Published On: 5 november 2024

Suzuki heeft vanochtend op de EICMA in Milaan de nieuwe DR-Z4S en DR-Z4SM onthuld. Het gaat om een nieuwe generatie van de dual sport DR-Z400 en de daarvan afgeleide supermotard. De voorganger van dit model was ’n tijd niet te verkrijgen in Europa.

Voor 2025 krijgen de DR-Z4S en DR-Z4SM de Euro 5+ goedkeuring. Daar houden de nieuwigheden echter niet op!

Geavanceerde tweeling

Het stalen frame is volledig nieuw, met een dubbele wig structuur. Daarnaast zijn beide modellen uitgerust met KYB-vering die qua veerweg en compressie verstelbaar is. Qua electronica is er een multi-map ride by wire, instelbare tractiecontrole en ABS, uitschakelbaar aan de achterkant bij de SM en op beide wielen bij de S.

De andere verschillen tussen de twee modellen betreffen natuurlijk de wielen – 21 en 18“ bij de dual sport, beide wielen 17” bij de supermotard versie. Uiteraard is ook de remschijf vooraan aangepast (lees groter en zwevend) voor de SM versie. Het motorblok is identiek: een ééncilinder met dubbele bovenliggende nokkenas, dubbele ontsteking en vijfversnellingsbak met slipkoppeling, goed voor 38 pk bij 8.000 tpm en 37 Nm bij 6.500 tpm. Het leeggewicht is 151 kg voor de S en 154 kg voor de SM.

Electronica 

De DR-Z4S en DR-Z4SM zijn allebei uitgerust met het Suzuki Intelligent Ride System. Onder de rijhulpmiddelen vinden we o.a. het Suzuki Drive Mode Selector (SDMS) systeem met drie vermogensselecties. A levert de meest directe respons en volledig koppel voor maximale prestaties, terwijl B en C de initiële kracht verminderen voor betere grip in gladde omstandigheden.

Daarnaast pakt Suzuki ook uit met twee tractiecontrolemodi en een speciale G-modus voor off-road, die gecontroleerde wielspin toelaat voor wie meer competitiegericht wil rijden. De offroad gerichte DR-Z4S kan bovendien rekenen op een aangepaste G-modus die werkt op verschillende types obstakels, zoals heuvels. De DR-Z4SM heeft een versie die aansluit bij ’n dynamisch supermoto gevoel. Last but not least komen beide “Suzi’s” met standaard ABS.


Hoewel de Dual Sport modellen het prima doen in de VS -is het af te wachten of de DR-Z4’sen ook hier aanslaan. Qua look en specificaties zit het in ieder geval snor!

Tekst: Emily Bevan
Foto’s:
Adam Hutchinson, Suzuki