Published On: 12 december 2024

Dit voorjaar nam Pierer Mobility, de groep achter KTM, de controle over het prestigieuze Italiaanse MV Agusta. Stefan Pierer voegde het historische sportmotorenmerk toen aan zijn industriële imperium, zoals hij eerder al had gedaan met Husqvarna en GasGas. Nu de Oostenrijkse groep zich in een ongekende financiële crisis bevindt, dringen verder besparingen zich op.

Eerst was er een distributiecontract voor de VS, daarna voor de hele wereld. Vervolgens kwam er een investering van zo’n dertig miljoen euro om een belang in MV Agusta te verwerven. Ondersteuning op vlak van logistiek en marketing waren de volgende stappen. Met een geschiedenis als de meest succesvolle fabrikant aller tijden in de MotoGP leek het potentieel van MV Agusta immens.


Nieuw kroonjuweel voor Pierer Mobility

De toenadering tussen KTM en MV Agusta verliep geleidelijk totdat Stefan Pierer in maart besloot om de volledige controle over het merk over te nemen. Op dat moment verhoogde Pierer Mobility haar belang in de Italiaanse fabrikant tot 50,1% en nam daarmee de meerderheid over van de vorige eigenaar, de Russische familie Sardarov. CEO Timur Saradov liet zijn plaats over aan Hubert Trunkenpolz (midden foto boven), één van Pierer’s belangrijkste managers.

Tien maanden later zijn de prioriteiten in Mattighofen helemaal veranderd. De Oostenrijkse groep, één van de belangrijkste spelers op de Europese motormarkt, staat aan de rand van een faillissement. Op dit moment vechten KTM en de gelinkte merken om hun voortbestaan. Niet meer, niet minder. Groeiplannen worden dan ook resoluut vervangen door afslankingen.

De KTM-groep moet simpelweg fors inkrimpen om het hoofd boven water te houden. Zoals altijd in dergelijke omstandigheden is de eerste stap nu het verkopen van activa waarvan het onwaarschijnlijk is dat ze het reddingsplan kunnen ondersteunen. MV Agusta is op dit moment geen strategische meerwaarde en daarom hebben de Oostenrijkers besloten om niet meer in het merk te investeren.


Herstructurering MV Agusta

Het is op zijn zachtst gezegd een onverwachte beslissing die het Italiaanse bedrijf in het ongewisse laat. Plotseling staan MV Agusta, het management en de werknemers er alleen voor en moeten ze snel het beheer van hun activiteiten overnemen zonder de steun van een groep die zo machtig is als KTM.

Voor MV Agusta komt deze tegenslag uiteraard hard aan. In de eerste plaats zal de productie volgens een vakbondsvertegenwoordiger van MV Agusta tegen maart 2025 volledig terugkeren naar het Italiaanse Varese. Ook deze herstructurering zal bijkomende kosten met zich meebrengen. De prioriteit ligt nu bij het verkopen van de huidige voorraad van 2.000 motoren die in Oostenrijk staan. Voor 2025 mikt een onafhankelijk MV Agusta op een bescheiden productie van 3.000 motoren. Tegen 2027 wil MV Agusta economisch stabiel zijn.

Tekst: Redactie
Foto’s: MV Agusta, KTM