor | Showa 49mm USD – 310mm veerweg |
Type achter | Showa monoshock met Honda Pro-Link – 308mm veerweg |
WIELEN | |
Velg voor | 21 x 1,6 inch aluminium spaakvelg |
Velg achter | 19 x 1,85 inch aluminium spaakvelg (CRF250R)
19 x 2,15 inch aluminium spaakvelg (CRF250RWE) |
Band voor | 80/100-21 PIRELLI MX32 MIDSOFT(CRF250R)
80/100-21 Dunlop MX33F (CRF250RWE) |
Band achter | 100/90-19 PIRELLI MX32 MIDSOFT(CRF250R)
110/90-19 Dunlop MX33 (CRF250RWE) |
REMMEN | |
Voor | Enkele 260mm wave-schijf |
Achter | Enkele 240mm wave-schijf |
De CRF450R
De Honda CRF450R staat bekend als dé maatstaf voor motorcross sinds de introductie in 2002. Het totaalpakket was er altijd op gericht om de rijder – recreatief amateurrijder of pro-racer – totale controle te kunnen bieden, gericht op balans en wendbaarheid. Met daarbovenop uiteraard de bouwkwaliteit, duurzaamheid en de lange levensduur waar Honda om bekend staat.
Het is een racemotor die constant evolueert. In MY17 onderging Europa’s favoriete openklasse MX-machine een complete metamorfose, met een nieuw chassis en een aanzienlijke vermogensboost in hoge toeren dankzij een gloednieuw motorblok. In MY18 volgde met de standaard voorziene elektrische starter een handige toevoeging. In MY19 zorgde een nieuwe door HRC ontwikkelde cilinderkop voor een stevige verhoging van vermogen en koppel, en werd HRC launch control toegevoegd. In 2020 werd de CRF450R dan weer uitgerust met Honda Selectable Torque Control (HSTC).
Andere wielen en fundamentele aanpassingen van de motorblokarchitectuur volgden in MY21. Maar ook op andere vlakken transformeerde de CRF450R naar een heel andere machine, met heel wat invloeden gebaseerd op de CRF450RW die in 2019 het MXGP World Championship in de wacht sleepte. Voor MY22 volgden detailverfijningen, maar de MY23 machine sprong uit de startblokken met een groot aantal updates aan de motor en het chassis, die de koppelafgifte bij lage temperaturen verbeterden en vloeiender maakten, en de grip aan de voorkant vergrootten.
De ontwikkeling van de CRF450R is altijd hand in hand gegaan met de behoeften van HRC’s MXGP-fabrieksrijders. Niemand is zo invloedrijk geweest als vijfvoudig wereldkampioen #243 Tim Gajser. De Sloveen wil zijn prijzenkast maar al te graag uitbreiden met wat in feite een gloednieuwe MY25 CRF450R is.
- 70% herontwerp van aluminium twin spar-frame verbetert algehele stabiliteit
- Nieuwe boven- en onderkroonplaat, voorwielasklem en as
- Gloednieuwe Showa voor- en achtervering voor soepele, consistente dempingscontrole
- Herziene Pro-Link schokdemperstructuur en -verhouding
- Nieuwe voorremklauw met HRC-ontwerp voorkomt hittevervaging
- Directere inlaatluchtstroom verbetert gasgevoel in scherpe bochten
- Verlengde uitlaatdownpipe bouwt controle over het middenbereik op
- Honda Selectable Torque Control (HSTC) met drie rijmodi (plus OFF)
- HRC Launch Control zorgt voor drie startopties
- Engine Mode Select Button (EMSB) met drie mappings om motorkarakter aan te passen
- HRC Setting-optie voor Aggressive (agressieve) of Smooth (soepele) modus
CRF450RWE
Voor MY25 is er ook een speciale CRF450RWE beschikbaar. De CRF450RWE profiteert van alle modelupgrades van de CRF450R en heeft extra onderdelen die zowel de prestaties als de aantrekkingskracht vergroten.
De CRF450RWE, die samen met de CRF450R in Kumamoto wordt gebouwd, heeft een Yoshimura-uitlaatdemper en TwinAir-luchtfilter voor een beter luchtstroombeheer, exclusieve ontstekingstijden en unieke startmodusinstellingen. Een Hinson-koppeling met nieuwe koppelingsdempers en deksel verbeteren zowel de prestaties als de slijtvastheid.
De inlaat-/uitlaatpoorten van de RWE-cilinderkop worden met de hand afgewerkt door gespecialiseerde vakmensen in de fabriek in Kumamoto om kleine stapjes in de poort, die tijdens het gietproces zijn ontstaan, te verwijderen. Dit maakt de luchtstroom soepeler en verbetert de vermogensafgifte. De lasergravure ‘CRF WORKS EDITION’ is op de cilinderkop aangebracht om de speciale machine te benadrukken.
De achterschokdemper is voorzien van een stang met titanium coating voor verbeterde slijtvastheid en controle over het achterwiel, in combinatie met verder verbeterde voorvorken, die nu zijn voorzien van een speciale donkere Kashima-coating op de buitenbuis en een titanium coating op het schuifstuk voor optimale slijtvastheid.
De CRF450RWE is ook voorzien van een opvallende metallic rode motorbeschermkap, zwarte boven- en onderbruggen, een goudkleurige DID DM2-ketting, Renthal-handvatten, een Throttle Jockey-zadel, zwarte DID-LTX velgen, een zwart geanodiseerde voorashouder en bijgewerkte graphics en lasergravures op de velgen en ophangingsdoppen. De handbediende compressieafstelknop bovenop de voorwielophanging zorgt voor eenvoudigere afstelling zonder dat er gereedschap aan te pas komt.
Technische specificaties
MOTOR | |
Motortype | Vloeistofgekoelde viertakt uni-cam eencilinder |
Inhoud | 449,7cc |
Boring x slag | 96,0 x 62,1 mm |
Compressieverhouding | 13,5:1 |
BENZINESYSTEEM | |
Injectie | Benzine-injectie |
Tankinhoud | 6,3 liter |
ELEKTRONICA | |
Starter | Elektrisch |
AANDRIJVING | |
Koppeling | Natte multiplaat |
Transmissie | Constante aandrijving, 5 versnellingen, manueel |
Aandrijving | Ketting |
FRAME | |
Type | Aluminium twin tube |
CHASSIS | |
Afmetingen (L x B x H) | 2.183 x 827 x 1.265 mm |
Wielbasis | 1.482 mm |
Balhoofdhoek | 27,19° |
Naloop | 115 mm |
Zadelhoogte | 961 mm |
Grondspeling | 333 mm |
Gewicht | 108 kg (113 kg rijklaar) (CRF450RWE 108 kg (113 kg rijklaar)) |
OPHANGING | |
Type voor | Showa 49mm USD – 310mm veerweg |
Type achter | Showa monoshock met Honda Pro-Link – 310mm veerweg |
WIELEN | |
Velg voor | 21 x 1,6 inch aluminium spaakvelg |
Velg achter | 19 x 2,15 inch aluminium spaakvelg |
Band voor | 80/100-21-51M Dunlop MX33F |
Band achter | 120/80-19-63M Dunlop MX33 |
REMMEN | |
Voor | Enkele 260mm schijf |
Achter | Enkele 240mm schijf |
EXTRA KENMERKEN | |
Elektronica | HRC Launch Control
HSTC |
Foto’s: Honda Racing