Published On: 4 februari 2010

Ongetwijfeld heeft iedereen wel eens gehoord van een zware valpartij met de motor waarbij de hulpdiensten of omstanders de helm van het slachtoffer moesten verwijderen. Op dat moment is het nog niet geweten of het slachtoffer al dan niet een nek- of rugwervelletsel heeft. Elke beweging van de nek is er dus één teveel. Hierop heeft ‘Shock Doctor’ eindelijk een oplossing gevonden.

Eigenlijk is de ‘Eject’ gebaseerd op een uitvinding van 1985 van de Amerikaan John Deagan die aan de lijve heeft kunnen ondervinden dat een helm verwijderen niet altijd zonder gevolgen blijft. Het gepatenteerde ‘Eject’ systeem zorgt ervoor dat de helm kan worden verwijderd zonder dat hoofd en nek onnodige bewegingen gaan maken. Je plaatst een opgevouwen luchtreservoir bovenaan tussen de helm binnenvoering met een luchtslang die onderaan de helm vrijkomt. Bij geval van een valpartij kan er lucht in het systeem worden geblazen waardoor het reservoir gaat opblazen en de helm geleidelijk aan van het hoofd gaat duwen. De lucht inblazen kan door middel van C02 onder druk of door een handbediend pompje.

De fabrikant probeert volop dit systeem te promoten bij de internationale federaties en het indien mogelijk zelfs verplicht te maken. De AMA heeft het ‘Eject helmverwijderinggsysteem’ a l verplicht gemaakt voor alle SX en MX rijders met een professionele vergunning. Ook in de Amerikaanse autosport, nameijk de Indy Racing Leage (IRL) is dit systeem verplicht voor alle piloten.Veiligheid boven alles, nietwaar? Zolang er naarstig wordt gezocht naar een Belgische of Nederlandse verdeler voor deze vooruitstrevende producten kunt u alvast terecht op www.shockdoctor.com voor meer informatie. We komen hier later zeker nog op terug.

Credit foto’s: Shock Doctor